SJ Buss 1094... [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 06 juli 2008, 23:15:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

...ska strax lämna Centralplan i Borås för en tur på linje 155 den 25 april 1986.


Björn Forslund

Har den fått ommålning i fronten efteråt?
Det fanns ju lite varianter på just den typen av Hägglundskaross.

S Svensson

Renoverad 1981.
Färgen är från detta och även dörren. Var det hela gjordes vet jag inte. Möjligen Halmstad.
Om jag minns rätt så blev denna buss flyttad till Göteborg 1987.
Syskonet 1093 var i vilket fall sommaravställd på Kruthusgatan,Göteborg  1987.
Borås fick i april -maj 87 bla 2652-2656 från Säffle.

SJ verkstad i Skövde renoverade några bussar för Borås. Speciellt för Göteborg renoverades och reparerades karosser i Halmstad hos Bröderna Johansson. Vet fn inte om detta finns kvar. SS

PS. En vecka efter bilden togs valborgsmässoafton 30april 1986 kördes ett tåg 3 st Y7 till Varberg. Jag åkte med detta från Borås. Troligen sista gången det gick sådana till Varberg. Ordinarie X9 som skulle gått fick sättas in till Herrljunga. Det tågsätt som skulle gå dit stod kvar i Kinna trasigt.

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 juli 2008, 00:11:08 AM
1094 hade hunnit med 94 t mil vid renoveringen 1981, sedan blev miluttaget mer blygsamt, 3-4 t mil/år för att 31/12 1985 (när rapporteringarna slutar för alla Busslinjegrupper) ha nått 112 t mil, systern 1092 hade samma datum hunnit med 148 t mil och var med detta bland de SJ Bussar som rullat längst tillsammans med Norrköpings 0699 och Uppsalas 1436 (en CR!) som bägge passerat 150 t mila strecket.

De riktiga rekordhållarna, Gävledistrikets två CR110 1228 och 1229 som bägge nådde 170 t mil hade då hunnit slopas strax innan.


1094 slopades 88/89 från Borås.
1228 slop 86-03 och 1229 slop 86-(09).
0699 sista tur 86-05-21 innan avställning (förare undertecknad) och skrot Hölö
1986.
1436 avst 89-01-23 och slop.

Mvh

Christian

Niklas Bygdestam

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 06 juli 2008, 23:15:11 PM
...ska strax lämna Centralplan i Borås för en tur på linje 155 den 25 april 1986.



Är inte takformen ganska ovanlig på den här bussen för en Hägglundsbuss av den här generationen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Den verkar sakna linjenummerskylten.

Bernt Talbrant

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 juli 2008, 18:50:03 PM
Den verkar sakna linjenummerskylten.

Nejdå, denna och Borås-kollegan 1093 (kanske fler i serien) hade denna upptill strax till vänster (härifrån sett) om mittstolpen. Tittar man noga ser man att den är skyltad 155. Men det var ingen särskilt tydlig skylt...

Christian Ljunggren

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 07 juli 2008, 19:34:02 PM
Nejdå, denna och Borås-kollegan 1093 (kanske fler i serien) hade denna upptill strax till vänster (härifrån sett) om mittstolpen. Tittar man noga ser man att den är skyltad 155. Men det var ingen särskilt tydlig skylt...


1042, 1065, 1093, 1094 och 1123 hade detta utseende.
1123 byggdes om med skyltskåp från SKV.

/Christian

Ingwar Åfeldt

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 07 juli 2008, 20:17:22 PM

1042, 1065, 1093, 1094 och 1123 hade detta utseende.
1123 byggdes om med skyltskåp från SKV.

/Christian

1123 hade vi i Linköping. Den hade en hel vindruta, inte delad som på 1094. Annars såg den likadan ut.

M v h
Ingwar

Peter Rost

1094, är  den  av  årsmodell 1971?

/Peter

Bernt Talbrant

Citat från: Peter Rost skrivet 08 juli 2008, 01:53:14 AM
1094, är  den  av  årsmodell 1971?

/Peter

1969 enligt Uffes eminenta databas.

S Svensson

#11
1093 är vad jag kan se inreg 70-02-25 under nr P568.Nytt nr FWR378 enligt skrivelse 1 april 1973.Märk att årsmodell inte har någon som helst betydelse i sammanhanget. Länsstyrelsen inregar enbart chassie och inte kaross.
1094 har P 268 (P00268) och nytt nr FWM948. inreg 70-02-25?1093-1094,anlände ungefär samtidigt. Troligen kom de till Kinna.Några av de första B58 lastades av i Borås Central.Som saknar ändkaj.

Först skulle jag hänvisa till ett foto som någon för någon månad sedan fotade någonstans på en uppställningsplats eller en skrot på en mycklet dålig buss. En Scania BF110 med en kaross liknande ovan.

Tittar man på Bernts bild så ser man nämligen det som några här frågar om. Man skulle nästan kunnat skriva ett 10 min tal om en bild såsom TV visar i Kunskapskanalen. Repris på Villius-Hägerws bildprogram.

Vi ser fronten. Avsaknad nummerskylt och HEL frontruta. Övre kanten är bärande och får inte sågas i sär. Vad göras?
5 st sådana bussar kommer till SJ och minst en kommer till Örnsköldsvik. De kallas prototyper. Någon egentlig provverksamhet vet jag inte förekommit. Det är verkstadens montörer som övar på en ny karosstyp och har hunnit så här långt.
1093 och 1094 får en liten nummerskylt. Samma får fö även 1494 senare. Vad gäller den hela vindrutan är denna alltför dyr att byta samtidigt. När ett byte görs så blir det två halvor med en "stolpe" av gummi i mitten.
Tilläggas kan att bussarna gick i hela Borås blg i stort sett till 1987 ut. Dvs de byttes emellan orterna alltimellanåt.

En annan buss som Borås blg hade var 1098. FWN928 och P 488 inreg 70-10-20 B5860-2080 kaoss Hägglund 8672.
1094 hade 8643 medan 1094 har jag inte antecknat(dvs jag har dem på annat ställe).1093 har chassie 1817 och 1094-1923.

SJ beställde busskarossring hos Hägglunds inför Dagen H. Vi känner alla till SJ Scania 511... som senare följdes av motsvarnde kaross på B58. Dessa karosser är i huvudsak identiska. För att gå vidare så togs alltså en ny karosstyp,dvs nytt utförande,fram.Den nya karossen kom inte att byggas i så många exemplar. SJ fick som sagt 5 st att ses som prototyper som följdes av 1350-1409 vilet blir 60 stycken. Därutöver kom som ledbussar 1261-1266.
Denna beställning är i huvudsak lika prototypen. För att få plats med en linjenummerskylt tog man och monterade en äldre tids skyltskåp som i "förarmun" kallades starholk. Möjlighet finns att framrutans över balk inte delas utan hålls fast med någon form av stag. Framrutan byggdes hel. Vid byte av framruta sattes en mittstolpe av gummi dit.

När det gäller leveranserna till SJ så tillämpade SJ inventarienummersättningen efter hur det var tänkt att de skulle levereras.
Således fick Borås 1090-1098,Kalmar 1099,Göteborg 1100-1110 och Skövde 1111-. Senare fick Borås 1368-1372 samt 1388 och 1404. Vid nästa serie delades serie upp på utförandet (låga säten resp höga säten).
Bussarna kom alltså inte i ordning  efter inventarienummer.
1368-P679-FRG439-inreg 71-05-07. Vad jag vet så har huvuddelen,alla?, vxllåda med dubbel bakaxelväxel i samtliga 1350-1409. Viss reservation för de sista inv nr 1406-1409.Jag vill minnas att jag har åkt i någon av dessa också och dess hade Wilson med 2-fart.
Vad gäller 1027-1141 är jag inte säker på vilka bussar som hade 2 farts bakaxel. Huvudregeln är att de tidigt byggda hade Wilson 1-farts medan de sist levererade (?) hade 2-farts. Nu är antalet observationer av mig ganska få till individer. 1098,1137,1138,1111,1112 hade i varje fall 2-farts vxl/bakxlar.1098 åkte jag själv med ibland. En gång cirka mars 72 åkte jag turern kl 12 från Varberg.Undefär vid Torps kyrka (RV41) var det en personbil med släp som körde långsamt. Bussföraren tog då och började köra om. Bilen med släp körde då vänster utan att någon blinkers. Det sade lite "pang" och bussdörren blev skadas och lite till i höger framända. Föraren av bussen hade tidigare arbetat på Borås C. Han hade inte en chans veta att bilen skulle svänga vänster. Dessutom körde bilen mycket långsamt en lång bit och bussen vr i stort tvungen att köra om för att hålla tidtabellen hjälpligt.
Tack Bernt för bilden. Någon (Lasse) kanske kan länka in Ö-viks HoS provkaross.
mvhSören S

Göran Westman

Buss 1123 kom till Linköping i samband med att persontrafiken på järnväg las ner mellan Linköping och Finspång. Jag tror att linjen kom att heta 14.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Göran Westman skrivet 08 juli 2008, 13:05:46 PM
Buss 1123 kom till Linköping i samband med att persontrafiken på järnväg las ner mellan Linköping och Finspång. Jag tror att linjen kom att heta 14.

Det stämmer. 1123 gick i huvudsak på linje 14 Linköping - Kimstad - Skärblacka - Finspång.

M v h
Ingwar