47 ⱻ på Nybrokajen våren 1982

Startat av Ted Selander, 21 september 2020, 11:05:32 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ted Selander


H32 4092 har grillen intakt på denna sena bild från våren 1982, kanske rent av 1 maj med tanke på den omlagda körvägen.
Någon har busat, eller tänkt fel, när bokstavsrullen hamnade upp och ned på 47 ⱻ.

Ulf Berlin

Härlig bild :)
Det står mycket folk nedanför Dramaten,så 47an kanske vände där då?/Ulf

roggek

Jag vill inte förstöra det roliga, men om man zoomar in bilden så är det ett förskjutet "B" och inte ett E.
Rullbandet har således förskjutits "i sidled", och om jag inte missminner mig så kunde väl hela alfabetet i stort sett skyltas i det 4:e läget?

Nico

Kan man då anta att B stod för Blasieholmen?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ted Selander

Citat från: roggek skrivet 21 september 2020, 22:15:33 PM
Jag vill inte förstöra det roliga, men om man zoomar in bilden så är det ett förskjutet "B" och inte ett E.
Rullbandet har således förskjutits "i sidled", och om jag inte missminner mig så kunde väl hela alfabetet i stort sett skyltas i det 4:e läget?

Jo, tanken slog mig också, det hände ju att rullen spårade ur, och kanten kunde också bli invikt på en sliten rulle.
Men nog har ett "B" rundade bågar och en avsmalnande midja? Hursomhelst, lägger med en delförstoring av originalskanningen.


Railmaster

Kompromiss: Det ser ut som ett upp och nedvänt delvis skymt B.