Busser til Norge i 1945-46

Startat av Thor Bjerke, 13 mars 2020, 21:00:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Thor Bjerke

Det var fire Volvo-busser i Oslo i 1945-46. Historien sier at de kom til Norge med krigsfanger fra Tyskland. Alle fire ble av det norske Flyktninge- og fangedirektoratet solgt til rutebileiere på Toten, nær Gjøvik. Bussene var:

Volvo LV4 chassinr. 458 Arvika Vagnfabrik 1929. Opprinnelig Halmstad-Nässjö Järnvägs-Aktiebolag F-5296. Er bevart i Norge med sitt norske reg.nr. E-2399.
Volvo LV4 chassinr. 454 1930?
Volvo LV4 chassinr. 994 1930
Volvo LV4 chassinr. 3642 1929

Det høyeste chassisnr. antas å være feil siden det er så høyt i forhold til de andre bussene. En eldre sjåfør mener at alle kom fra samme selskap og hadde samme karosseritype.

Mitt spørsmål er om det finnes noen vognliste som viser bussene til Halmstad-Nässjö Järnvägs-Aktiebolag, og om det er fire busser som "forsvinner" i 1945? Da kan det kanskje ut fra chassinr. være mulig å finne ut av svensk registreringsnummer osv. Er det noen som vet noe? Takknemlig for svar!

Mats Karlsson

Enligt mina anteckningar sålde HNJ (Halmstad-Nässjö Järnväg AB) följande bussar till Norsk Legasion i Stockholm 1945:

LV64 med motornummer 21999 (reg.nr F5296)
LV64 med motornummer 24572 (reg.nr F1396)
LV64 med chassinummer 2470 (reg.nr N1472)
LV64 med chassinummer 3107 (reg.nr F5384)
LV64 med chassinummer 3545 (reg.nr P8439). Registrerad första gången 1932-01-21
LV64 med chassinummer 3547 (reg.nr F3954)
LV64 med chassinummer 3640 (reg.nr F2328)
LV64 med chassinummer 3641 (reg.nr P8438). Registrerad första gången 1932-01-21
LV64 med chassinummer 3642 (Reg.nr N3512)

LV64 tillverkades åren 1929-32 med företrädesvis DB-motorn som hade nummerserierna 20001-22000, 240001-26000 och 28001-28400.

Att så många bussar kunde avvaras till Norsk Legasion år 1945 kan ha berott på att HNJ förstatligades 1945-07-01, dvs att SJ tog över järnvägen. Förmodligen ville man inte ta över de äldsta bussarna, utan de såldes tydligen i stället i juni 1945 till Norsk Legasion.

Thor Bjerke

Det var interessant! Mange takk!

bilomnibussen

Det förekom även från andra håll att bussar såldes till den norska legationen efter kriget för export till Norge. Jag har hittat åtminstone två sådana bussar i Örebro län. Uppgifterna kan tas fram.
Mvh Jan G

Thor Bjerke

Takk for svar! Jeg er interessert i fakta om de to bussene du nevner. Jeg har ufullstendige opplysninger om flere busser som ble solgt for eksport til Norge, men for flere vet jeg ikke hvor i Sverige de kom fra.

I Narvik var det etter krigen fire Volvo-busser av rundt 1930 med motornr. 28441, 36609, 42700 og 42701.
Volvo med rammenr. 3547 og motornr. 41580 kom også til Norge.
En Scania fra SJ ble brukt av Flyktninge- og fangedirektoratet i Hamburg, men kjørte av veien mellom Sveits og Hamburg - mer om denne er ikke kjent.
De tre bussene E7575, AC666 og T5200 mangler det også fakta for.

S Svensson

Det fanns ett antal bussar som svenska staten via försvaret köpt in som såldes ca 1945 till de som lade anbud. Vad jag kommer ihåg förvärvade Borås Omnibs AB en sådan. Med detta som minne så frågade jag några som besökt krigsarkivet om det fanns något där om vilka bussar som försvaret förvärvat. Det hittades inget om dessa bussar. I vilket fall vet jag att det var av storlet "ett antal", dvs inte några "få". Lämpligt forskningsämne.

När det gäller Halmstad-Nässjö Järnvägs AB så var detta bolag kvar medan järnvägs och busstrafik överläts till svenska staten 1945. Bytte sedan namn till HNJ Intressenter AB och sysslade med annat.

Thor Bjerke

Dette kan ha sammenheng med en avtale som ble inngått i februar 1945. Grev Folke Bernadotte stod bak. Svenske Røde Kors skulle få hente skandinaviske krigsfanger i Tyskland og Østerrike. Fangene fikk i første omgang ikke forlate Tyskland og ble fraktet til Neugamme. Dette var organisert av Forsvarsstaben i samarbeid med Svenska Röda Korset. Alle kjøretøy ble malt hvite og forsynt med store Røde kors-merker og svenske flagg. 36 ambulansebusser, 19 lastebiler, 7 personbiler og 7 motorsykler samt et mobilt verksted og en kjøkkenavdeling ble sendt til Tyskland. 20. april 1945 ble det gitt tillatelse til at 4225 nordmenn i Neuengamme kunne overføres til Danmark. De hvite bussene fortsatte sine turer mellom konsentrasjonsleirene og Sverige /Danmark. Over 16 000 fanger ble reddet i aksjonen, hvorav 7900 var fra Norge og Danmark.

Det er imponerende at det ble klart å skaffe så mange busser på kort tid. En buss står på det norske Forsvarsmuseet med nr. 39347 (militærnummer?). Det skal også finnes en i Sverige, KPX279. Det er mulig at disse to er rekonstruert i ettertid.

Antakelig finnes det saker om innkjøp eller leie av busser i dette arkivet i Arninge: SE/RA/730236/1/21/ – Svenska Røde Korset, Folke Bernadottes arkiv. Der er det 9 bokser fra 1945/46.

bilomnibussen

De två bussarna som såldes från Örebro län till Norge:

T 3599 Volvo B11 1936 chassinr 95706. Kaross enligt uppgift byggd av Dahlström & Lövgren, Motala. Ägare 1936-45 Oscar Müntzing, omnibusägare, Askersund. 18 juni 1945 registrerad på Bilkontoret, Kungl. Norsk Legation, Stockholm. 1 augusti 1945 noterad överförd till Norge.

T 6938 Volvo LV 128 DS 1941. Chassinr 125-2303. Kaross Svenska Karosseri Verkstäderna, Katrineholm. Ägare 1941-46 Emanuel Ehn, omnibusägare, Aspa bruk. 31 maj 1946 AB G Persson, Laxå (bilfirma som sålde Volvo). Samma dag vidare till Norges Statsbanor, Oslo.

Den sista bussen kanske inte faller inom ramen för frågeställningen men till Norge kom den i alla fall.

Mvh Jan G

Thor Bjerke

Takk for informasjonen! T6938 kom til NSB Lågendalsruten og ble der registrert som Z-1810. NSB kjøpte to busser samme dag fra Sverige til Lågendalsruten. Den andre ble Z-1805, men hvor i Sverige den kom fra, er ukjent. Det var også en Volvo 128DS, chassisnr. 125-5774. Foto av Z-1805:
https://digitaltmuseum.no/011013107356/nsb-lagendalsrutens-buss-z-1805

Volvo-bussen fra 1936 har vi i de norske listene, men foreløpig med ukjent eier.

BD

#9
Tydligen gick bussarna i trafik med dörr på fel sida? Ändrades det så småningom?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Staffan Sävenfjord

Om du expanderar texten så hittar du svaret. Skribenten utgår ifrån att dörren flyttades till höger sida.

https://digitaltmuseum.no/011013107356/nsb-lagendalsrutens-buss-z-1805
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)