Närtrafiken Stockholm [Fråga]

Startat av Buzzlover, 02 juni 2020, 13:29:41 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Buzzlover

Hej! Under en längre tid så har Traveller buss kört nästintill alla Närtrafikslinjer med undantag dom linjer som under 2010-talet blev en del av de olika avtalen (exempel Södertäljes Närtrafik som nu är en del av det större avtalet där Nobina är operatör.)
Men är det någon som vet när Travellers nuvarande kontrakt löper ut och när en ny upphandling kommer att ske? Det återstår att se om man ens kommer att ha en upphandling eller om man inkluderar Närtrafiken i dom större avtal där linjerna kör.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Mikael T Nilsson

Hej,

Intressant fråga. Tyvärr har jag inget svar, men undrar lite över den Närtrafiklinje som trafikerar Danderyd. Den benämns "Närtrafiken" men verkar inte alls ha någon koppling till SL. Undrar varför. Sedan den tillkom för några år sedan trafikeras den av vita färdtjänstbussar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

Närtrafiken kräver normalt en mer anpassad buss än de fordon som används för linjetrafik och har därför i kombination med små volymer inte varit så attraktiv för de kommersiella operatörerna att lägga anbud på separat vilket verkar ha lett till att närtrafiken successivt lagts in i ordinarie upphandlingar.
På så sätt tvingas de kommersiella operatörerna att ta hand om närtrafiken samtidigt som man levererar den övriga busstrafiken i avtalet.
Sedan är det inte ovanligt att just närtrafiken ändå läggs ut på underentreprenörer eftersom det krävs avvikande bussar och ofta speciellt utbildade förare som kan krångla till det och påverka effektiviteten negativt för en stor operatör. Det finns dock gott om exempel även på motsatsen där operatören kör närtrafiken i egen regi.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


homer

menar du att BKB inte är en kommersiell aktör?

Fredrik Gelin

Jovisst är de det, men inte i den liga där de stora drakarna agerar.
Att de kör närtrafiken i stora delar av Stockholmsområdet beror på att de stora aktörerna inte är intresserade av den trafiken eftersom den avviker från deras vanliga verksamhet.
Lösningen för SL/Trafikförvaltningen blev alltså att tvinga in trafiken i ordinarie trafikupphandlingar.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


homer

jag förstår, fast egentligen behöver de väl inte vara fel att upphandla vissa speciella linjer separat och inte i stora paket

Ulf Berlin

På Lidingö körs linjerna 921 och 923 av Keolis,Frihamnen./Ulf

Nico

Citat från: homer skrivet 03 juni 2020, 18:08:46 PM
jag förstår, fast egentligen behöver de väl inte vara fel att upphandla vissa speciella linjer separat och inte i stora paket

Inget är väl i sig rätt eller fel. Det man kan säga är att de flesta 900-linjerna i Närtrafiken sorteras lite annorlunda internt i nuläget, såtillvida att dessa avtal ligger under Trafikavdelningens sektion Färdtjänst medan den ordinarie busstrafiken då sorterar under sektion Buss.

Lägger man då istället in Närtrafikens linjer i de vanliga avtalspaketen så kan man ju delvis se det som ett sätt att förenkla och renodla verksamheten då nästan all SL:s busstrafik därmed skulle hamna under samma förvaltningsgrupp... som då oxå har fokus på just busstrafik.

Kruxet med detta är mera att många resenärer inom Närtrafiken har lite andra behov och det kan i vissa fall vara ett problem när man bakar in Närtrafiken i de större avtalen. Det löses då istället med olika tjänstegrupper och liknande, men det är inte alltid sådant fungerar fullt ut.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Citat från: Ulf Berlin skrivet 03 juni 2020, 20:32:57 PM
På Lidingö körs linjerna 921 och 923 av Keolis,Frihamnen./Ulf

Avtalsmässigt sett så ligger de väl under Lidingöavtalet som i nuläget utgör E22 ihop med avtalet för City. Att de körs från Frihamnen har mer att göra med att det inte finns någon depå på Lidingö för stunden.

Fritt ur minnet sedan så ligger linje 953 på E28 (Bro/Järfälla), 978 och 979 ligger på Södertälje som tillsammans med Nykvarn utgör E27 samt 981 Haninge som tillsammans med Tyresö och Nynäs är samlat i E23.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Buzzlover

Anledningen till frågan från första början är att det verkar som även en till Närtrafikslinje (dock utan linjenummer) tillkommit i Råstas trafikområde, och eftersom det var ett tag sedan en Närtrafikslinje blev ihopslagen med ett större trafikområde började jag fundera mer på om man nu ska gå tillbaka till att de större aktörerna kör Närtrafiken igen, såsom i början av 2000-talet.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Lars-Håkan_E

#10
I början av 2000 talet minskade intresset från de renodlade SL operatörerna vad gäller just servicelinjerna som det då kallades av skäl som redan nämnts här i tråden.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Buzzlover

Precis! Men eftersom en större aktör nu precis tagit över en mindre linje så tyckte jag att det nu kanske blir en återgång till det förra upplägget, Arriva har ju inte tidigare fått överta Närtrafik från Traveller och nu när dom väl gör det så var jag bara nyfiken på om tanken med att alla linjer ska köras av dom större aktörerna är planerad igen eller inte.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Lars-Håkan_E

Just nu finns det ingen bestämd slutpunkt vad gäller avtalet med Bergkvarabuss (Traveller), minns jag rätt så förlängs det med typ 1 år i taget.

Det finns stora svårigheter i denna trafik, speciella fordon ofta byggda med udda lösningar, höga servicekostnader etc. och stora krav på förarkåren där det helst ska vara samma förare/förargrupp som har ett genuint intresse för service.

Nico

Citat från: Buzzlover skrivet 04 juni 2020, 08:26:40 AM
Anledningen till frågan från första början är att det verkar som även en till Närtrafikslinje (dock utan linjenummer) tillkommit i Råstas trafikområde, och eftersom det var ett tag sedan en Närtrafikslinje blev ihopslagen med ett större trafikområde började jag fundera mer på om man nu ska gå tillbaka till att de större aktörerna kör Närtrafiken igen, såsom i början av 2000-talet.

Det är roligare än så då denna linje (som nämnts flera gånger i andra sammanhang) inte är en vanlig Närtrafiklinje utan är en provisorisk linje som går mellan Rinkeby C och Rinkeby närsjukhus som en ersättning för den trafik som inte längre kunde angöra hpl. Rinkeby allé p.g.a. ombyggnaden av Kymlingelänken, tillkomsten av tpl. Rissne mm.

Linjen har rullat så där 4-5 år, men däremot aldrig fått ett SL-linjenummer vilket är lite udda. Kan dock bero på att det inte fanns något vettigt ledigt i 500-serien och man inte ville ge den ett nummer i 900-serien... då det som sagt inte är en regelrätt Närtrafiklinje och man ville kanske inte att detta provisorium skulle förknippas med den trafiken.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman