Två bussar vid Söderhallen 2004 eller 2005.

Startat av Kristian, 12 juli 2020, 21:04:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristian

Hiittade nyss en minnespinne märkt "2004-2005", där fanns några bussbilder som jag glömt bort. Tänkte visa två av dem här.

Busslink 5513. En av tre, fick ganska snart flytta till Tyskland om jag minns rätt.
Bakom bussen låg f.ö. gymnasiet jag då var elev vid.

Busslink 5396.

Ulf Berlin

Ja,5511-5513(?)blev inte långvariga i SL land.../Ulf
(Gick dom bara på 66an tro?)

Mikael T Nilsson

Hej,

Tack för bilderna. Om jag minns rätt var de tänkta att testas på linje 66. När jag kikar i min bildsamling ser jag dock att 5511 trafikerat dåvarande Hornsbergslinje 40 mellan Stora Lappkärrsberget och Reimersholme.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Linje 66 var ju länge en linje man körde olika provbussar på, och omloppen var säkerligen utformade så att bussarna höll sig på enbart den linjen. Några år senare gick ju bränslecellsbussar på linjen.

Karsten

#4
Nåja, det är nog en överdrift. Det har rullat provbussar på de flesta linjerna i innerstaden, allt från batteribussar på linje 41 till hybrider på linje 43 och Mercedesledvagnar på linje 47.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Ersa

Tänkte mest på hur omloppen på linje 66 var utformade när bränslecellsbussarna höll sig endast på den linjen. Just dessa intressanta fordon minns jag då inte att de halkade in på andra innerstadslinjer.

K R

Citat från: Ersa skrivet 12 juli 2020, 23:21:00 PM
Linje 66 var ju länge en linje man körde olika provbussar på, och omloppen var säkerligen utformade så att bussarna höll sig på enbart den linjen. Några år senare gick ju bränslecellsbussar på linjen.

Hej!

5511-5513 var "vanliga" bussar som referensmässigt kördes samtidigt som bränslecellsbussarna 5501-5503 under proven på linje 66.
De förstnämnda var som nämndes i annat inlägg ibland även synliga på andra innerstadslinjer, samt att de fanns kvar lite längre i SL-trafik.

Bränslecellsbussarna 5501-5503 såg lite annorlunda ut exteriört som förevisas på Bussmickes samlingssida över Busslink 5500:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5500/index.html#

mvh K R




Mikael T Nilsson

Hej,

Tack! Jag förväxlade 5501-5503 med 5511-5513. Det var ju de förstnämnda som testades på 66:an. Det förklarar varför 5511 sågs på linje 40.   :)


Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

Jag har för mig att 5511-13 gick som referensbussar för att kunna göra jämförelser mellan de olika bränslesystemens för- och nackdelar.
Bränslecellsbussarna 5501-03 var förhållandevis krångliga att hantera i depån vill jag minnas och gick något sönder fick bara Mercedes folk pilla på dem.
SL valde således att inte köra vidare med bränslecellsbussarna när EU-projektet de ingick i upphörde. Bussarna hamnade då i Hamburg som också var med i projektet men som valt att köra vidare med försöksbussarna ett tag till.
5511-13 omplacerades till Hornsberg där de gick en period innan även dessa fick fortsatt liv utanför Sverige.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ivo

Helt rätt Fredrik. Jag körde ju bussarna under testperioden. Trevliga bussar att köra. Testbussarna 5501-5503 var ju lite tunga men gick bra. Referns bussarna 5511-5513 var pigga och lättkörda en rolig tid i Stockholmstrafiken. 
Ivo

Bussmicke

5511 mfl såg jag på 72 och nån mer annan linje

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.