KR-trafik Gästrikland (Stadsbussarna och VS-trafik)

Startat av AO, 07 oktober 2012, 20:12:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

Det är idag 9 veckor kvar till entreprenörsbytet i Gästrikland då KR-trafik tar över tillsammans med underentreprenörerna Stadsbussarna och VS-trafik. Är det känt vilka bussar man kommer att trafikera med? Stadsbussarna har ju beställt in MAN boggie. Men det har hittills inte nämnts vad KR och VS kommer att köra med. Någon som har koll?

Fördelningen på depåer är enligt uppgifter följande:
Gävle (regionbussar): Stadsbussarna
Sandviken (stads- och regionbussar): VS-trafik
Ockelbo, Hofors, Gysinge och Norrsundet (regionbussar): KR-trafik

ThinkYellow

Hur kan du vara säker på att Stadsbussarna beställt MAN? Vad jag har hört så är de bara rykten, ingenting som är definitivt.

AO

Enligt uppgifter från en annan tråd (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=51827.30) här på forumet så ska 15 st MAN vara beställda. Om det bara är rykten vet jag ej, men lät rätt säkert i den tråden.

ThinkYellow

Jo jag fick höra samma sak, men att fick sedan reda på att de bara var ett falskt rykte som spreds runt bland förarna. Det finns ingenting som tyder på att de är just MAN som är beställda i dagsläget.

Bussmicke

Bussar borde vara beställda med tanke på snar trafikstart

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AO

Ja det är inte ens två månader kvar och ingen som vet vad som är beställt, känns lite ovanligt.

MrH

Jag ska göra att försök att luska lite till veckan. Ny gul lack blir det i alla fall på landsbygdsbussarna i hela Gästrikland. Men det har det ju redan spekulerats i här sedan tidigare.

/MrH

AO

Där ser man! Samma lack som på stadsbussarna? Eller någon annan?

MrH

Som jag förstått det så är det en ny Gästrikelack på gång och det skulle i så fall innebära alla bussar (i landsbygdstrafik) oavsett entreprenör, så det känns inte som Stadsbussarnalack då. Återkommer om mina luskningar ger resultat även i detta!

/MrH

AO

Det låter ju riktigt intressant! Ser fram emot mer information, luska på:)

CR

Följande fordon är beställda för Gästriketrafiken till december 2012 (dock med reservation för att alla inte hinner komma i tid och till en början ersätts med "vikariebussar"):

VS/Persson i Sandviken
3 st Stadsbussar, DAF VDL LLE (ny)
7 st Landsbygdsbussar, DAF VDL (ny)
4 st Ledbussar, Volvo B12 8500LED (2005)

Nettbuss Stadsbussarna i Gävle
11 st Landsbygdsbussar, MAN A44, varav 2 st med gasdrift (ny)

KR-Trafik i Norrsundet (2), Ockelbo (3), Hofors (7), Gysinge (4)
7 st Landsbygdsbussar, Volvo B7R 8900LE (ny)
7 st Landsbygdsbussar, Volvo B9R 8900LE (ny)
2 st Ledbussar, Volvo B12 8500LED (2005)

De totalt 6 Volvoledbussarna är KR från Uppland.

Och bussarna blir gullackade i ny "Gästrikedesign", med röd rand utmed sidorna och antydan till X (för X-trafik) i bakstammen. X-trafiks och respektive entreprenörs logga kommer att finnas på bussarna.

AO

Där ser man!
Men det låter ju väldigt bra och i stort rätt väntat. Känns roligt för oss bussdiggare att det inte blev 100% MAN vilket man till viss del befarade.

Anders Noren

Citat från: MrH skrivet 13 oktober 2012, 14:47:58 PM
Som jag förstått det så är det en ny Gästrikelack på gång och det skulle i så fall innebära alla bussar (i landsbygdstrafik) oavsett entreprenör, så det känns inte som Stadsbussarnalack då. Återkommer om mina luskningar ger resultat även i detta!

/MrH

Landstinget och X-Trafik har ju sedan många år sina etablerade grafiska profiler baserad på vitt och rött. Man skulle kunna tänka sig att till exempel låta bussarna vara vita och sedan ha en röd accent, kanske ett X som i länsbokstaven.

CR

#13
Bekräftat av X-trafik idag:

Regionbussarna i Gästrikland blir gula enligt Stadsbussarnas kulör. Som tidigare sagts blir dekoren dock inte enligt Stadsbussarnas design, utan istället en röd rand i brösthöjd utmed sidorna och ett ben av ett stort X över bakstammen. Strax bakom framdörren (och på samma ställe på vänster sida) X-trafiks och respektive entreprenörs logga.

MrH

..och nu börjar det i alla fall "hända något", man söker depåchef/fordonsansvarig via Arbetsförmedlingen.


/MrH