SL lägger ner busslinjer...

Startat av Bussmicke, 15 september 2023, 09:20:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Det blir bara en handfull turer i rusning för 72 och 75 efter justeringen så det är inte så speciellt mycket som blir kvar...

https://www.mitti.se/nyheter/regionen-svanger-tva-bussar-i-innerstan-blir-kvar-6.3.214304.3f3b2e93e9


IvveRivve004

#121
Kom också att tänka på att 56:an kommer sluta gå till Stora Essingen...nog är det förståeligt med tanke på att den just nu redan går parallellt med 1:an hela vägen till Fridhemsplan, men för de som bor längs hållplatserna Stenkullavägen, Eremitvägen, Gammelgårdsvägen och Sällskapsvägen blir det nog ändå långt att gå till närmsta hållplats (särskilt för de äldre) så jag tycker ändå att man antingen kunnat låta 1:an ta upp de hållplatserna i riktning mot Frihamnen eller förlänga 161:an från Gröndal till Stora Essingen (och låta den linjen trafikera de överblivna hållplatserna) för att ge Essingeöarna nya kommunikationer till Söderort som man kan nå utan att behöva byta till t-bana eller pendeltåg vid Liljeholmen och Årstaberg.

Ulf Berlin

Varför köra buss den vägen,när du har Tvärbanan inom räckhåll?/Ulf

IvveRivve004

Den går iallafall inte parallellt med spårtrafik hela vägen till skillnad från den nya 57:an (som mer eller mindre börjar bli en matarbuss till tunnelbanans röda linje mellan Mariatorget och Ropsten)...

846

Nu har hösttidtabellerna för innerstadstrafiken för SL kommit upp på deras hemsida. Av dem kan man bl.a. notera (vilket väl inte är några nyheter egentligen) följande:

Norra Djurgårdsstaden får kraftigt försämrad trafik, särskilt på kvällar och helger. 75:an går endast med sex stycken turer på vardagar mellan kl. 07.15 och 08.30 samt mellan kl. 15.15 och 17.00 i riktning Cityterminalen och ungefär likadant i andra riktningen. Ingen trafik alls med 75:an på lördag, söndag eller helgdagar. 6:an kommer att gå i kvartstrafik efter kl. 19 och på helger (före kl. 10 dock endast tjugominuterstrafik). 54:an blir 57:an och går i halvtimmestrafik på kvällar efter kl. 19, på helger dagtid går den i tjugominuterstrafik. Det lär bli trångt på bussarna till/från Norra Djurgårdsstan...

65:an blir en kortlinje och går endast Skeppsholmen - Centralen. 54:an tar över sträckningen längs Kungsholmsstrand och får nya sträckningen Reimersholme - Horsnberg. Busstrafiken på Kungsholmsgatan och Blekholmsterrassen läggs ned.

56:an får ny ändhållplats på Lilla Essingen och sträckan på Stora Essingen läggs ned.

I och med 57:an istället ska gå till Hjorthagen när 54:an får ny ändhållplats i Hornsberg blir Sveavägen helt utan innerstadstrafik. Resande mellan Frösunda och Hötorget/Sergels torg som tidigare kunnat resa med 57:an får väl som bästa alternativ nu bege sig till Solna station och ta pendeln till Stockholm City istället.

1:an, 2:an och 3:an får alla tjugominuterstrafik redan från kl. 19 (på helger från kl. 18).

Det kommer nog bli en hel protester, såväl från boende i Norra Djurgårdsstaden som från alla de som åker med stombusslinjerna 1 - 3 när de redan kl. 19 en vardag kan behöva vänta 20 min på nästa buss. Men som alltid så lär det inte förändra någonting överhuvudtaget, annat än att än färre lär åka med SL-bussarna i innerstan.

Bussmicke

20-minuterstrafik, vilket skämt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Buzzlover

Citat från: 846 skrivet 05 augusti 2024, 16:59:09 PMI och med 57:an istället ska gå till Hjorthagen när 54:an får ny ändhållplats i Hornsberg blir Sveavägen helt utan innerstadstrafik. Resande mellan Frösunda och Hötorget/Sergels torg som tidigare kunnat resa med 57:an får väl som bästa alternativ nu bege sig till Solna station och ta pendeln till Stockholm City istället.

Ska man vara helt petig kommer 516 (säkert inte länge till) finnas kvar på Sveavägen dock inte alla hållplatser (endast Handelshögskolan efter den mer trafikerade Stadsbiblioteket)

Man kan ju tycka att 515 borde fått Frejgatan som hållplats samt 516 alla 57:ans hållplatser efter Stadsbiblioteket som någon form av kompensation...

EDIT: Frejgatan har tydligen alltid varit på 515 jag som missat det. Men hållplatser efter Stadsbiblioteket på 57 har ej lagts till på 516 så faktum kvarstår.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ulf Berlin

Ang trafiken i Norra Djurgårdsstaden så kan man stirra sig blind åt ett håll,
men faktum är ju att det går lika bra/fort att ta 6an till Ropsten och Tbanan därifrån till City...
Stora förlorare på detta är även dom som ska träna/tävla på Ryttarstadion och Östermalms IP som nu kan åka med 75an och nu får betydligt krångligare att resa.../Ulf

Kristofer

De har glömt att länka till 501, men tidtabellen finns ändå uppe https://kund.printhuset-sthlm.se/sl/h501.pdf

Halvtimmestrafik till Frösundavik mitt på dagen, kvällstid samt SoH hela dagen. Fast det kanske räcker?
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

-B8RLE-

Troligtvis sker detta i samma veva som Keolis hämtar vagnar från Tomteboda över till trafiken i Solna/Sundbyberg som övergår ju samtidigt...
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=77876.0
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

846

Citat från: Ulf Berlin skrivet 06 augusti 2024, 15:06:55 PMAng trafiken i Norra Djurgårdsstaden så kan man stirra sig blind åt ett håll,
men faktum är ju att det går lika bra/fort att ta 6an till Ropsten och Tbanan därifrån till City...
Stora förlorare på detta är även dom som ska träna/tävla på Ryttarstadion och Östermalms IP som nu kan åka med 75an och nu får betydligt krångligare att resa.../Ulf

Jodå, visst kan man åka 6:an till Ropsten och ta tunnelbanan istället för 75:an men restiden blir ju 2-3 ggr längre. Ska man t.ex. till Kungsgatan tar 75:an ca 10 min från hållplats Jaktgatan till hållplats Regeringsgatan. Att ta 6:an till Ropsten, byta till t-bana och åka till T-Centralen, byta linje och åka till Hötorget så hamnar man inkl. väntetider på 25-30 min total restid. Att gå från Östermalmstorgs t-bana till Kungsgatan istället sparar lite res- och väntetid men det förlorar man på gångtiden.

Så visst, utan kollektiva resvägar blir inte de som ska till/från Norra Djurgårdsstan men restiden blir 2-3 ggr längre i många fall.

IvveRivve004

Citat från: Kristofer skrivet 06 augusti 2024, 16:02:10 PMDe har glömt att länka till 501, men tidtabellen finns ändå uppe https://kund.printhuset-sthlm.se/sl/h501.pdf

Halvtimmestrafik till Frösundavik mitt på dagen, kvällstid samt SoH hela dagen. Fast det kanske räcker?

Jag har sett den nya tidtabellen. Lite märkligt ändå att den inte stannar vid Gesällvägen och Sundbypark södra trots att den passerar förbi de hållplatserna (hade det varit en blåbusslinje hade jag förstått det, men den här är ju röd)

En annan sak som jag är lite förvånad över är att de låtit 157:an behålla sin sträcka via Rissneleden trots att de i återkopplingsdokumentet för T24 skrev att den skulle sluta trafikera den delen och att den skulle köra via Ursvik och Enköpingsvägen (den delen där 591:an kör).

toddetoddelito

Citat från: 846 skrivet 06 augusti 2024, 16:53:25 PMJodå, visst kan man åka 6:an till Ropsten och ta tunnelbanan istället för 75:an men restiden blir ju 2-3 ggr längre. Ska man t.ex. till Kungsgatan tar 75:an ca 10 min från hållplats Jaktgatan till hållplats Regeringsgatan. Att ta 6:an till Ropsten, byta till t-bana och åka till T-Centralen, byta linje och åka till Hötorget så hamnar man inkl. väntetider på 25-30 min total restid. Att gå från Östermalmstorgs t-bana till Kungsgatan istället sparar lite res- och väntetid men det förlorar man på gångtiden.

Så visst, utan kollektiva resvägar blir inte de som ska till/från Norra Djurgårdsstan men restiden blir 2-3 ggr längre i många fall.

Men det är väl ganska självklart att det går fortare om det går en buss direkt mellan två hållplatser, än om man behöver göra byten. Jag hade också gärna haft en busslinje som går direkt från där jag bor till dit jag behöver komma, men vore det ekonomiskt försvarbart?

25-30 minuters restid är fullt rimligt i innerstan. Knappast något uppseendeväckande.

846

#133
Uppseendeväckande är det inte. Det är däremot en kraftig försämring. Ska man från Norra Djurgårdsstan till säg Stureplan (idag en bussresa på knappt 10 min med 75:an) kommer det fr.o.m. måndag den 19/8 innebära en restid som under större delen av dygnet motsvarar ungefär den tid det tar att promenera samma sträcka. Om det är ekonomiskt försvarbart beror ju helt enkelt på resandeunderlaget och alternativen. Om det är några tusen människor som åker en viss sträcka per dag och alternativen har restider som motsvarar vad det tar att promenera sträckan skulle jag säga att det är försvarbart. Några andra faktorer än resandeunderlag och alternativa resvägar tror jag ingen här sagt bör vägas in. Vad gäller resandeunderlaget för 75:an har ju Region Stockholm vägrat lämnat ut den när lokalpressen begärt att se den. Så kanske har man vägt in något annat, oklart vad.   

Man kan, tycker jag, inte heller jämföra med att det skulle vara bra att ha en busslinje som går direkt mellan två punkter rent allmänt med situationen när det faktiskt finns en busslinje i ett område som folk inrättat sitt vardagsliv efter. Att det skulle vara rimligt med "25-30 minuters restid i innerstan" beror väl på vilka sträckor man pratar om. Mellan Sofia och Norrtull - visst. Mellan Norra Djugårdsstan och Kungsgatan? Tycker jag inte, om man som sagt beaktar att det då inte blir någon större skillnad att promenera hela vägen.

B10M

Allra värst är väl detta:
https://kund.printhuset-sthlm.se/sl/h69.pdf

Endast halvtimmestrafik utanför rusningen, och detta på en linje som hade 10-11-minuterstrafik för bara två år sedan.

https://web.archive.org/web/20220821134847/https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/H69.pdf