Någon som minns något av Connex/Veolia 4851-4882?

Startat av toddetoddelito, 08 november 2020, 17:55:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

toddetoddelito

Som ämnet redan nämner så söker jag minnen från bussarna Connex/Veolia 4851-4882. De borde ha gått i Sollentuna (och därmed kan man väl gissa även Solna och Sundbyberg) under 2000-talets början. De var min favoritbussmodell under den här tiden, men då jag bara var en liten bussintresserad parvel på runt 4 år så minns jag inte mycket mer än att de var bäst ;) Därför undrar jag om någon har ett minne av dessa bussar, antingen ros eller ris. Hur var de att åka? Köra?

david96

Jag åkte med dem bussarna flera gånger från min barndom!
De är ju för mig just tråkigare bussmodeller än dem nya som ju går idag.

Nico

Jag körde dem under ett antal år och minns dem som väldigt pålitliga och trevliga att köra. Däremot gnisslade det lite här och var, men det hörde ju till. De gick sedan på samtliga Råstas linjer och det hände även att man före 2006 kunde köra t.ex. Kallhällslinjer med. Hade dem även på olika abonneringar ibland.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

toddetoddelito

Citat från: david96 skrivet 08 november 2020, 20:23:30 PM
Jag åkte med dem bussarna flera gånger från min barndom!
De är ju för mig just tråkigare bussmodeller än dem nya som ju går idag.

Intressant att man kan uppfatta saker så olika, hade själv sagt tvärtom (att dagens är tråkigare ;)). Tack!

Citat från: Nico skrivet 08 november 2020, 23:17:24 PM
Jag körde dem under ett antal år och minns dem som väldigt pålitliga och trevliga att köra. Däremot gnisslade det lite här och var, men det hörde ju till. De gick sedan på samtliga Råstas linjer och det hände även att man före 2006 kunde köra t.ex. Kallhällslinjer med. Hade dem även på olika abonneringar ibland.

Tack för minnena Nico! Alltid lika trevligt att läsa från dig  ;D

Oskar A

Alla dessa bussar vill jag minnas övertogs av Busslink 2007 när man tog över trafiken i Råsta från Veolia men jag kommer inte ihåg exakt när bussarna fasades ut. Ett par av bussarna flyttades senare till Björknäs och det var väl de som var kvar längst? Nedan ett par bilder från hemsidan tagna omkring entreprenörsskiftet 2007.


Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Bussmicke

Jag har hur mycket som helst med bilder på dessa.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

toddetoddelito

Tack för bilderna Oskar! Supertrevligt, och också att Sollentuna station fick vara med (hemmamiljöer :)).

Och också tack för tipset Micke. Skall in och kika på dem vid tillfälle  ;D

J Å

Vill minnas att de som Busslink/Keolis hade i Norrort (Danderyd,Täby, Vaxholm, Åkersberga) så var en del av 443X - 445X som Nico beskriver modellen trevlig. En del var dock mer som ett lotteri med diverse värme,el,dörr problem. Även kylaren sattes igen av löv mm väldigt snabbt (om jag minns rätt) Dock så tycker jag det var ett fordon som tog sig fram i de flesta väderlekarna utan problem.

DEB

Förutom en av dessa, 4865 som brann upp i Sollentuna i början av 2012, har jag för mig att samtliga av bussarna i 48xx-serien av denna typ tjänstgjorde ända tills Keolis avtal i Råsta löpte ut i augusti 2012. Men flera av bussarna fick ytterligare förlängt liv hos Keolis i Norrort istället, där flertalet tjänstgjorde ända tills Keolis avtal löpte ut ännu en gång, men nu i Norrort januari 2013. Nedan bild på 4873 under Keolis sista dagar i Råsta, ett par dagar efter att bilden togs ställdes bussen av. Därunder bild på 4863 som nyligen flyttat in i Norrort vid fototillfället (klicka på bilderna för bättre upplösning).



Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Bussmicke

#9

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Robert Brink

Jag var ingen direkt vän av serien när dom dök upp, saknade charm och vid leverans hade flertalet konstiga vibrationer från däcken på bakaxeln.
Men på Råsta fanns alltid äldre charmiga bussar när nya dök upp. Och konkurrensen från Scania CN113 och Maxci var stor. Så kanske var jag lite orättvis? För med tiden så tyckte jag nog att vi började bli kompisar och dom var till och med lite trevliga att köra.

//R


Marc


En busstyp med många egenheter...en av dessa visade sig under en lugn körning på SL-linje 462!

Karsten

#12
Att just du skulle lyckas med det där! ;D





Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

toddetoddelito

Tack allihopa för era bilder och minnen! Har glatt mig att få höra och se hur de var och såg ut. Slängs tillbaka till en för mig helt annan tid, trots att det "bara" var tio-tjugo år sen. :)

Bussmicke



Citat från: Marc skrivet 06 december 2020, 22:13:02 PM
En busstyp med många egenheter...en av dessa visade sig under en lugn körning på SL-linje 462!

Vad hände med bussen?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.