Ny fordonslängd godkänd 34,5 meter... kanske även för buss?

Startat av homer, 02 december 2023, 15:25:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer


pegee

Det lär väl bara vara regional och långväga trafik där det kan komma i fråga.
En sådan monstrositet lär inte komma in i våra städer. Möjligen som BRT på egen separat
körbana.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Christer K

Tar det lång tid att lasta en ledbuss idag om alla ska gå in i framdörren. Vad tror ni detta blir då, ännu längre tid. Max vikten för dessa är 74 ton vilket är BK 4 vägar. Buss med max längd 20,2 meter får ha en totalvikt på 74 ton. Så även om bussen skulle var 15 meter till så stannar max vikten på fordonståget på 74 ton i totalvikt.
// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Fredrik Klint

Tittar man på en gammal 20m ledvagn som Swebus 3570 så ska totalvikten stannat på 25.440kg.
Känns ytterst orimligt att en 35m buss skulle överstiga 74 ton. Problemet är nog snarare att den blir svårmanövrerad och tar längre tid att lassa/lossa.
Ska man ha egen "banvall" så är det nog lika bra med spårvagn? (Som jag personligen tycker gör sig bäst där och inte i gatumiljö).