Transdev köper Björks buss mf.

Startat av homer, 29 juli 2019, 11:06:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Jag är vän av public service - garanterat utan betalvägg. Här berättar Tomas Byberg om verksamheten i Västernorrland:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/byberg-och-nordin-saljer-verksamheten-utanfor-vasternorrland

BR

Byberg & Nordin kommer köra det Sambus vann i upphandlingen i slutet på 2018, dvs landsbygdstrafiken i Umeå. Det enda Transdev får i Västerbotten utöver vad man redan vunnit är ju linje 31 som KR har till slutet på 2020 (besked under hösten om vem som vinner upphandlingen) samt fått bort en konkurrent att lägga anbud på linje 12/21/20/100 som ska avgöras i höst. Samtidigt står de klart att Transdev inte får lägga anbud på den trafik Byberg & Nordin har idag i Västernorrland.

Sambus AB kommer tillhöra Transdev om köpet blir godkänt men trafiken utförs av B&N i 10år i Västerbotten.

Så vi får väl se om KR Trafik kommer fortsätta eller om Transdev går på samma linje som tidigare ägare, att företaget ska läggas ned.

BR

Då ingår Sambus, KR Trafik mm nu i Transdev som dotterbolag. Konkurrensverket har gett sitt godkännande.

Knallhatt

Citat från: BR skrivet 01 september 2019, 00:00:07 AM
Då ingår Sambus, KR Trafik mm nu i Transdev som dotterbolag. Konkurrensverket har gett sitt godkännande.

Hej

Var har du sett det att Konkurrensverket har godkänt det?

BR

Citat från: Knallhatt skrivet 01 september 2019, 00:13:09 AM
Hej

Var har du sett det att Konkurrensverket har godkänt det?

På intranätet..

Bussmicke

Och från vilket datum sker ägarebytet?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AL

Är det någon som har koll på eventuella kontraktslängder över trafik med berörda trafikhuvudmän bland de företag som ingår i Transdevs köp? 


BR

Citat från: AL skrivet 04 september 2019, 11:19:01 AM
Är det någon som har koll på eventuella kontraktslängder över trafik med berörda trafikhuvudmän bland de företag som ingår i Transdevs köp?

För Västerbottens del så ingår bara linje 31 för årsskiftet och fram till december 2020, resten får nya operatörer i slutet av detta år. Den är under upphandling nu precis som Transdevs egna linjer, 12/20/21/100.

AL

Citat från: BR skrivet 04 september 2019, 18:30:41 PM
För Västerbottens del så ingår bara linje 31 för årsskiftet och fram till december 2020, resten får nya operatörer i slutet av detta år. Den är under upphandling nu precis som Transdevs egna linjer, 12/20/21/100.

Så ett sätt att minimera konkurrensen då m a o.  Hur ser det ut med avtalen i mellansverige för de bolag som köptes upp av Transdev genom A Björks?

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.


Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 04 september 2019, 05:22:22 AM
Och från vilket datum sker ägarebytet?

Citat från: Bussmicke skrivet 05 september 2019, 08:27:52 AM
Tack, tur att jag for till Kumla och Finspång före det då..

Är det för bildtexter du frågar? Alla företag och varumärken som tillhör A Björks AB kommer ju iofs att fortsätta existera, inkl i CBR, ett bra tag framöver. Det är först vid nya upphandlingar/rederiförhandlingar och trafikstarter efter dessa som man eventuellt får in fordon registrerade direkt på Transdev Sverige AB, eller skriver över dem.

BR

Citat från: Ersa skrivet 05 september 2019, 19:20:13 PM
Är det för bildtexter du frågar? Alla företag och varumärken som tillhör A Björks AB kommer ju iofs att fortsätta existera, inkl i CBR, ett bra tag framöver. Det är först vid nya upphandlingar/rederiförhandlingar och trafikstarter efter dessa som man eventuellt får in fordon registrerade direkt på Transdev Sverige AB, eller skriver över dem.

Exakt, alla företag fortsätter som förr men planen är att vid förnyade kontrakt så går ju dessa till Transdev och det aktuella dotterbolaget avvecklas. Först på tur står ju KR Trafik AB som jag fattat de...

Ersa

Citat från: BR skrivet 05 september 2019, 20:29:31 PM
Exakt, alla företag fortsätter som förr men planen är att vid förnyade kontrakt så går ju dessa till Transdev och det aktuella dotterbolaget avvecklas. Först på tur står ju KR Trafik AB som jag fattat de...

KR:s kontrakt med UL går väl ut nu till nyår, har jag för mig. Hur många kontrakt står kvar i KR:s namn därefter? Först när det sista kontraktet löpt ut kan man avveckla det dotterbolaget helt.