Regler för medtagande av barnvagn etc.

Startat av igel, 19 november 2021, 09:24:23 AM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Christer K

I Örebro får det max åka med två barnvagnar per buss. Alla ska betala. Detta i stadstrafiken i Örebro. Flera då kan bussföraren neka resenärer.
Från Länstrafiken i Örebro
Barnvagn och rollatorer
6.14 I mån av plats får barnvagn och rollatorer tas med utan avgift och får endast stå på anvisad plats. Barnvagnar samsas med rollatorer och rullstolar om samma utrymme utan att någon kategori har företräde före den andra. Barnvagn och rollatorer får inte placeras så att resenär hindras eller att utrymningsväg blockeras.

6.15 Resenär med barnvagn ansvarar för barnvagnen och dess säkerhet. Barnvagnen ska låsas med broms under resan. När fastsättningsanordning för barnvagn finns ska resenär använda den. För ditt barns säkerhet får inte barnet lämnas utan uppsikt i barnvagnen under resan.

6.16 Resenär med barnvagn eller rollator betalar ordinarie avgift.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Maven

Citat från: sa0azs skrivet 22 november 2021, 19:38:42 PM
Du har inga egna barn antar jag, för då borde du veta att bärsele är för barn under året. Äldre barn bärs inte i sele, utan åker vagn.


Självklart kan man inte bära runt på större barn, men på vilket sätt är det relevant för frågan? Det är ändå lika orimligt att den som tar ombord en barnvagn åker gratis, medan den som inte har det, med eller utan medföljande barn, betalar fullpris.
Argumentet om att inte behöva lämna barnet i barnvagnet tappade sin sista relevans redan för många år sedan, när biljetter slutade säljas ombord. Det har uppenbarligen de flesta övriga länstrafikbolag insett.

Bältes-Assar

Argumentet att inte behöva lämna barnet i vagnen är väl relevant överallt där biljetten ska visas upp framme hos föraren. T ex på SL-bussarna är det ju så, utom när det finns en spärrlinje som man är innanför, d.v.s Liljeholmen. S.k bakdörrsvärdar ändrar däremot inte på reglerna, vilket är rätt så självklart-resenären kan ju inte förutse när sådana kommer att dyka upp.

Ersa

Frågan är dock varför barnvagnsresenärer som förväntas blippa sitt kort på läsaren på perrongerna vid Tvärbanan och Roslagsbanan, inte ska behöva göra detta på läsaren som sedan 2011 funnits innanför mittdörren på 676:ans dubbeldäckare.

igel

Citat från: Bältes-Assar skrivet 23 november 2021, 22:03:42 PM
S.k bakdörrsvärdar ändrar däremot inte på reglerna, vilket är rätt så självklart-resenären kan ju inte förutse när sådana kommer att dyka upp.
I så fall borde ju samma regel gälla för de som kommer med rullator eller rullstol också.

Bältes-Assar

Citat från: Ersa skrivet 24 november 2021, 01:20:48 AM
Frågan är dock varför barnvagnsresenärer som förväntas blippa sitt kort på läsaren på perrongerna vid Tvärbanan och Roslagsbanan, inte ska behöva göra detta på läsaren som sedan 2011 funnits innanför mittdörren på 676:ans dubbeldäckare.

Därför att det är samma taxeregler på alla bussar, oavsett typ av buss. Resenären kan ju inte förväntas veta vad det är för busstyp som kommer att dyka upp, sådan information ges inte i förväg.

Bältes-Assar

Citat från: igel skrivet 24 november 2021, 09:17:20 AM
I så fall borde ju samma regel gälla för de som kommer med rullator eller rullstol också.

Enligt taxehandboken är det i stort sett samma regel:

CitatBarnvagn
Resenär som åker med barnvagn på tunnelbana eller tåg måste ha giltig biljett.
På buss är maxlängden för barnvagn 120 cm.
Resenär som åker med barn i barnvagn på buss reser gratis på bussar. Anledningen är att det är en säkerhetsrisk att lämna barn utan tillsyn och att det kan vara svårt att ta sig fram till föraren för att visa upp sin biljett.
 Regeln gäller inte där resenär passerar en spärrlinje för att komma till bussterminalen.
 Barnet/barnen behöver inte sitta i barnvagn vid påstigande eller under resan.
 Resenär med barnvagn utan barn måste ha giltig biljett.
 Regeln gäller för en resenär per barnvagn.
 SL:s medtaganderegler gäller även för resenär med barnvagn på buss.
Rullstol och rullator
Resenär i rullstol eller med rullator på tunnelbana eller tåg måste ha giltig biljett.
Maxvikt för rullstol är 300 kg. På buss är maxlängden för rullstol 120 cm. Elrullstol med styre får inte tas med på buss.
Resenär i rullstol eller med rullator har inte företräde till bussen om bussen är full. Finns det möjlighet att ge plats åt rullstolen utan att någon resenär måste kliva av ska man göra plats.
Resenär i rullstol eller med rullator reser gratis på buss där betalning hanteras av föraren. Anledningen är att det kan vara svårt att ta sig fram till föraren för att visa upp sin biljett.
 Regeln gäller inte om betalning och visering görs på annat sätt än av bussföraren ombord på bussen, till exempel vid Liljeholmens bussterminal där resenär passerar spärrlinjen för att komma till terminalen.
 SL:s medtaganderegler gäller även för resenär i rullstol eller med rullator på buss.

Regeln för rullstol och "rullator" är väl något nyare och det är kanske därför den inte är exakt likvärdigt formulerad. Tror inte att man ska läsa skillnaden för bokstavligt. F.ö nämner resevillkoren ( som är det bindande dokumentet för resenären ) endast barnvagnsundantaget och inte ett ord om rullstol eller rollator i det sammanhanget.

igel

Fast om det dyker upp en "bakdörrsvärd" när du kommer med rullator, så måste du ju betala.

Reglerna för rullstol och rullator är inte nyare, snarare är de de "gamla". De var samma undantag för rullstol, rullator och barnvagn fram till 2010-2013. Därefter ändrades reglerna för barnvagn till de nuvarande, men endast för barnvagn.

Maven

Citat från: Bältes-Assar skrivet 23 november 2021, 22:03:42 PM
Argumentet att inte behöva lämna barnet i vagnen är väl relevant överallt där biljetten ska visas upp framme hos föraren. T ex på SL-bussarna är det ju så, utom när det finns en spärrlinje som man är innanför, d.v.s Liljeholmen. S.k bakdörrsvärdar ändrar däremot inte på reglerna, vilket är rätt så självklart-resenären kan ju inte förutse när sådana kommer att dyka upp.


Även om man tar bort gratisresorna för barnvagnsförare, behöver man inte kräva att de ska visa upp biljett framme hos föraren. Eftersom föraren inte längre säljer biljetter så borde det räcka att de uppvisar den vid biljettkontroll. Så verkar det ju exempelvis fungera hos Västtrafik efter att de infört förarvisering.
Visst kommer det säkert att bli ett visst fuskåkande, men då med risk för kontrollavgift, och ändå mycket bättre än idag då alla barnvagnsförare åker gratis.

Bältes-Assar

Jag tycker att du tänker fel, det finns ju många fall där biljetten måste valideras framme hos föraren för att börja gälla. Som t.ex reskassa och vilande periodbiljetter i dagens SL-system.

Maven

När framdörrarna stängdes så gick det att över en natt kräva att resenärer ska ha giltig startad biljett vid påstigning. Det är väldigt märkligt att detta nu gäller samtliga resenärer UTOM barnvagnsförare, de åker fortfarande gratis, trots att förutsättningarna nu är desamma för samtliga resenärer. Om SL anser att den nuvarande ordningen är acceptabel, så borde den fungera för barnvagnsförare även under tider när framdörrarna är öppna.


Under en pandemi borde det finnas ännu mindre anledning att ekonomiskt gynna den som tar med barnvagn jämfört med den som inte gör det, eftersom det innebär större risk för trängsel när övriga ståpassagerare har mindre utrymme att sprida ut sig.

buskörare

Eftersom det "normala" inom SL är att biljett inte bara ska finnas utan även blippas. Och nej, SL är knappast nöjda med det sättet vi har nu när framdörrarna är stängda. De har bara inget val.

BSB101

Att kräva att någon ska betala/blippa utan att erbjuda en acceptabel betallösning/blipplösning borde vara oskäligt. Finns det några pågående rättsfall mot SLkring detta?

Maven

Det vore intressant. Problemet är väl att de som drabbas hårdast av att inte kunna betala på bussen också är de som saknar resurser och kompetens för att driva ett rättsligt ärende.
Ett privat företag kan givetvis göra det hur krångligt de vill för sina kunder. Trafikhuvudmännen är däremot offentliga förvaltningar eller bolag. Resenärerna har redan betalat halva biljettkostnaden genom skatten. Kommunerna lägger stora belopp på mark och anläggningsarbeten för sina och grannkommunernas invånares resor. Resenärerna har inrättat sitt dagliga liv, bilinnehav m.m. utefter tillgången på kollektivtrafik. Om kollektivtrafiken upplevs som opålitlig ligger det nära att byta till bil, och då kan det ta en generation att vinna tillbaka resenärerna.
Problemet är ju alltså mycket större än att sällanresenärer inte kan blippa sitt kort på bussen. En daglig månadskortsresenär som inte bor på gångavstånd från spårtrafik kan inte heller starta biljettens giltighetstid.
Att flytta biljettläsarna till bakdörren är knappast raketvetenskap utan handlar om några meter kabel. Man har snart haft två år på sig.

Bältes-Assar

... Och därför bör man alltså avskaffa gratisresorna för barnvagnsresenärer, så att det blir mer rättvist?!? Ursäkta sig:n Maven, men jag tycker att du konstruerar ett problem där som egentligen inte finns.