Nedlagda busshållplatser i Stockholms innerstad senaste 5 åren

Startat av 846, 11 december 2020, 14:12:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

846

Jag håller på och gör en sammanställning över busshållplatser som lagts ned i innerstadstrafiken i Stockholm de senaste fem åren, d.v.s. från år 2015 och framåt. Hållplatser som endast bytt namn, t.ex. S:t Eriks ögonsjukhus som blev Celsiusgatan, är inte med i förteckningen. Inte heller har jag tagit med busshållplatser som dragits in för vissa linjer men ändå finns kvar, t.ex. Lignagatan som linje 4 inte längre stannar vid men 74:an stannar fortfarande - om det endast kvarstår nattrafik för hållplatsen, såsom Tegeluddsvägen, har jag dock tagit med hållplatsen i listan över nedlagda hållplatser. Sen finns det gränsfall. Ska t.ex. Karl XII:s torg norrgående vara med på listan eller inte? Hållplatsen drogs in på Kungsträdgårdsgatan samtidigt som hållplatsen "Kungsträdgården" på samma gata flyttades lite söderut. Det finns dock en hållplats kvar vid Karl XII:s torg för norrgående, nämligen den som finns på Strömgatan för linje 57 och 65. Jag tog därför inte med hållplatsen på listan.

Fyll gärna på listan om jag glömt något (vilket jag säkert har) eller om jag kommer ihåg fel (vilket säkert också kan vara fallet). Jag har angett det namn hållplatsen hade när den lades ned och vilken/vilka linjer som då trafikerade den. Några få av hållplatserna finns kvar för nattrafik för några enstaka turer, som Tegeluddsvägen och Norra stationsgatan, och listan kan alltså sägas avse nedlagda hållplatser för all annan trafik. Om jag räknar rätt har alltså över 40 busshållplatser i innerstadstrafiken i Stockholm gått upp i rök senaste fem åren.

David Bagares Gata, linje 43
Djurgårdsbrunn, linje 69
Edelstams väg, linje 69
Ekhagstorget, linje 40
Ekhagsvägen, linje 40
Engelbrektskyrkan, linje 42
Erik Dahlbergsgatan, linje 73
Fredrikshovsgatan, linje 56
Frihamnspiren, linje 76
Grevgatan, linje 56
Grev Turegatan, linje 56
Hamngatan, linje 43
Isbladskärret, linje 69
Johannes skola, linje 40 och 73
Karlbergs station, linje 72
Kastellholmsbron, linje 65
Kornhamnstorg (söderut), linje 53
Kungsbroplan (österut), linje 1
Kungsgatan (på Vasagatan), linje 53 och 69
Kungstensgatan, linje 43
Malmgårdsvägen, linje 59
Närkesgatan, linje 59
Norra stationsgatan (på S:t Eriksgatan), linje 57
Norrbackagatan, linje 72
Norrlandsgatan (på Kungsgatan), linje 1 och 56
Oxtorgsgatan, linje 43
Ryttarstadion, linje 55
Räntmästartrappan, linje 2, 55, 76
Rödabergsgatan, linje 2 och 77
Sibyllegatan, linje 56
Sjöstugan, linje 69
Snickarbacken, linje 43
Starrbäcksängen, linje 73
Stickelbärsvägen (västerut), linje 61
Stora Lappkärsberget (norrut), linje 50
Stora skuggan, linje 40
Storängskroken, linje 55
Sveavägen (på Kungsgatan), linje 1 och 56
Tegeluddsvägen, linje 73
Tegnérgatan (på Döbelnsgatan), linje 43
Tegnérlunden, linje 65
Tennisstadion, linje 55
Vanadisplan, linje 57
Vasagatan (på Kungsgatan), linje 1
Wenner-Grens center, linje 59 och 73

Nico

Läser detta via nallen så jag kan ha missat något. Ett tips är att gör man en sådan här lista så är det en fördel om man ordnar den i bokstavsordning så blir det lättare att följa.

Vad gäller indragna hållplatser så har vi ju den som användes av 57 och 507 på Vanadisvägen vid nya norra uppgången för stn. Odenplan. Kommer inte ihåg om den namnändrades innan.

Sedan är det viktigt att särskilja hållplatser från hållplatslägen/stoppställen osv. Om vi fortsätter med Odenplan så är det för buss en hållplats med tio hållplatslägen. Dessa är f.n. sedan fördelade (fritt ur minnet) på sju stoppställen och tre reglerings-/uppställningsplatser.



»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

846

Bra tänkt med bokstavsordning. Jag har nu gjort om listan så den är alfabetiskt ordnad. Hållplatsen på Vanadisvägen för 57 vid station Odenplans norra uppgång från pendeltåget hette just "Vanadisplan", och är med på listan. Jag hade dock skrivit att den trafikerades av 65:an vilket var fel, det var längre bak i tiden som 65:an gick den vägen. Uppdaterar listan på den punkten.


Buzzlover

#3
Citat från: 846 skrivet 11 december 2020, 14:12:47 PM
Jag håller på och gör en sammanställning över busshållplatser som lagts ned i innerstadstrafiken i Stockholm de senaste fem åren, d.v.s. från år 2015 och framåt. Hållplatser som endast bytt namn, t.ex. S:t Eriks ögonsjukhus som blev Celsiusgatan, är inte med i förteckningen. Inte heller har jag tagit med busshållplatser som dragits in för vissa linjer men ändå finns kvar, t.ex. Kornhamnstorg som linje 3 inte längre stannar vid men 53:an stannar fortfarande - om det endast kvarstår nattrafik för hållplatsen, såsom Tegeluddsvägen, har jag dock tagit med hållplatsen i listan över nedlagda hållplatser. Sen finns det gränsfall. Ska t.ex. Karl XII:s torg norrgående vara med på listan eller inte? Hållplatsen drogs in på Kungsträdgårdsgatan samtidigt som hållplatsen "Kungsträdgården" på samma gata flyttades lite söderut. Det finns dock en hållplats kvar vid Karl XII:s torg för norrgående, nämligen den som finns på Strömgatan för linje 57 och 65. Jag tog därför inte med hållplatsen på listan.

Fyll gärna på listan om jag glömt något (vilket jag säkert har) eller om jag kommer ihåg fel (vilket säkert också kan vara fallet). Jag har angett det namn hållplatsen hade när den lades ned och vilken/vilka linjer som då trafikerade den. Några få av hållplatserna finns kvar för nattrafik för några enstaka turer, som Tegeluddsvägen och Norra stationsgatan, och listan kan alltså sägas avse nedlagda hållplatser för all annan trafik. Om jag räknar rätt har alltså över 30 busshållplatser i innerstadstrafiken i Stockholm gått upp i rök senaste fem åren.

David Bagares Gata, linje 43
Djurgårdsbrunn, linje 69
Edelstams väg, linje 69
Ekhagstorget, linje 40
Ekhagsvägen, linje 40
Engelbrektskyrkan, linje 42
Erik Dahlbergsgatan, linje 73
Frihamnspiren, linje 76
Grevgatan, linje 56
Grev Turegatan, linje 56
Hamngatan, linje 43
Isbladskärret, linje 69
Johannes skola, linje 40 och 70
Karlbergs station, linje 72
Kastellholmsbron, linje 65
Kungsbroplan (österut), linje 1
Kungstensgatan, linje 43
Linnégatan (från nästa vecka), linje 1, 55 och 75
Nackagatan, linje 59
Norra stationsgatan (på S:t Eriksgatan), linje 65
Norrbackagatan, linje 72
Norrlandsgatan (på Kungsgatan), linje 1
Oxtorgsgatan, linje 43
Riksdagshuset, linje 43
Ryttarstadion, linje 55
Räntmästartrappan, linje 2, 55, 76
Rödabergsgatan, linje 2 och 77
Sibyllegatan, linje 56
Sjöstugan, linje 69
Snickarbacken, linje 43
Starrbäcksängen, linje 73
Stora Lappkärsberget (norrgående), linje 50
Stora skuggan, linje 40
Sveavägen (på Kungsgatan), linje 1
Tegeluddsvägen, linje 73
Tegnérgatan (på Döbelnsgatan), linje 43
Vanadisplan, linje 57
Vasagatan (på Kungsgatan), linje 1
Värtahamnens Färjeterminal (på Södra Hamnvägen), linje 76
Wenner-Grens center, linje 59 och 73
Dessa är dom jag minns för stunden, lägger in fler om jag kommer ihåg mer.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ulf Berlin


846

Är dålig på Hjorthagen och trakten intill. Var Ryttarstadion och Tennisstadion olika hållplatser på 55:an (och båda är borta) eller var det samma? Har svårt att hitta gamla tabeller som visar hur det var. Idag finns Storängsvägens hållplats, är det en ny hållplats eller bytte Storängskroken namn?

Leyland


IvveRivve004

Såvitt jag vet har buss 59 aldrig stannat vid en hållplats vid namn Nackagatan. I samband med nedläggningen av busslinjen i december 2017 försvann istället hållplatserna Närkesgatan och Malmgårdsvägen.

846

Helt rätt att det ska vara Närkesgatan och inte Nackagatan. Och Malmgårdsvägen försvann också förstås.

846

Tack för de bidrag till listan som jag missat och påpekade fel som smugit sig in. Förhoppningsvis ska det bli en tidningsartikel angående indragna busshållplatser i innerstaden under de senaste fem åren. Vissa indragna hållplatser har sin förklaring i långvariga byggnadsarbeten, såsom kajerna på Skeppsholmen som gör att bussen inte kan vända vid Kastellholmsbron. Andra skäl är uppenbart praktiska, såsom att Värtahamnen får en ny passagerarterminal med ett annat läge - då flyttas busshållplatsen till nya läget.

Men indragna hållplatser på grund av byggnadsarbeten blir ibland permanenta. T.ex. drogs hållplatsen Hamngatan in när Regeringsgatan var drabbad av Gallerians ombyggnad men när Regeringsgatan efter flera år blev dubbelriktad på nytt söder om Hamngatan så kom hållplats Hamngatan inte tillbaka i södergående riktning trots att två linjer kör den vägen (norrgående läget på hållplatsen kör ingen linje förbi). Djurgårdsbrunn skulle inte ha dragits in "egentligen" men det verkar ha blivit så ändå för några arbeten med att göra vändslinga känns ingen vid.  Räntmästartrappan drogs in med hänvisning till byggnadsarbeten men det är idag fullt möjligt att ha en hållplats där nu,  i vart fall i södergående riktning men inte har Räntmästartrappan kommit tillbaka.

De flesta indragna hållplatser synes dock vara att entreprenören ser en ekonomisk vinst i att dra in dem snarare än något annat.  Dvs. indragningen motiveras med "lågt resande" utan hänsyn till samhällsekonomiska skäl till att trafikera en hållplats.

IvveRivve004

#10
Och glöm nu inte att även Fredrikshovsgatan på linje 56 också drogs in samt även hållplats Skånegatan för buss 96!

L. Gornitzka

Citat från: 846 skrivet 13 december 2020, 12:18:27 PM
Helt rätt att det ska vara Närkesgatan och inte Nackagatan. Och Malmgårdsvägen försvann också förstås.

Jag tror emellertid att Nackagatan har funnits, men den trafikerades av nattlinje 96
Djuröbo med stort intresse för SL:s tåg respektive busslinjer och hur de går och så vidare.

IvveRivve004

Det har den också. Där hållplatsen var belägen ligger dock hållplatsen Mandelparken i riktning mot Norrtull och Reimersholme.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

IvveRivve004

Sen har vi också Östgötagatan, för busslinje 59 och 66.

Leyland

Vilken hållplats menar Du då?

Däremot har linje 66 tappat två hållplatser körriktning Sofia.

Tidigare var det minst ett stopp mellan Siargatan och Folkungagatan (Medborgarplatsen utanför Ica) och under en period faktiskt båda två samtidigt, Åsögatan (vid Åsöbageriet) och Götgatan (vid kebab-kungen).