Lacken för Länstrafiken i Norrbotten

Startat av Niklas Bygdestam, 19 juni 2022, 11:36:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag har alltid tyckt att lacken som Länstrafiken i Norrbotten håller sig är förrädiskt lik den som Swebus Express höll sig med under en tid. Jag ansåg att de var så lika att jag tyckte att bussarna var förväxlingsbara. Idag är detta inget "problem" längre. Swebus Express finns inte längre. Det har blivit Flixbus som dessutom numera bara har gröna bussar. Så Länstrafiken i Norrbotten är idag helt ensamma om denna design, i alla fall i Sverige.

Men det fanns en tid då såväl Swebus Express och Länstrafiken i Norrbotten samtidigt körde med vita bussar med röd och blå dekorrand. Det roliga var att Länstrafiken i Norrbotten till och med hade valt att sätta den röda och blå dekorranden i samma ordning som Swebus Express. De hade ju åtminstone kunnat ha valt att byta plats så den röda varit nederst och den blå överst eller så, men nu gjorde man inte ens så. Båda hade den röda randen överst.

Kan dessa likheter vara en slump? Eller finns det ett samband?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jona

HEJ

Så fel man kan ha, jag trodde alltid att länstrafiken Norrbotten valt färgen först och swebus express valt samma färg.

Nä jag tror nog det är en slump den likande färgsättningen!

/J
MVH Filosofen Jona

Lulebussen

Jag vill minnas mig ha läst någonstans att LTNBD var först och Swebus Express hade samma fast med en orange rand överst, som sedan togs bort av någon anledning. Så det var Swebus Express som kopierade LTNBD, inte tvärsom.

Niklas Bygdestam

Men vilket år fick Länstrafiken i Norrbotten sin design? Swebus Express fick väl sin under andra halvan av 1990-talet om jag inte minns fel.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bernt Talbrant

Det var i vilket fall först efter att Stagecoach sålt Swebus och Swebus Express till Concordia år 2000 som den orange randen på bussarna togs bort och designen blev mera lik Norrbottens länstrafiks.

Niklas Bygdestam

Swebus och Swebus Express ägdes av Stagecoach 1996-2000. Då hade alla Swebus Express Stagecoach design med tre ränder i orange, rött och blått. 2000 när Stagecoach sålde Swebus och Swebus Express togs den orangea randen bort. Så Swebus Express med röd och blå rand borde ha fötts 2000 då.

Vilket år skapades designen för Länstrafiken i Norrbotten?

Krävde Stagecoach att färgen på bussarna måste ändras? För att det inkräktade på deras varumärke när de inte längre ägde bussarna? Eller var det Swebus som ville ta bort den design som kopplades ihop med Stagecoach?

Om jag hade varit marknadsansvarig för Länstrafiken i Norrbotten så skulle jag markera ett ogillande mot Swebus. Jag skulle anse att de inkräktade på varumärket med en alldeles för lik design. Kan detta ha skett? Eller var det ingen som brydde sig?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bernt Talbrant

Jag vill minnas man tog bort den orange randen för att man inte längre skulle förknippas med Stagecoach.
Swebus Express och Länstrafiken Norrbotten har väl aldrig trafikerat samma område så "problemet" är nog mest påhittat känns det som.

Ersa

Det är ju sisådär 67 mil mellan Swebus Express dåvarande nordligaste utpost Gävle, och länsgränsen mellan Västerbotten och Norrbotten. Så något problem med förväxling har det knappast varit för någon part eller resenär genom åren.

Niklas Bygdestam

Nej, det sågs väl inte som något problem kanske. Men troligen har det nog ändå hänt att folk förväxlat. Ta en resenär som i sin hemort ofta regelbundet åkte med Swebus Express. Denne kanske sedan åkte tåg eller flyg till norra Sverige för att åka vidare till sitt slutmål med en buss i trafik för Länstrafiken i Norrbotten och lackad i dess design. Denne trodde nog gärna att det var Swebus Express i någon form. Om detta då ska ses som ett problem eller inte låter jag däremot vara osagt.

Men detta är ju inga problem alls idag. Swebus Express är ju historia idag. Det har ju omvandlats till Flixbus och gröna bussar, så numera har ju Länstrafiken i Norrbotten monopol på sin design :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 juni 2022, 12:24:16 PM
Eller var det ingen som brydde sig?

Det var just precis inte en enda människa som brydde sig.
Att det "troligen" och "nog gärna" skett förväxlingar är ditt eget högst personliga påstående, som helt saknar källor och referenser. Jag har aldrig någonsin hört talas om någon sådan förväxling i verkligheten, från någon resenär, då i princip alls resenärer är totalt ointresserade av bussens färger.

Bältes-Assar

I Stockholm händer det att folk kliver på fel buss, eller tvärtom d.v.s inte kliver på bussen fast de egentligen ska åka med den, när det går en röd buss på en sån linje som brukar ha blå bussar.

Resenären

Jag tycker att RKM är alldeles för fokuserade på Varumärke - varför betyder en blå buss något som (har intentionen iallafall) att gå fortare och rakare i Stockholm medan en Röd är en vanlig buss - Men  i Västra Götaland är alla bussar blå OM den inte har en Röd (ja kanske Rosa då) blaffa fram för då betyder det en Expressbuss. Kan vi inte få gemensamma uttryck och regler istället. RKM har ett defacto monopol på samhällsköpt kolllektivtrafik så varför detta vurmande för egna profiler  - fast förstås som kommunikationschef är det ju kul att ha ett "genomgripande varumärkesarbete" i CV-t....

Walter

Ja förväxlingen mellan LTN och Swebus var antagligen i så fall mycket mindre än en resenär från Skåne som idag stiger av tåget i Uppland. Bussarna är fortfarande gula men inte tror väl personen att det är Skånetraiken som kör om personen överhuvudtaget bryr sig om annat än att komma dit hen är på väg.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Marc


En jämförelsebild från garaget i Mora på den gamla goda tiden :-)

Ulf Berlin

Tack för den bilden som visar mycket :)
(Att dessutom ingen av vagnarna har platsen som"hemmalän"gör ju inte bilden sämre)/Ulf