Mötesfria vägar Mellansverige

Startat av scaniaolsson, 25 juli 2010, 21:50:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juli 2010, 12:46:14 PM
Du har rätt i att det är en plankorsning i Erikstad också. Det skall alltså vara två korsningar i plan Trestad Center-Mellerud. Spåret och alla rester av järnvägen mot Oslo i Mellerud är borttagna. Du skall veta var den en gång funnits för att märka den i dag. Däremot korsar banan till Bengtsfors E45 i plan strax norr om Mellerud.


Det finns väl även en tidigare jvg i Mellerud när spåret till Norge gick ut från Mellerud i sydlig riktning...

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 30 juli 2010, 12:53:59 PM

Det finns väl även en tidigare jvg i Mellerud när spåret till Norge gick ut från Mellerud i sydlig riktning...

/B

Det fanns ett triangelspår i Mellerud men det förenades med huvudlinjen strax innan Gärdserud, alltså där korsningen med nuvarande E45 en gång fanns. Vid Gärdserud fanns en hållplats, där vissa av Oslo-tågen stannade. Plattformen var bara 20 meter så med lite skicklighet gick det att missa den med båda dörrarna eftersom vagnarna var 23 meter långa. Under den tiden som tågen gjorde uppehåll här så låg bommarna på riksvägen nere. För tåg mot Göteborg stod också de bakre vagnarna tvärsöver korsningen. 


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 30 juli 2010, 12:12:55 PM
Vägen mellan Vänersborg - Mellerud följer i princip samma sträckning som vid mitten av 1800-talet.

/B
Vägen mellan Vänersborg och Dykällan, strax före Frändefors är faktiskt betydligt nyare. Byggd på 1950-talet, tror jag, i mycket god standard med rejäla vägrenar. Gamla vägen finns till vissa delar kvar på ömse sidor om nya vägen.

BMJ

Citat från: Freke skrivet 25 juli 2010, 22:44:05 PM
På Trafikverkets karta http://gis.vv.se/iov/ kan man se detta. Välj sträckföreteelsen "Mittbarriärtyp" och zooma in aktuellt område.

Sedan avråder jag från att åka E45 mellan Göteborg och Trollhättan, jag åkte vägen för några veckor sedan och det hade gått betydligt snabbare att åka E6 till avfart 95 och sedan väg 44 till E45. Detta på grund av att sträckan är en enda lång vägarbetsplats.
Det blir svårt att svänga av på avfart 95, då denna inte existerar  8) Avfart 94 är södra infarten till Uddevalla, rekommenderas för de som tar E6 för att undvika kaoset på E45 och avser fortsätta mot Dalsland/Värmland. Avfart 96 är norra infarten till Uddevalla, där rv 44 defacto ansluter till E6 men denna väg blir en omväg. Man får dock utsikten från Uddevallabron som bonus vid detta vägval. Avfart 95 har sparats för en ev framtida anslutning av en fortsättning på motorvägen frpn tvåstad (rv 44) söder om Byfjorden och Uddevallabron.