[Jönköping] Skyltning: 11 Råslätt (?)

Startat av Davve, 19 juli 2008, 12:58:58 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Davve

Hej!
Bor på Dalvik i Jönköping där en ny busslinje 11 from juni trafikerar Dalvik - Sveahäll. Ofta när bussen lämnar Dalvik centrum mot Sveahäll är bussen skyltad '11 Råslätt'. Andra gånger är den skyltad '11 Dalvik' vilket inte heller är helt rätt, men eftersom bussen efter Sveahäll återgår samma väg till Dalvik är väl det förståeligt. Däremot, är det nån som vet varför man ibland skyltar Råslätt? Har observerat att det är fler än en chaufför som skyltar så, så det är ju knappast felskyltat oavsiktligt... Efter de "felskyltade" bussarna har vänt åter mot Dalvik står det fortfarande 'Råslätt' i skylten. Hur som helst ändras alltid skyltningen '11 Råslätt' mot '2 Öxnehaga via Centrum Ekhagen' när bussen anländer Dalvik centrum igen. Igår gjordes dock inte det på en tur, linje 11 fortsatter ner mot Jönköping skyltad Råslätt. Två tjejer vid Dalvik centrum förstod inte att bussen egentligen var linje 2 och missade helt enkelt den.

Jaja, sånt som händer, men min fråga är egentligen om nån vet varför man skyltar Råslätt på linje 11? Har observerat att det endast sker när linjen trafikeras av kortvagnar (OmniCity) med fullmatrisskyltar, aldrig när man kör med ledvagnarna med rullbandsskytning. :)

MVH
David

Walter

Gick inte gamla linje 11 (nuv 3) till råslätt?

Och en annan fråga är nya linje 11 egentligen gamla linje 17 som fanns i början av nuvarande linjenummerreform?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Davve

Citat från: Walter skrivet 19 juli 2008, 14:53:33 PM
Gick inte gamla linje 11 (nuv 3) till råslätt?

Och en annan fråga är nya linje 11 egentligen gamla linje 17 som fanns i början av nuvarande linjenummerreform?

Nja, 11:an vet jag inte om den har trafikerat Råslätt, skulle vara för längesen då men har för mig att 7:an, 8:an och 22:an (Råslätt - Barnarp) angjorde Råslätt. Är inte helt 100, nån annan vet säkert mer säkert.

Nej, nya 11:an är inte gamla 17. Nya 11:an trafikerar Dalvik centrum - Sveahäll. Man använder vagnar från linje 2 på 11:an. Linjen går Dalvik centrum, Dunkehallavägen, vänster i Svearondellen, Sveavägen ner till nya Samsetrondellen, sedan ut på Klockarpsvägen och sedan in till Sveahäll, in på vändplan. Omvänd färdväg åter mot Dalvik. Så f.r.o.m i sommar har Sveahälls vändplan åter tagits i bruk efter många års dvala. Kul, med tanke på att färre och färre vändplaner används. Numer tar oftast linjerna slut på en väg mitt i stan eller så.

Idag såg jag ytterligare en buss skyltad Råslätt på aktuell linje, är grymt nyfiken på varför man har den skylten. Finns inte just Sveahäll inlagd som ensam dest. är det väl bättre att bara köra skyltat med linjenummer?

MVH

Walter

Gamla 17 gick i en slinga Dalvik-Sveahäll-Dalvik så det verkar inte vara samma men färdvägen kan inte ändrats så mycket. Gamla 11 jag tänker på var den 11 som fanns innan stomlinje 3 bildades. Den gick till Råslätt via A6 från Huskvarnatrakten. Lades ner då linje 3 körde stora delar av den vägen samt linje 13 kortades. Detta var alltså efter införandet av stomlinjer och när man la om linjerna, dvs långt efter linje 22 existerade
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Davve

Citat från: Walter skrivet 19 juli 2008, 18:05:47 PM
Gamla 17 gick i en slinga Dalvik-Sveahäll-Dalvik så det verkar inte vara samma men färdvägen kan inte ändrats så mycket. Gamla 11 jag tänker på var den 11 som fanns innan stomlinje 3 bildades. Den gick till Råslätt via A6 från Huskvarnatrakten. Lades ner då linje 3 körde stora delar av den vägen samt linje 13 kortades. Detta var alltså efter införandet av stomlinjer och när man la om linjerna, dvs långt efter linje 22 existerade

Jaha, att en gammal linje 17 Dalvik - Sveahäll - Dalvik har funnits hade jag ingen aning om faktiskt. :) Vad gäller gamla 11:an så gick den till Tokarp innan stomlinje tre infördes. Vad den linjen hade för dest. åt andra hållet minns jag inte i nuläget. Vad jag kommer ihåg var det linje 13 som hade dest. Råslätt. Den gick trafikerade Huskvarna C - A6 - Ljungarum - Råslätt. Mycket riktigt kortades den linjen ner till att endast köra till Solåsen/Ljungarums industriområde efter A6 - Ryhov. Vad jag minns har aldrig 11:an kört till Råslätt. Innan stomlinje 3 infördes fanns tre busslinjer till Råslätt. Linje 1 (Råslätt - Huskvarna), linje 13 (Råslätt - Huskvarna C) samt linje 14 (Råslätt - Barnarp/Torsvik/Hyltena).

MVH

Walter

Du har nog rätt att det var linje 13 som gick till Råslätt men kortades till solåsen när linje 3 infördes. Linje 11 gick nog Tokarp- Eurostop?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Davve

Ja just det ja, den gick ju Centrum - A6 - Ryhov/Eurostop. När vi ändå pratar gamla linjer... För ganska många årsen gick ju linje 37 paralellt med linje 10 från Grästorp. Vet att jag för ovanlighetens skull brukade åka den bussen till stan, men kommer inte ihåg exakt linjesträckning. Tror att den angjorde Röde Påle och Ljungarum på nåt vänster, men har glömt sen hur den tog sig till stan. Vet du?

MVH