(https://hosting.photobucket.com/images/c63/bengts/v11.jpeg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Bilden troligen från början av 1930-talet. Vad som är iögonfallande är fotsteget utefter sidan. Vad kan meningen med det ha varit? Även karossens form framtill är ovanlig. Längst bak finns en dörr. Kan bussen ha varit en tidig turistbuss avsedd att köras i högertrafik?
Förmodligen är chassiet från Volvo.
Creator:
Carl Larssons Fotografiska Ateljé AB
Can I use it?
Yes
https://classic.europeana.eu/portal/en/record/916124/S_XLM_photo_XLMCL007554.html?q=Volvo#dcId=1610034145621&p=5
****
En annan fråga är; Varför är framhjulet större än bakhjulet?
"Tror" att fälgarna har samma storlek men att framhjulens större däck har större bärighet.
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Pga motorns placering?
Skulle tro att fotbrädan längs sidan sitter där för att matcha vänstersidan som troligen har separata dörrar direkt till sätesraderna. Dörren längst bak är den obligatoriska nödutgången.
Det bussbolaget kan jag inte hitta i Bussbibeln, den är ju skriven på 1930-talet
Lite googlande och man hittar denna sida: https://digitaltmuseum.se/021016758297/buss-h-j-forslund-akeri-tel-334-sandviken-volvo-skyltfonster
Här anges att bilden är tagen 1939. Sen misstänker jag att det kanske kan stå HJ. Forslund Åkeri och inte H.J. då jag på en annan sida hittade namnet Hjalmar Forslunds Åkeri.
/Martin
Jodå, det står HJ. Forslund Åkeri, Tel. 334, Sandviken på bussen. På skylten i fönstret står det att karosseriet är tillverkat av X X YYYYY Karosserifabrik. Det är ett kort namn som kan sluta på t, d eller annan liknande konsonant. Det skulle kunna stämma med D W Åhlund Karosserifabrik, men jag tror nog att det står något annat namn.
Hej!
Jag tror att bussen har en avlyftbar kaross, se skarven i taket bakom hyttdelen. Åkerier hade ofta sådana kombinerade bussar/lastbilar som fick vara lastfordon under veckorna och utflyktsbussar eller idrottslagsbussar under helgerna. Synd att det inte går att läsa ut vem som byggt karossen men linjerna i fronten går igen på torpedbyggen från Åhlunds Karosserifabrik i Eskilstuna. De byggde många kombinerade fordon men i regel på torpedchassier. Högerdörren längst bak är reservutgången, det var lag på att en sådan skulle finnas fram till 1945. Borde ha förlängts.
Mvh Jan G