Arriva 8136 på linje 601 - 8 augusti 2017

Startat av Mikael T Nilsson, 09 augusti 2017, 08:23:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Än verkar det inte vara blåbussbrist i Täby.  :) Idag trafikerade blåbuss Arriva 8136 den "röda" linjen 601.
Enligt uppgift tidigare på Bussnack har dock 8138 som förolyckats ersatts med 8149 (+ 8164) från Råsta.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Buzzlover

Tekniskt sätt är detta helt rätt, för enligt Transportstyrelsen är denna röd  ;D
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

buskörare

Citat från: Buzzlover skrivet 09 augusti 2017, 08:43:19 AM
Tekniskt sätt är detta helt rätt, för enligt Transportstyrelsen är denna röd  ;D

;D

Mikael T Nilsson

Citat från: Buzzlover skrivet 09 augusti 2017, 08:43:19 AM
Tekniskt sätt är detta helt rätt, för enligt Transportstyrelsen är denna röd  ;D

Hej,

Ja, det stämmer faktiskt. Bussen var ursprungligen röd, men blev blå under Keolistiden innan den gick över till Arriva.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Även idag/dagen efter det att bilden togs trafikerades samma omlopp av blåbuss. Det såg ut som vagn 8132. Kanske handlar det om en avsiktlig tursättning där 601:an ingår i omlopp med linje 178/670.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mr.Omsi

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 09 augusti 2017, 18:18:19 PM
Även idag/dagen efter det att bilden togs trafikerades samma omlopp av blåbuss. Det såg ut som vagn 8132. Kanske handlar det om en avsiktlig tursättning där 601:an ingår i omlopp med linje 178/670.

Vilken tur på 601 är det? Minns innan sommartidtabellen att avgången på 610 klockan 9.33 från Danderyd var blå minst 75% av tiden men har inte för mig att blå linje eller ersättningslinje var inblandad i det omloppet

buskörare

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 09 augusti 2017, 18:18:19 PM
Även idag/dagen efter det att bilden togs trafikerades samma omlopp av blåbuss. Det såg ut som vagn 8132. Kanske handlar det om en avsiktlig tursättning där 601:an ingår i omlopp med linje 178/670.

Jag tror inte man blandar rött och blått i omloppen utan att det var i brist på annat den fick gå där.

Fredrik Gelin

Citat från: buskörare skrivet 09 augusti 2017, 19:48:05 PM
Jag tror inte man blandar rött och blått i omloppen utan att det var i brist på annat den fick gå där.
Det är inte ovanligt att blåbussar hamnar på röda linjer i Norrort utifrån mina egna iakttagelser.
Min gissning är också att man tar det som för tillfället finns körbart vilket antagligen innebär att man hellre kör en blåbuss än ingen alls.
Dock bör man då försöka byta ut den blå bussen om den skall gå längre än över rusningen.
Ibland har jag dock observerat blåbussar på bla 610 sent på kvällar och någon enstaka gång till och med på helger.
I det läget känns det tveksamt att hävda bussbrist.
Men i rusningstid kan det naturligtvis vara ont om bussar, det vet jag av egen erfarenhet.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Mikael T Nilsson

Tack för svaren. Det handlar om turen 17:30 från Sätra äng.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

"SLL"kan ju näppeligen anse att detta är försvarbart i längden.../Ulf

Fredrik Gelin

Nej, under den tid jag stod vid Danderyd nu på eftermiddagen observerade jag åtminstone två blåbussar utsatta på "röda" linjer...

8807 gick på 606 och därefter på 683
8133 ankom som 611
En oidentifierad blåbuss ankom som 607

8807 är ju iofs en ersättningsbuss i grunden, så den kanske räknas som röd i detta sammanhang.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 10 augusti 2017, 13:32:37 PM
"SLL"kan ju näppeligen anse att detta är försvarbart i längden.../Ulf

I så fall är dem de enda som bryr sig. Resenärerna struntar ju fullständigt i färgerna.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 11 augusti 2017, 19:14:22 PM
I så fall är dem de enda som bryr sig. Resenärerna struntar ju fullständigt i färgerna.

Huvudsaken är ju att bussarna körs, detta visar ju bara det vansinniga med olika färger, förhoppningsvis finns det en öppning som innebär färgade skyltningar istället om man ska hoppas på vad som skrivits och diskuterats inför kommande upphandling/ar.

Nico

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 augusti 2017, 19:30:28 PM... förhoppningsvis finns det en öppning som innebär färgade skyltningar istället...

Är väl egentligen lika onödigt det med? Det enda som de facto behövs är ett tydligt linjenummer och destination som ingår i samma enhetliga system. Alla avvikelser gör mest sitt för att förvirra.

Jämför med linje 1-4 i City som har sitt respektive linjenummer i en romb med avvikande färg på hållplatserna. På lite avstånd ser man ibland inte ens att linjen finns utan tar fel på romben och klo**er, dekaler och annan skadegörelse.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Eller låt blåfärgen få stanna enbart i innerstan på stomlinjerna som skulle vara likt spårvagn men samtidigt ändå inte.