Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh

Startat av Bussmicke, 23 juni 2009, 10:10:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde


MGA


Optimal

Citat från: MGA skrivet 23 juni 2009, 15:32:03 PM
Scania i ett Volvo garage . Hmm  :(

Vilket är bra  ;)

Skaffar man bara fram lite starkare motorer så är dessa bättre än B9S enligt mig iallfall

Sen har jag ingen aning om hur dessa nya Omnllink är rent prestandamässigt.

Fredrik Gelin

Pusher på motorväg känns inte helt klockrent, därtill alla bekymmer som dessa skapar i ett annars nästan "Volvohomogent" Roslagen...
//Fredrik

Ted Selander

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 juni 2009, 16:30:50 PM
Pusher på motorväg känns inte helt klockrent, därtill alla bekymmer som dessa skapar i ett annars nästan "Volvohomogent" Roslagen...
//Fredrik

Rätt som det är blir det väl etanol också - fler påskjutare således. Backtagning i halka är inte deras bästa gren, men motorväg som sådan kan väl inte vara avgörande.

/Ted

Bussmicke

Citat från: Fredde_J skrivet 23 juni 2009, 15:14:23 PM
Så ska det se ut 8)

Vilken depå/garage är denna stationerad på?



6036 hör hemma i Norrtälje
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Citat från: Ted S skrivet 23 juni 2009, 16:45:12 PM
Rätt som det är blir det väl etanol också - fler påskjutare således. Backtagning i halka är inte deras bästa gren, men motorväg som sådan kan väl inte vara avgörande.

/Ted
Backtagningen säger jag inte så mycket om vintertid, det är till stor del chaufförsberoende snarare än bussberoende enligt mina erfarenheter.
Motorvägskörning med pusher blir däremot sällan riktigt stabilt utan hjälp av någon form av stabiliseringssystem, där har B10:orna en klar fördel.
Etanol ja, hugaligen! Vi har ju sett hur det gått med det i Råsta...
//Fredrik

Fredde

Citat från: Bussmicke skrivet 23 juni 2009, 18:41:26 PM
6036 hör hemma i Norrtälje

Okej. Trodde som det sades från tidigare tråd att det mest var Hallstavik, Rimbo och Täby som kör 639an.


Matte

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 juni 2009, 20:12:53 PM
Backtagningen säger jag inte så mycket om vintertid, det är till stor del chaufförsberoende snarare än bussberoende enligt mina erfarenheter.
Motorvägskörning med pusher blir däremot sällan riktigt stabilt utan hjälp av någon form av stabiliseringssystem, där har B10:orna en klar fördel.
Etanol ja, hugaligen! Vi har ju sett hur det gått med det i Råsta...
//Fredrik

Ja det håller jag med om med motorvägskörning med nämda vagntyp. Sedan håller jag med om backtagning i vinterväglag som Ted sa. Dom kan va riktigt läskiga ibland. Har man som exempel låg hastighet i en uppförsbacke kan vagnen uppträda konstigt. Som tex backen upp för Bergabro-Berga Sjukhus på SL linje 846. Där svänger man ungefär 90grader höger över en smalbro så låg hastighet är viktigt om man kommer från Västerhaninge. Är man däremot på väg mot Västerhaninge så har man istället en MYCKET nedsatt syn över korsning så man måste nästan stanna och kika så det inte kommer ett fordon som man ska korsa dennes vägbana. Sedan kommer en mördar backe upp emot Berga Örlogskolor(nuvarande AMF 1) då har jag några gånger blivit riktigt rädd då vagnens Tracktion Controll börjar arbeta. Då förlorar man det lilla gaspådraget man har. Då börjar vagnen rulla bakåt efter som det går så sakta. När sedan Tracktion Controll slutat så börjar den igen trotts ytterst litet gaspådrag(nässt intill inget gaspådrag). Lika så är det med kortvagnarna men dom är lite bättre i backtagningar i vinterväglag som tex i nämda backe. Har vart med om OmniLink ledvagnar som i mycket liten uppförsbacke kört fast där inte många andra vagntyper ens haft möjlighet att köra fast eller ens få hjul spinn i vinterväglag.

Yujin Zhang

Citat från: Fredde_J skrivet 23 juni 2009, 20:48:51 PM
Okej. Trodde som det sades från tidigare tråd att det mest var Hallstavik, Rimbo och Täby som kör 639an.

Med Norrtälje menas troligen hela avtalsområde Norrtälje, dvs garagen Norrtälje, Hallstavik, Älmsta och Rimbo.

homer

De ser ut som de är samma standard på båda nummerserierna, dvs samma stolar, men varför då inte lägga dem i samma serie??

66xx serien var väl från början Ledbussar Regional både volvo och Scania från Stockholmsförsöket, medans 60XX var B9S med "förortsstandard"?


Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 juni 2009, 16:30:50 PM
Pusher på motorväg känns inte helt klockrent, därtill alla bekymmer som dessa skapar i ett annars nästan "Volvohomogent" Roslagen...
//Fredrik

Vi ska inte kasta grus på Busslink, det är Politikerna som vill ha den här typen av fordon, även ute i terrängen.
Kanske har inte Busstillverkarna och Bussföretagen lyckats lobba tillräckligt bra men de brukar vara så att har väl politikerna bestämmt sig för en sak så genomför dem den även hur dumt och hur mycket pengar de än kastas i sjön innan dem kommer på att de inte fungerar.

Ersa

Åter till min eviga fråga: Om nu en pusher krävs av THM/Politiker, varför då inte köpa en Volvopusher (B12BLEA?) istället för Scania OmniLink? Är Volvos pushers så mycket dyrare än Scanias?

Simon Bertilsson

Citat från: Verspieder skrivet 24 juni 2009, 21:08:05 PM
Åter till min eviga fråga: Om nu en pusher krävs av THM/Politiker, varför då inte köpa en Volvopusher (B12BLEA?) istället för Scania OmniLink? Är Volvos pushers så mycket dyrare än Scanias?

På vilket sätt är Volvo bättre?

Ersa

#14
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 24 juni 2009, 21:10:21 PM
På vilket sätt är Volvo bättre?

Det har jag ingen aning om, då en jämförelse är omöjlig pga Volvobrist. Jag undrar bara varför det enbart köps Scania om det ska köpas pushers, t.o.m. till rena Volvoområden med egna Volvoverkstäder. Vad är det för fel med Volvos pusher eftersom den inte verkar gå att sälja i Sverige?