Trafikförändringar för SL trafiken 2021

Startat av homer, 07 mars 2020, 10:38:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leyland

#15
Citat från: Traesk skrivet 08 mars 2020, 10:48:48 AM
Menar de på allvar att 55:an inte ska gå mellan Norra Djurgårdsstaden och Stureplan? Jag hoppas att man inser vilken förtätning av trafiken på 75:an det kommer att kräva, men det står inget om det i dokumentet vad jag kan se. Dock väldigt positivt att Norra Djurgårdsstaden får en anslutning till Fältöversten.

och att och "mittsödermalm" skall få halverat antal direktturer till Gamla stan och nedre- och östra citykärnan.

Tommy E

För Ekerö tätort ser det ut att bli en återgång till 2006, och för delar av Färingsö till 1997! ;D Linje 342 föreslås läggas ned och ersättas av 302/303/305, medan 336 och 338 föreslås ersättas av 316 och 318. Är det Arrivas nostalgiklubb som har tagit fram förslagen? ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Nico

Citat från: Fredde skrivet 07 mars 2020, 22:12:42 PMInnebär det att de som får ett område sig tilldelat nu under våren/sommaren är förbunden att utföra de förändringar som en konkurrent har sjösatt...?
Jag menar, trafikstarten är ju inte förrän 2021, men tilldelningen sker ju före beslutet om dessa förändringar...

Nu är detta inte min kopp té så att säga, men vill minnas att det förr om åren gällt just som du först beskrivit det själv ovan. Alltså att det blir så att en entreprenör som tillträder ett nytt område 'ärver' den planering som den tidigare entreprenören gjort. Året efter så görs egen planering.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Maven

Citat från: Robert Brink skrivet 07 mars 2020, 16:48:22 PM
Lite förvånad över att "min" linje 402 inte ser ut att få tätare trafik vardagskvällar efter 19.30 då det är 30 minuters trafik Slussen - Kvarnholmen - Nacka Forum. Bussarna mellan 19.30 och 21.30 är i nuläget fullsatta och snart flyttar fler in på Kvarnholmen.
//R

Till Finntorp och Kvarnholmen finns ju även båt linje 80, som fick utökning vid årsskiftet med halvtimmestrafik fram till sent på kvällen.

Robert Brink

#19
Till Kvarnholmen är linje 80 för långsam, bussen kvällstid 10 min drygt fr Slussen. Båten tar 28 min fr Nybroplan... så visst om man råkar vara vid Nybroplan så kan båt vara alternativ till 402. Från Kvarnholmen har dessutom båt och buss samma avgångstid.

Båt är trevligt, men bussen effektivare för oss.

//R

homer

Finns de någon som tjänar på pendelbåten? hur ska de bli när de nya som ska gå från Ålstäket långt ut på värmdö... kommer väl ta 2 timmar att åka in till stan med, känns ju verkligen som bortkastade pengar

Ulf Berlin

Om restriktionerna för fartbegränsningarna går igenom pratas det om en körtid"Ålstäket"-Slussen på 1 timme./Ulf

homer

du menar lättade restrektioner?

jag har väldigt svårt att tro att sjöfartsverket skulle skulle godkänna det, redan idag drar waxholmsbolagets färjor upp rejält med svall och orsakar kraftig errodering längs stränderna dom kör.

dessutom OM dom nu skulle få igen det så är de dubbel restid jämfört med bussen på samma sträcka.. visst, vissa "föräldralediga lattemammoroch några pensionerer som inte har nån tid att passa kanske tycker de är trevligt att ta båten till stan, men hur mycket kommer skatten att subventionera varje resa med? låter inte billigt direkt...

Sputnik

Citat från: at1981 skrivet 08 mars 2020, 10:39:52 AM
Hej!

Jag tycker informationen om linje 55 är extremt otydlig i dokumentet!
Vilken färdväg kommer linje 55 ha mellan Tanto och Finnberget? Det benämns ingenting om att Tanto kommer dras in för linje 55!
Men däremot har Trafikförvaltningen förr om åren föreslagit att linje 57 ska gå till Tanto och linje 55 till Sofia men det förslaget har inte benämns i årets upplaga!

Jag tycker att det är tydligt att L55 kommer att gå som idag mellan Tanto och Slussen, sedan upp Katarinavägen till Folkungagatan och vidare

Se karta sidan 29  :)

at1981

Hej!

Nu har jag läst texterna igen och kommit fram till följande föreslagna slutsats!

* Linje 53 kommer förkortas till att enbart gå till Henriksdalsberget!
* Nu när jag läser texten en gång till om linje 55 så kommer den att gå mellan Tanto och Henriksdalsberget - Finnberget! Tittar man på kartan så ser det däremot ut som att linjen inte kommer gå via Henriksdalsberget!
* Linje 54 kommer att förlängas från Storängsbotten till Hjorthagen via Gasverket!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

homer

Va bra att du också har kommit fram till de Alexander :P o du hade läst igenom tråden skulle du sett att vi andra redan gjort de ::)

Resenären



dessutom OM dom nu skulle få igen det så är de dubbel restid jämfört med bussen på samma sträcka.. visst, vissa "föräldralediga lattemammoroch några pensionerer som inte har nån tid att passa kanske tycker de är trevligt att ta båten till stan, men hur mycket kommer skatten att subventionera varje resa med? låter inte billigt direkt...

Du glömmer att det är betydligt lättare att jobba ombord på en båt än en buss. Om restiden blir arbetstid är det betydligt mer effektivt att båtpendla och det är inte särskilt tråkigt att slippa Slussenterminalen just nu heller :)

homer

Ok någon enstaka direktör som har kontor på Stureplan och bor vid Hagaberg på Värmdö och åker till kontoret 3 dagar / vecka tjänar tid på att använda båten... verkligen väl använda skattepengar... ::)

Maven

Från Grisslinge lär det ju inte vara många resenärer som åker hela vägen in till stan, när de har parallellgående busstrafik med hög turtäthet så nära. Restiden blir för lång för de flesta. Det är istället de andra bryggorna närmare stan som är huvudsyftet med linjen, varifrån busstrafiken dessutom är mycket glesare och långsammare. Man kan tycka att SL borde vara mycket tydligare med detta, men kanske är det inte helt klart exakt vilka bryggor som ska angöras, och man vill inte lova för mycket.

846

Jag förstår inte riktigt poängen med omläggningen av 53:an och 55:an. Resenärerna från "Henkan" får kortare resväg till Slussen? Den som tycker restiden med 53:an är för lång mellan Henriksdalsberget och Slussen har redan idag möjligheten att byta till valfri 400-buss vid hållplats Henriksdal - går då några minuter snabbare i princip hela trafikdygnet.

Och som någon redan skrivit - försvinner 55:an på sträckan Norra Djurgårdsstan - Stureplan lär 75:an behöva en kapacitetsökning.

Får hoppas Trafikförvaltningen kastar det förslaget (om 53:an och 55:an) i papperskorgen.