Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: homer skrivet 07 mars 2020, 10:38:04 AM

Titel: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: homer skrivet 07 mars 2020, 10:38:04 AM
https://www.sll.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/trafiknamnden/2020/3-17-mars-2020/17-information-om-forslag-pa-trafikforandringar-infor-t21.pdf

ganska lite satsningar känns de som.

bla. Ny linje 416 som fanns med även för ett år sedan men aldrig kom med, kanske kommer den nu?
Linje 447 skrivs som "Linje 447 Slussen –Boo backe" trots att den aldrig har gått från Slussen, står heller inte rakt ut att den kommer göra, förstår faktiskt inte åt vilket håll SL menar....

i innerstan blir de ganska mycket ändringar.

Linje 74 förlängs till Hornsberg och då bli Linje 4 "expresslinje" den hoppar alltså över 3 hållplatser...

Linje 53 går direkt från Londonviadukten till Henriksdalsberget

Lite kryptiskt men jag tolkar de som att Linje 55 går som idag mellan Tanto och Slussen, för att sen gå Katarinavägen vidare mot Finnberget.. alltså så som 53:an går idag. (eller gjorde innan slussen revs)

Linje 54 ersätter Linje 55 till Hjorthagen då den ska förlängas från Storängsbotten.


Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 07 mars 2020, 11:53:51 AM
Ah,då blir det som för x antal år sedan när 62an förlängdes till Hjorthagen,men det höll inte så länge.../Ulf
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 07 mars 2020, 12:13:57 PM
Fast idag har vi 6an och 75an på delar av sträckan som tas bort. Något rakare blir det ju också för 54 då den är tänkt att gå rakt fram på Storängsvägen (som inte fanns då).

/Måns




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: Nico skrivet 07 mars 2020, 16:05:05 PM
En liten brasklapp!

Även om det formellt sett är Trafikförvaltningen i Region Stockholm (SL) som står som avsändare för remisserna så är förändringsförslagen i dokumentet i första hand inkomna från trafikentreprenörerna, vilka är de som numera tar fram dessa objektsunderlag. TF sammanställer sedan bara dessa förslag mera enhetligt och skickar ut dem på remiss till kommuner och övriga berörda.

Det här är alltså inga färdiga förändringar utan just förslag på/om förändringar. Det kan innebära att somligt realiseras och annat inte. Först efter sommaren så kommer alla remissvar att tas om hand innan TF lägger en konkret trafikbeställning för T21.
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: Robert Brink skrivet 07 mars 2020, 16:48:22 PM
Lite förvånad över att "min" linje 402 inte ser ut att få tätare trafik vardagskvällar efter 19.30 då det är 30 minuters trafik Slussen - Kvarnholmen - Nacka Forum. Bussarna mellan 19.30 och 21.30 är i nuläget fullsatta och snart flyttar fler in på Kvarnholmen.

//R
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: Sputnik skrivet 07 mars 2020, 20:43:21 PM
Jag får hoppas att dom fixar till den usla (icke existerande) passningen av L837 till pendeltåget i Vega. Det är många som använder den för att ansluta till pendeln i Vega.
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: virtual1 skrivet 07 mars 2020, 20:55:03 PM
Ovanligt lite förändringar, tack o lov lite neddragningar iaf, men beror detta på att det är så många områden som upphandlas till nästa år?
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: Bussmicke skrivet 07 mars 2020, 21:53:55 PM
Citat från: Nico skrivet 07 mars 2020, 16:05:05 PM
En liten brasklapp!

Även om det formellt sett är Trafikförvaltningen i Region Stockholm (SL) som står som avsändare för remisserna så är förändringsförslagen i dokumentet i första hand inkomna från trafikentreprenörerna, vilka är de som numera tar fram dessa objektsunderlag. TF sammanställer sedan bara dessa förslag mera enhetligt och skickar ut dem på remiss till kommuner och övriga berörda.

Det här är alltså inga färdiga förändringar utan just förslag på/om förändringar. Det kan innebära att somligt realiseras och annat inte. Först efter sommaren så kommer alla remissvar att tas om hand innan TF lägger en konkret trafikbeställning för T21.

När (om) kommer i så fall ett dokument med Det som faktiskt blir av?
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: Nico skrivet 07 mars 2020, 22:01:38 PM
Typ slutet av september.
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: Fredde skrivet 07 mars 2020, 22:12:42 PM
Innebär det att de som får ett område sig tilldelat nu under våren/sommaren är förbunden att utföra de förändringar som en konkurrent har sjösatt...?
Jag menar, trafikstarten är ju inte förrän 2021, men tilldelningen sker ju före beslutet om dessa förändringar...




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: homer skrivet 07 mars 2020, 22:16:24 PM
Citat från: virtual1 skrivet 07 mars 2020, 20:55:03 PM
Ovanligt lite förändringar, tack o lov lite neddragningar iaf, men beror detta på att det är så många områden som upphandlas till nästa år?

säkert en del av förklaringen, en annan kan vara att SL ska satsa på 2 nya pendelbåtslinjer.
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 08 mars 2020, 00:19:47 AM
Citat från: Sputnik skrivet 07 mars 2020, 20:43:21 PM
Jag får hoppas att dom fixar till den usla (icke existerande) passningen av L837 till pendeltåget i Vega. Det är många som använder den för att ansluta till pendeln i Vega.

Det är ett komplext arbete att fixa det då 837:ans huvudsakliga passning ligger till pendeltåget i Jordbro.

// Niclas
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: at1981 skrivet 08 mars 2020, 10:34:56 AM
Citat från: homer skrivet 07 mars 2020, 10:38:04 AM
bla. Ny linje 416 som fanns med även för ett år sedan men aldrig kom med, kanske kommer den nu?
Linje 447 skrivs som "Linje 447 Slussen –Boo backe" trots att den aldrig har gått från Slussen, står heller inte rakt ut att den kommer göra, förstår faktiskt inte åt vilket håll SL menar....

Hejsan!

När jag läser texten om linje 447 så tolkar jag det som att utökningen av trafik sker i riktning mot Slussen eftersom linjen är enkelriktad!
Men när det gäller rubriksättningen så är den gemensamma nämnaren att de tar den mest centrala destinationen först oavsett om en linje är enkelriktad eller inte.
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: at1981 skrivet 08 mars 2020, 10:39:52 AM
Citat från: homer skrivet 07 mars 2020, 10:38:04 AM
Lite kryptiskt men jag tolkar de som att Linje 55 går som idag mellan Tanto och Slussen, för att sen gå Katarinavägen vidare mot Finnberget.. alltså så som 53:an går idag. (eller gjorde innan slussen revs)

Hej!

Jag tycker informationen om linje 55 är extremt otydlig i dokumentet!
Vilken färdväg kommer linje 55 ha mellan Tanto och Finnberget? Det benämns ingenting om att Tanto kommer dras in för linje 55!
Men däremot har Trafikförvaltningen förr om åren föreslagit att linje 57 ska gå till Tanto och linje 55 till Sofia men det förslaget har inte benämns i årets upplaga!
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: Traesk skrivet 08 mars 2020, 10:48:48 AM
Menar de på allvar att 55:an inte ska gå mellan Norra Djurgårdsstaden och Stureplan? Jag hoppas att man inser vilken förtätning av trafiken på 75:an det kommer att kräva, men det står inget om det i dokumentet vad jag kan se. Dock väldigt positivt att Norra Djurgårdsstaden får en anslutning till Fältöversten.
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: Leyland skrivet 08 mars 2020, 11:02:21 AM
Citat från: Traesk skrivet 08 mars 2020, 10:48:48 AM
Menar de på allvar att 55:an inte ska gå mellan Norra Djurgårdsstaden och Stureplan? Jag hoppas att man inser vilken förtätning av trafiken på 75:an det kommer att kräva, men det står inget om det i dokumentet vad jag kan se. Dock väldigt positivt att Norra Djurgårdsstaden får en anslutning till Fältöversten.

och att och "mittsödermalm" skall få halverat antal direktturer till Gamla stan och nedre- och östra citykärnan.
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: Tommy E skrivet 08 mars 2020, 11:57:55 AM
För Ekerö tätort ser det ut att bli en återgång till 2006, och för delar av Färingsö till 1997! ;D Linje 342 föreslås läggas ned och ersättas av 302/303/305, medan 336 och 338 föreslås ersättas av 316 och 318. Är det Arrivas nostalgiklubb som har tagit fram förslagen? ;)
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: Nico skrivet 08 mars 2020, 13:36:39 PM
Citat från: Fredde skrivet 07 mars 2020, 22:12:42 PMInnebär det att de som får ett område sig tilldelat nu under våren/sommaren är förbunden att utföra de förändringar som en konkurrent har sjösatt...?
Jag menar, trafikstarten är ju inte förrän 2021, men tilldelningen sker ju före beslutet om dessa förändringar...

Nu är detta inte min kopp té så att säga, men vill minnas att det förr om åren gällt just som du först beskrivit det själv ovan. Alltså att det blir så att en entreprenör som tillträder ett nytt område 'ärver' den planering som den tidigare entreprenören gjort. Året efter så görs egen planering.
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: Maven skrivet 08 mars 2020, 17:22:18 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 07 mars 2020, 16:48:22 PM
Lite förvånad över att "min" linje 402 inte ser ut att få tätare trafik vardagskvällar efter 19.30 då det är 30 minuters trafik Slussen - Kvarnholmen - Nacka Forum. Bussarna mellan 19.30 och 21.30 är i nuläget fullsatta och snart flyttar fler in på Kvarnholmen.
//R

Till Finntorp och Kvarnholmen finns ju även båt linje 80, som fick utökning vid årsskiftet med halvtimmestrafik fram till sent på kvällen.
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: Robert Brink skrivet 08 mars 2020, 19:17:13 PM
Till Kvarnholmen är linje 80 för långsam, bussen kvällstid 10 min drygt fr Slussen. Båten tar 28 min fr Nybroplan... så visst om man råkar vara vid Nybroplan så kan båt vara alternativ till 402. Från Kvarnholmen har dessutom båt och buss samma avgångstid.

Båt är trevligt, men bussen effektivare för oss.

//R
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: homer skrivet 08 mars 2020, 19:30:24 PM
Finns de någon som tjänar på pendelbåten? hur ska de bli när de nya som ska gå från Ålstäket långt ut på värmdö... kommer väl ta 2 timmar att åka in till stan med, känns ju verkligen som bortkastade pengar
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 08 mars 2020, 20:26:55 PM
Om restriktionerna för fartbegränsningarna går igenom pratas det om en körtid"Ålstäket"-Slussen på 1 timme./Ulf
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: homer skrivet 08 mars 2020, 21:22:11 PM
du menar lättade restrektioner?

jag har väldigt svårt att tro att sjöfartsverket skulle skulle godkänna det, redan idag drar waxholmsbolagets färjor upp rejält med svall och orsakar kraftig errodering längs stränderna dom kör.

dessutom OM dom nu skulle få igen det så är de dubbel restid jämfört med bussen på samma sträcka.. visst, vissa "föräldralediga lattemammoroch några pensionerer som inte har nån tid att passa kanske tycker de är trevligt att ta båten till stan, men hur mycket kommer skatten att subventionera varje resa med? låter inte billigt direkt...
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: Sputnik skrivet 08 mars 2020, 23:54:18 PM
Citat från: at1981 skrivet 08 mars 2020, 10:39:52 AM
Hej!

Jag tycker informationen om linje 55 är extremt otydlig i dokumentet!
Vilken färdväg kommer linje 55 ha mellan Tanto och Finnberget? Det benämns ingenting om att Tanto kommer dras in för linje 55!
Men däremot har Trafikförvaltningen förr om åren föreslagit att linje 57 ska gå till Tanto och linje 55 till Sofia men det förslaget har inte benämns i årets upplaga!

Jag tycker att det är tydligt att L55 kommer att gå som idag mellan Tanto och Slussen, sedan upp Katarinavägen till Folkungagatan och vidare

Se karta sidan 29  :)
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: at1981 skrivet 09 mars 2020, 08:21:21 AM
Hej!

Nu har jag läst texterna igen och kommit fram till följande föreslagna slutsats!

* Linje 53 kommer förkortas till att enbart gå till Henriksdalsberget!
* Nu när jag läser texten en gång till om linje 55 så kommer den att gå mellan Tanto och Henriksdalsberget - Finnberget! Tittar man på kartan så ser det däremot ut som att linjen inte kommer gå via Henriksdalsberget!
* Linje 54 kommer att förlängas från Storängsbotten till Hjorthagen via Gasverket!
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: homer skrivet 09 mars 2020, 15:14:47 PM
Va bra att du också har kommit fram till de Alexander :P o du hade läst igenom tråden skulle du sett att vi andra redan gjort de ::)
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: Resenären skrivet 18 mars 2020, 10:41:00 AM


dessutom OM dom nu skulle få igen det så är de dubbel restid jämfört med bussen på samma sträcka.. visst, vissa "föräldralediga lattemammoroch några pensionerer som inte har nån tid att passa kanske tycker de är trevligt att ta båten till stan, men hur mycket kommer skatten att subventionera varje resa med? låter inte billigt direkt...

Du glömmer att det är betydligt lättare att jobba ombord på en båt än en buss. Om restiden blir arbetstid är det betydligt mer effektivt att båtpendla och det är inte särskilt tråkigt att slippa Slussenterminalen just nu heller :)
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: homer skrivet 18 mars 2020, 14:53:36 PM
Ok någon enstaka direktör som har kontor på Stureplan och bor vid Hagaberg på Värmdö och åker till kontoret 3 dagar / vecka tjänar tid på att använda båten... verkligen väl använda skattepengar... ::)
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: Maven skrivet 19 mars 2020, 08:44:51 AM
Från Grisslinge lär det ju inte vara många resenärer som åker hela vägen in till stan, när de har parallellgående busstrafik med hög turtäthet så nära. Restiden blir för lång för de flesta. Det är istället de andra bryggorna närmare stan som är huvudsyftet med linjen, varifrån busstrafiken dessutom är mycket glesare och långsammare. Man kan tycka att SL borde vara mycket tydligare med detta, men kanske är det inte helt klart exakt vilka bryggor som ska angöras, och man vill inte lova för mycket.
Titel: SV: Trafikförändringar för SL trafiken 2021
Skrivet av: 846 skrivet 22 mars 2020, 20:56:51 PM
Jag förstår inte riktigt poängen med omläggningen av 53:an och 55:an. Resenärerna från "Henkan" får kortare resväg till Slussen? Den som tycker restiden med 53:an är för lång mellan Henriksdalsberget och Slussen har redan idag möjligheten att byta till valfri 400-buss vid hållplats Henriksdal - går då några minuter snabbare i princip hela trafikdygnet.

Och som någon redan skrivit - försvinner 55:an på sträckan Norra Djurgårdsstan - Stureplan lär 75:an behöva en kapacitetsökning.

Får hoppas Trafikförvaltningen kastar det förslaget (om 53:an och 55:an) i papperskorgen.