Hej. Jag söker dokumentation om nattrafiken med personalvagnar som gick i Stockholm innan de officiella nattlinjerna infördes.
Kartor, linjebeskrivningar, tidtabeller mm.
Jag körde några av dessa, men behöver mer fakta, är särskilt intresserad av city/söderort.
Kan kartor mm finnas på KB, ArkDes, eller andra arkiv?
Frågar av eget intresse, men också åt en vän som är författare. Och hon är särskilt nyfiken på hur man kunde ta sig från Rådhuset till Bagarmossen en natt 1971.
Alla tips uppskattas!
Anders
Mitt förslag är att du vänder dig till två instanser med arkiv/bibliotek och forskning:
Spårvägsmusset:
https://sparvagsmuseet.se/
Svenska Spårvägssällskapet Stockholmsavdelningen:
https://www.sparvagssallskapet.se/stockholm/
Dessa två borde ha någon form av "arkiverat material angående personalvagnarna", om nu inte någon på Busssnack sitter inne med historiska uppgifter?
Citat från: Epx skrivet 26 januari 2023, 02:52:15 AM
Frågar av eget intresse, men också åt en vän som är författare. Och hon är särskilt nyfiken på hur man kunde ta sig från Rådhuset till Bagarmossen en natt 1971.
Alla tips uppskattas!
Anders
Ett exempel kan vara (i alla fall vardagar fr.o.m. 28.2.72):
Linje 94 från Fridhemsplan som ank Skanstull 3.18.
Pv 203 avg Skanstull 3.21 ank Hammarbyhallen 3.28.
Pv 250 avg Hammarbyhallen 3.30 ank Bagarmossen 3.49.
/Gunnar
Var det Hammarbys "egna" vagnar som trafikerade Pv 203, respektive Pv 250?
//Peter
Jag har en pärm med turlistorna för personalvagnarna från 29/5 1978. Då hade de nummer i 900-serien, och de vagnar som trafikerade Bagarmossen var 901, 950 och 952.
Att rita ut dem på en karta är inte lätt. Ofta hade samma nummer olika sträckningar för olika turer, och de kunde också ha olika sträckning vardagar resp sön- och helgdagar.
För en helt oinvigd men som intresserad, vad var syftet med dessa turer? Personal till och från depåer? Och varför körde man då olika sträckor beroende på veckodag etc?
Citat från: Peter Rost skrivet 27 januari 2023, 12:04:36 PM
Var det Hammarbys "egna" vagnar som trafikerade Pv 203, respektive Pv 250?
//Peter
Pv 203 tycks ha utsatts från Söderhallen och 250 från Hammarby.
Citat från: Walter skrivet 27 januari 2023, 12:28:03 PM
För en helt oinvigd men som intresserad, vad var syftet med dessa turer? Personal till och från depåer? Och varför körde man då olika sträckor beroende på veckodag etc?
Ja, personal t/fr depåer.
/Gunnar
Man ringde till något ställe inom SL (minns inte riktigt var) och ställde frågan hur personalvagnarna gick, då man tex skulle börja i Högdalshallen 04,58 för att köra ut ett tåg. Då fick man upplysning hur man skulle åka då från Södermalm som jag bodde på till Högdalshallen genom ta linje 90? till typ Hammarbyhallen och byta där till 90?
Trafikanter fick åka med på dom, men det var ju främst för SL:are. på vissa fick man även röka för det var några förare som gjorde det.
Var väl omläggningen 1980 som dom togs bort och man gjorde nattbusslinjer istället, tex lades ju tunnelbanelinje 17 natt ner och busslinje 194:an kom istället för dom som skulle till Bagarmossen
Det skulle vara himla trevligt att se bilder på dessa personalvagnar.
Skickat från min XQ-CT54 via Tapatalk
Linje 997 gick på Järvafältet och fanns publicerad på baksidan av någon av de vanliga linjernas tidtabeller./Ulf
Har bara snikvarianten av Photobucket för tillfället.
Här Pv 907 den 11 maj 1976. Vagnen kom från linje 62>92 tur 14.
(https://hosting.photobucket.com/images/y304/selted/21_2.jpg?width=320&height=320&fit=bounds)
Odenplan
(https://hosting.photobucket.com/images/y304/selted/23_2.jpg?width=320&height=320&fit=bounds)
Gasverksvägen/Rådjursstigen, väl?
Tack för dessa bilder! Känns speciellt, H23 på 62/92 1976 och en så prydligt skyltad pv. Det var väl inte så vanligt.
Mvh Gunnar
Tack för alla fakta. Intressant att höra. Hur många linjer fanns det och hur många förare åkte med dem?
Förutom de linjer som kördes inom Stockholms Trafikdistrikt som har behandlats i tråden så fanns personalturer även inom ytterdistrikten i olika omfattningar.
På frågan varför linjer och turer varierade beroende på veckodagar är det enkla svaret att behovet varierade beroende på när personal slutade och började sina tjänster, natt mot lördag-söndag är/var trafiken till allmänheten annorlunda än en vardagnatt, på samma sätt så startade morgontjänsterna till stor del senare på en lördag-söndag än på en vardag.
På frågan om hur många som åkte på resp personaltur har jag aldrig sett någon trafikräkning men det gjordes väl en uppskattning inför införandet av det nya nattlinjenätet.
Citat från: Walter skrivet 28 januari 2023, 10:19:46 AM
Tack för alla fakta. Intressant att höra. Hur många linjer fanns det och hur många förare åkte med dem?
Vardagar 1972 fanns det sammanlagt 64 personalvagnar inom Sthlm/ytterdistrikten som gjorde ett varierande antal turer under natten.
/Gunnar
Tack för alla uppgifter.
Jag åkte emellanåt från Gröndal till Hornsberg, med flera byten. Minns en tur som Hammarby körde, vintertid var det gott om kollegor, alla satt vid mittgången på avstånd från Leylandens isbelagda rutor (insidan).
Citat från: Micke A skrivet 27 januari 2023, 13:18:42 PMMan ringde till något ställe inom SL (minns inte riktigt var) och ställde frågan hur personalvagnarna gick, då man tex skulle börja i Högdalshallen 04,58 för att köra ut ett tåg. Då fick man upplysning hur man skulle åka då från Södermalm som jag bodde på till Högdalshallen genom ta linje 90? till typ Hammarbyhallen och byta där till 90?
Var inte med själv när det begav sig, men kollade lite med en kompis som var med. Han undrade då inte det inte månne kunde varit till den dåvarande tjänsteupplysningen man ringde? Tydligen kunde de tillhandahålla lite allmän info överlag och inte bara info om aktuell tjänst.
Jovisst var det Tjänsteupplysningen, en förnämlig telefonisk institution. Servicen varierade över tid, ibland fick man tjänstenummer och starttid, men ofta fler detaljer.
Citat från: Ted Selander skrivet 27 januari 2023, 21:11:53 PM
Har bara snikvarianten av Photobucket för tillfället.
Här Pv 907 den 11 maj 1976. Vagnen kom från linje 62>92 tur 14.
(https://hosting.photobucket.com/images/y304/selted/21_2.jpg?width=320&height=320&fit=bounds)
Odenplan
(https://hosting.photobucket.com/images/y304/selted/23_2.jpg?width=320&height=320&fit=bounds)
Gasverksvägen/Rådjursstigen, väl?
Här är väl dess motsvarighet 1972:
(https://i.postimg.cc/SxrcfpjZ/Pv207-1972-Web.jpg)
(https://i.postimg.cc/28Nvp5Zc/Pv207-1972b-Web.jpg)
Mvh Gunnar
Ja, det var ett snurrande. Ändå gavs tid för några fotostopp denna lugna vårnatt. Start- och sluttid stämmer väl med tjänst 207 (!) fyra år senare.
Citat från: Gunnar D skrivet 29 januari 2023, 14:12:57 PM
Här är väl dess motsvarighet 1972:
Mvh Gunnar
Du läste mina tankar, skulle just till att fråga om en tidtabell innan jag scrollat ner till denna.
Citat från: Ulf Berlin skrivet 27 januari 2023, 21:05:44 PM
Linje 997 gick på Järvafältet och fanns publicerad på baksidan av någon av de vanliga linjernas tidtabeller./Ulf
Det är inte 996 du tänker på? Så hette den i alla fall 1978, och den och Södertäljepersonalvagnen 975 sticker ut genom att ha en turlista som var uppställd i tabellform. Här är vardagsvarianterna på de två linjerna från 29/5-78:
(https://img.fourever.se/kristofer/Personalvagn975996.png)