Förarna i Umeå vill stänga framdörrren för gott

Startat av Ersa, 08 april 2021, 13:20:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Plexiglas eller inte, samt fortsatt påstigning bak eller inte. Det finns verkligen ingen enhetlig linje gällande busstrafiken i Sverige. Nu kommer även denna postcoronaåsikt:

https://www.bussmagasinet.se/2021/04/umeaforare-vill-ha-stangt-fram-for-alltid/

https://sverigesradio.se/artikel/busschafforerna-i-umea-vill-stanga-framdorrarna-for-gott

Citaro C2

Många städer har ju påstigning genom bakdörrarna så jag är helt på förarna i Umeås sida. Det är väl bara de konservativa Moderaterna i Stockholm som är helt anti mot påstigning genom bakdörrarna snart...  ::)

Resenären

Finns väl många perspektiv. Att gå in och ut genom samma dörrar ökar ju risken för trängsel men å andra sidan post-corona minskar det väl hållplatsuppehållen markant. Vad säger t ex Keolis som väl kan jämföra tempot i stombusstrafiken i Stockholm med hur det var i Göteborg?

Ersa

Samtidigt har trafiken rullat på bra med plexiglaset och påstigning fram ända sen i höstas i trafikområde Norrtälje. Det hela verkar fungera bra.
Visst kan man ha påstigning i alla dörrar, men då får man säga adjö till majoriteten biljettintäkterna, vilket ju är hälften av kollektivtrafikens inkomster.

Bussmicke

Man får mångfaldiga biljettkontrollerna.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

pegee

Så utomordentligt korkat! Alla som på något sätt har kontakt med allmänheten skulle med det
resonemanget behöva isolera sig totalt. Butiksbiträden, taxichaufförer, tågvärdar, hotellpersonal
för att bara nämna några.

Att definitivt stänga framdörren är ett totalt orealistiskt förslag. Vi lever i en verklighet, och den
måste man förhålla sig till och inte bara stänga in sig. Om man vidtar ordentliga skyddsåtgärder,
som denna plexiruta så är man så skyddad det är praktiskt möjligt.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Walter

Jag ser det som orealistiskt att Arbetsmiljöverket skulle ta i frågan. De tillfälliga skyddsstop som nu finns under pandemin är ju relaterade till just den. Det fungerade innan pandemin att ha påstigning fram och så länge det inte finns system att visera biljett på ett automatiskt sätt så måste visering ske i vart fall delvis hos föraren. Och de som ska ha biljett för vidare resa till annan zon eller motsvarande behöver idag hjälp av chauffören. 
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Citaro C2

Och ändå fungerar det med påstigning genom alla dörrar i mängder av städer, tex linje 5C i Köpenhamn  samt stadsbussarna i Oslo. Även spårvagnar har påstigning  genom alla dörrar.

Ersa

Men i spårvagnar som på Tvärbanan finns det ju biljettkontrollanter, vilket i princip saknas i busstrafiken. Jag har blivit kontrollerad de senaste tre gångerna jag åkt med Tvärbanan, men bara mött kontrollanter i yrket två gånger någonsin, sedan jag började köra buss för snart tjugo år sedan.
Det lär gissningsvis bli rätt dyrt att införa kontroller med täta mellanrum på alla möjliga linjer runtom landet. Dvs även utanför innerstäderna.

Citaro C2

Man kan ha kontroller vid större terminaler där det ger mest effekt. På mindre orter är väl fusket mindre utbrett också. I Köpenhamn hann jag inte mer än kliva på buss 5C sist jag var där så kom det på kontrollanter. Problemet  med SL är att de inte ens vill testa på linje 1-6. Det vore väl en bra start.

Lars-Håkan_E

Påstigning genom alla dörrar och att permanent stänga framdörrarna är ju två olika saker.

Vill man stänga framdörrarna så blir det ju med automatik inte påstigning i alla dörrar, i övrigt känns ju idén väldigt konstig, att Kommunal helt vill bli av med all form av biljettvisering och helst all kontakt med kunderna känns väldigt konstig.

I de fall det finns ordningsproblem måste dessa hanteras på ett annat sätt, på detta sätt ger man helt efter för dem som inte kan uppföra sig.

Jo

Malmö har det ju på linje 5, men där har man ju en annan typ av buss(Vanhool enligt länken nedan) som har främre dörren lite längre bak och föraren redan från början sitter själv i ett bås längre fram. Det blir ju svårt att göra utan att bygga om nuvarande fordon.
https://www.vanhool.be/en/news/van-hool-delivers-first-hybrid-tram-bus-to-malmoe


Ökar resenärerna till normala nivåer blir det ju väldigt svårt att ha halva främre bussen avspärrade och både på- och avstigning i mitten och/eller bak.

Samtidigt kanske det kan vara en fördel för arbetsgivare och samhälle ifall man kan sänka språkkraven och göra det mer till vad man kallar "enkla jobb" utan krav på svenska eller servicekänsla.

Kvarne

Nej.....nej det här köper jag inte alls. Ett förslag som jag tycker inte känns bra någonstans.

Om man jobbar som Busschaufför är kontakten med passagerarna typ halva ens yrke. Det ingår liksom i jobbet. Har man problem med det kanske man bör söka sig till ett annat yrke där man inte har kontakt med någon annan.

- Smittorisk! Farligt!
Kanske fack och vissa förare ropar. Jaha? Varför har det inte ropats om det tex när vinterkräksjukan härjats som värst? Förvisso inte en dödlig smitta, men jag gör en generell jämförelse här.

Ända sen plexit blev verklighet och framdörren åter fick öppnas så känner iaf jag att en stor del av det trevliga med jobbet åter har kommit tillbaka, dvs kundkontakten. Att få möta sina resenärer, hälsa God Morgon(i mitt fall) och så vidare. Det har saknats med stängd framdörr. Och det är inget jag vill förlora permanent.

Covid19(Borde det inte heta Covid21 nu?) kom, förändrade vår värld och det innebär att vi måste våga tänka nytt. Vi får anpassa oss till det nya vanliga och i det finns plexit. Jag har inga problem med det. Det enda som har blivit en försämring är att det är svårt att höra vad PAXen säger. Rätt bra ljudisolering på det där.

Så, förslaget att stänga framdörren permanent känner jag kan få förpassas där det hör hemma; I papperskorgen. Kanske låter hårt, men jag tror inte det kommer leda till något gott.

Angående påstigning genom bakdörrarna så fungerar det helt enkelt inte i Stockholm. Folk är som de är. Finns möjlighet att strunta i att blippa tar folk den möjligheten. Det behövs tyvärr helt enkelt såkallad övervakad visering. Ett alternativ skulle ju då iofs vara stenhårda biljettkontroller med kännbara belopp för de som fuskar, men det tror jag inte kommer hända. Och där har vi problemet. Folk vet att risken att åka fast om du fuskar på bussen är i princip obefintlig. Så...nej...det funkar inte i huvudstaden. Tyvärr. ::) :(
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

buskörare

Nu smittar ju vinterkräksjuka via direktkontakt, den är mig veterligen inte luftburen alls.

Men oavsett, så nej, jag tycker inte heller att det är en bra idé. Jag hoppas plexit kan tas bort om mindre än 1 år dock och vi kan återgå helt till hur det var innan.

Att kommunal vill ha bort biljettvisering från förarna, ser jag dock som fullt förståeligt. Det är ju där den största risken för oss ligger.

Ersa

Intressant med starka åsikter i Stockholms län om hur Umeå tätort bör sköta sin kollektivtrafik.  8)