Huvudmeny

Keolis 7471...

Startat av Ulf Berlin, 03 februari 2021, 20:47:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...på linje 238 vid Baggeby station på Lidingö 29 januari i år:

Dessa bussar har en betydligt bättre skyltning än 75xx bussarna,där det endast får plats"Larsbergs br"på undre raden :(...
Ö h t så syns 74xx vagnarna i större antal nu på ön än tidigare,men resenärerna i dessa tider får normalt plats i dom också  ;)
(Bakom bussen t h syns hpl skylten för Baggeby Gård mot centrum,vilket kan vara SLs kortaste hållplatsavstånd på ca 100 meter?)

Dom nya skyltarna av SLs typ har även börjat att dyka upp på ön:

/Ulf

toddetoddelito

Härlig bild. Ser fram emot att resa till Lidingö inom snar framtid :)

Två andra hållplatser med väldigt kort avstånd är Rotsunda gård och Kärleksbacken i riktning mot Bollstanäs, som när man mäter med Google Maps är någonstans mellan 80 och 130 meter (beroende på var i hållplatserna man börjar räkna).

Ulf Berlin

Du är välkommen på ett besök på Ön ;)/Ulf

Maven

Fina bilder!
Är detta SL:s fastställda utseende på nya topptavlor? Det blev väl ganska snyggt, mycket bättre än de osynliga grå som provades för några år sedan. Genom att ha både mörka och ljusa fält bör de synas tydligt mot olika färger på bakgrunden, och det klassiskt SL-röda finns kvar. Jag förutsätter att det finns reflexbeläggning på något/några av fälten också.

Citaro C2

Japp det är den slutgiltiga designen. Tog bara 10 år att få fram den... Men jag tycker att det blev riktigt snyggt även om jag starkt ogillar det babyblåa busspiktogrammet. Någon reflex behandling tror inte att de har. Inget som syns iaf.

B10M

Snyggt eller inte så måste det kosta mycket pengar att byta ut skyltningen på alla hållplatser. Känns lika dumt som att måla om bussar från rött till blått. Lägg pengarna på utökad trafik istället!

Ersa

De där topptavlorna blir nog nästan lika svåra att se som UL:s nya motsvarighet, som har liknande mörka fält.
Givetvis ska ingen reflekterande yta finnas. Då kan man ju se den alldeles för tydligt.

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 09 februari 2021, 21:06:14 PM
De där topptavlorna blir nog nästan lika svåra att se som UL:s nya motsvarighet, som har liknande mörka fält.
[...]

Hur menar du nu? UL:s nya topptavlor är ju helgula med svart text. Syns betydligt bättre än de gamla vinröda.

Eller tänker du på UL:s realtidsskyltar? Som är gula högst upp och sedan har realtidsuppdateringar.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 09 februari 2021, 21:06:14 PM
De där topptavlorna blir nog nästan lika svåra att se som UL:s nya motsvarighet, som har liknande mörka fält.
Givetvis ska ingen reflekterande yta finnas. Då kan man ju se den alldeles för tydligt.
Alldeles för rörigt med alla färger

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Jag syftar på de nya som nyligen kommit upp bl.a längsmed 809:ans sträcka. De nyligen ombyggda hållplatserna vid Gunsta, nära Bärby station har fått sådana. Har tyvärr inte någon bild tillgänglig.