Huvudmeny

SL-linje 31B

Startat av Hasse L, 16 december 2020, 15:40:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Tillfälliga busslinjen 31B startade 13/12 och kommer enligt rykten att köras en vecka. Den ersätter Tvärbanans nya gren från Ulvsunda till Bromma Flygplats. Busslinjen ansluter i Johannesfred och trafikerar även hpl Lintavägen i Ranhammarsvägen. Linje 110 Alvik - Bromma Flygplats upphörde fr o m 13/12. Hittade inget om 31B på SLs hemsida, men det kan förstås bero på ovana.


CPX 103 - Arriva 7192


DJO 083 - Arriva 8010

Maven

Står B i linjenumret för Buss eller Bromma?

Nico

Frågan är väl om linjen ens är inlagd på så vis? Sedan har SL:s gamla infosystem påtagliga problem med att hantera linjenummer med suffix och prefix.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Hasse L

#3
B står för Buss (ersättning för spår).


virtual1

Kan tilläggas att linje 22 har blivit linje 30 sen 13e december

Ulf Berlin

Någon som kan/vet förklaringen till nummerändringen 22 till 30?/Ulf

Bussmicke

Otroligt trist skyltning på bussarna.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Per E

Jag har inte svaret på övergången till 30-serien, men jag antar att det ökar möjligheten att införa flera linjer i samma nummerserie i framtiden på Tvärbanan. Det kommer att uppstå flera olika linjevarianter med olika vändningar vid t ex Alvik Strand, Mårtensdal och en vid Årstafältet (planer finns på avgreningar mellan Årstaberg och Gullmarsplan).

Niclas Wennerlid

Det är Trafikförvaltningens spårtrafikstrateger som initierat linjenummerförändringen, detta för att kunna bredda antalet linjer inom spårtrafiken.
Jag har hittills bara sett det som ett förslag och inte ett beslut så även jag blev aningen förvånad när jag såg detta.

Om förslaget i sin helhet gått igenom så kommer vi även framöver få se fler linjenummerflyttar.
Enligt förslaget skulle linjenumren i serierna 10-59 vikas för spårtrafiken.

// Niclas

Citaro C2

#10
10-49 menar du väl? 40 linjerna i innerstaden fick ju maka på sig för pendeltågen. Men jag har mycket svårt att se att hela 50-serien får maka på sig oxå. Men jag kanske har missat något? Linje 7 borde isåfall byta nummer oxå. Men den förändringen är väl för stor för alla nostalgiker...

Ulf Berlin

...och 21ans linjenummer lär väl också ändras då :P/Ulf

Niclas Wennerlid

Citat från: Citaro C2 skrivet 18 december 2020, 19:47:11 PM
10-49 menar du väl? 40 linjerna i innerstaden fick ju maka på sig för pendeltågen. Men jag har mycket svårt att se att hela 50-serien får maka på sig oxå. Men jag kanske har missat något? Linje 7 borde isåfall byta nummer oxå. Men den förändringen är väl för stor för alla nostalgiker...

Nej, jag menar det jag skriver.

Förslaget gick ut på följande nummerserier:

Tunnelbanan i 10- och 20-serien
Tvärbanan i 30-serien
Pendeltågstrafik i 40-serien
Övriga lokalbanor i 50-serien.

Linje 7 benämndes som ett viktigt linjenummer att bevara för Djurgårdstrafiken.
Å andra sidan var det samma för linje 12 Nockebybanan och 21 Lidingöbanan trots att det går stick i stäv mot förslaget i övrigt.

Hur man resonerat kring det i efterarbetet vet jag inget om.

// Niclas

Citaro C2

Jag har mycket svårt att se hur man ska lyckas med att trycka ihop innerstadslinjerna i 60 o 70 serien utan att lägga ner linjer.

Bussmicke

Linjenumreringen har spårat ur.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.