Hur gammal är termen "skvader"

Startat av Harald Nordius, 08 november 2019, 23:04:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Harald Nordius

Hur länge har ordet "skvader" använts om fordon som är både buss och lastbil och av vilka används det? Jag hörde det aldrig när jag på 50-talet bodde i Hälsingland där sådana fanns. Är det inte ett bruk som har uppstått bland bussintresserade under senare delen av 1900-talet och främst finns i dessa kretsar? Svenska Akademiens ordboks artikel om "skvader" är tryckt 1974 och tar upp bildlig användning av ordet med belägg från 1950 och 1969, men inget av dem handlar om fordon.

Greger Larsson

Kombinerad, kombinäsch, express, det var några av de benämningar som kombinationsfordonen hade under sin aktiva tid. Sedan var det nog i Medelpad som smeknamnet skvader började användas, där finns ju den "riktiga" skvadern. Ola Vesterlunds fordon på Sunnansjölinjen hette t o m officiellt skvadern i tidtabellen, men då var det 1990-tal.

Mikael Blom

Citat från: Harald Nordius skrivet 08 november 2019, 23:04:34 PM
Hur länge har ordet "skvader" använts om fordon som är både buss och lastbil och av vilka används det? Jag hörde det aldrig när jag på 50-talet bodde i Hälsingland där sådana fanns. Är det inte ett bruk som har uppstått bland bussintresserade under senare delen av 1900-talet och främst finns i dessa kretsar? Svenska Akademiens ordboks artikel om "skvader" är tryckt 1974 och tar upp bildlig användning av ordet med belägg från 1950 och 1969, men inget av dem handlar om fordon.

Termen skvader används i boken Alla våra bussar från 1978, men tidigare än 70-talet har jag inte funnit det någonstans. Jag noterade också att SAOB inte nämnde det i bussammanhang. I standardverket "Omnibusstrafiken och linjetrafiken med lastbilar" från 1938 används så vitt jag kan se enbart begreppet "Kombinerad".

S Svensson

Citat från: Mikael Blom skrivet 13 november 2019, 19:03:07 PM
Termen skvader används i boken Alla våra bussar från 1978, men tidigare än 70-talet har jag inte funnit det någonstans. Jag noterade också att SAOB inte nämnde det i bussammanhang. I standardverket "Omnibusstrafiken och linjetrafiken med lastbilar" från 1938 används så vitt jag kan se enbart begreppet "Kombinerad".

Benämningen "Skvader" hänför sig till ett uppstoppad djur i Sundsvalls museum. Det är en hare som har korsats med en tjäder. (hopps detta stämmer)

Sedan finns väl liknelsen att korsa en varubil med en buss. Jag har i vilket fall inte hört användningen skvader om fordon på hjul så länge sedan.
Frågan är naturligtvis vad som man menar. I äldre uppgifter, t ex bilregister, talas iblandom kombinerat fordon. Tex att en lastbil också kan få en påbyggnad på flaket med soffor. Nu blev det en buss (>8 passagerare blir buss (automobilomnibus) och <8 passagerare personbil. Några rullskridskor med motor blir då lastbil, för detta är "övrigt".
Kanske skall man undvika att använda benämning skvader för fordon.


Åkarns Kalle

Kanske inget svar på frågan men ändå.....

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skvader

Min morfar brukade berätta en historia om då han som ung varit i byns butik och det där kom in en äldre dam som frågade:
"Äre nån som sett om han ha fare han som ha tå bägge delan"
det tog ett tag innan folket i butiken förstod att hon menade SJ:s skvader och kunde svara att den åkt.


Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Greger Larsson

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 15 november 2019, 23:29:01 PM
Kanske inget svar på frågan men ändå.....

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skvader
---
Citat från: S Svensson skrivet 13 november 2019, 19:54:53 PM
Benämningen "Skvader" hänför sig till ett uppstoppad djur i Sundsvalls museum. Det är en hare som har korsats med en tjäder. (hopps detta stämmer)
---

Ja, det var precis det jag menade med att den "riktiga" skvadern finns i Sundsvall.
Hare framtill - tjäder baktill kom att appliceras på en annan korsning: Buss framtill - lastbil baktill.

Harald Nordius

Ursprunget till ordet är väl känt. Det som var frågan var hur länge det har använts om kombinationen buss-lastbil. Det första kända belägget i skrift tycks alltså vara i Alla våra bussar från 1978. Om inte redaktören har hittat på det själv, så bör det ha använts i tal en tid dessförinnan.

Greger Larsson

Citat från: Harald Nordius skrivet 17 november 2019, 16:39:54 PM
Ursprunget till ordet är väl känt. Det som var frågan var hur länge det har använts om kombinationen buss-lastbil. Det första kända belägget i skrift tycks alltså vara i Alla våra bussar från 1978. Om inte redaktören har hittat på det själv, så bör det ha använts i tal en tid dessförinnan.

Som sagt, min teori är nog att det var i Medelpad ordet började användas(för att beskriva även andra kombinationer än den ursprungliga) för att sedan spridas i landet. Har aldrig träffat på uttrycket här (i Västerbotten) heller och då hade vi nog flest fordon av denna typ när det begav sig. En sen sådan var "Storsävarträskarn" som levererades 1981, där använde faktiskt Svensk Omnibustidning ordet "Skvadern" när man gjorde ett uppföljande reportage. Men jag kan inte påminna mig att någon kallade den så till vardags.