Nytt och gammalt i Hässleholm

Startat av Gano, 17 juni 2020, 15:20:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

Idag blev det en liten trevlig tur till bland annat Hässleholm. Huvudsyftet var att se de nya Solaris Urbino 12 IV som nyligen ersatt de flesta av de gamla Irisbussarna i Hässleholm. Vybuss i Hässleholm bytte in fyra av deras gamla Irisbussar mot två nya Solaris nyligen. Anledningen till att man ville bli av med Irisbussarna sägs vara att det är stor brist på reservdelar.
Detta byte gjorde att man hade någon buss för lite och man har därför flyttat tillbaka minst en av de MAN-bussar som för inte allt så länge sedan flyttade till Lund. Detta förflyttade möjliggörs på grund av att trafikreduceringen i Lund frigör bussar.

Vybuss (71?) 410


Vybuss (71? )411


Vybuss 407. Tidigare Keolis Stockholm 7454. Har rullat i Hässleholm i cirka 1,5 år.


Vybuss 301. Rullade från början i Hässleholm, men flyttades till Lund när de före detta Keolis-bussarna anlände. Numera tillbaka i Hässleholm.


Samtliga bilder är tagna 2020-06-17 vid Hässleholm Central.

Walter

Trevliga bilder från en stad som inte förekommer ofta i detta forum.  3xx var väl serien till Lund och 4xx till Hässleholm? Så det är väl 401 på bilden?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Gano

Det stämmer mycket väl. Hade först fått för mig att alla MAN låg i 3xx serien, utom de gamla stockholmarna.

Buss_Lund

Jag tror 401 och 402 är tillbaka i Hässleholm. 403 är kvar i Lund jag såg den igår

S Svensson

Vy bussar i Hässleholm hade nr 70651-70659,lucka 70656. Registrerade på Vy HK,  Är alla dessa borta eller har de fått nya rakelnummer eller... ?

Gano

Vilka som är borta har jag ingen aning om. De enda som rullar i Hässleholm enligt det jag vet är 301-302, 401-401, 410-411, minst en grön Solaris av äldre slag och en Irisbus.

Buss_Lund

Jaha har dem 301-302 flyttade till upp Hässleholm ? Jag trodde Lund har lånat dem ut till Hässleholm. Oftast på sommaren de brukar lånar ut 2-3 Lundabussarna till Hässleholm

virtual1

Citat från: S Svensson skrivet 18 juni 2020, 00:09:55 AM
Vy bussar i Hässleholm hade nr 70651-70659,lucka 70656. Registrerade på Vy HK,  Är alla dessa borta eller har de fått nya rakelnummer eller... ?

Det är ju Irisbussarna som nu är borta 70651-70655, de resterande var väl landsortsbussar som jag anar fortfarande finns kvar?

Gano

Citat från: Buss_Lund skrivet 18 juni 2020, 15:50:33 PM
Jaha har dem 301-302 flyttade till upp Hässleholm ? Jag trodde Lund har lånat dem ut till Hässleholm. Oftast på sommaren de brukar lånar ut 2-3 Lundabussarna till Hässleholm

Jag vet inte om de är fasta där, men enligt det jag hört behövs de inte i Lund under sommaren och hösten på grund av trafikreduceringar och sedan från december när spårvägen förhoppningsvis tas i drift försvinner linje 20 och ett antal bussar frigörs där med.

Bussmicke

Fanns det inte en eller flera Solaris med 706xx-nummer i Hässleholm?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Intressant med gamla Keolisvagnar där./Ulf

John P

Nya Urbino 12 passar verkligen bra i denna färgsättning, undrar när Urbino 12 lågentré kommer i uppdaterad version med den nya designen?
Bussförare på Nobina Trollhättan.