Har kameror filmat bråk hos min strömlösa buss?

Startat av Frässe, 23 februari 2008, 06:32:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Mycket handlar väl om konstruktion. Ofta sitter ju huvudströmbrytarnyckeln eller bara den fasta vippkontakten så till att den är lite för lättåtkomlig, gärna bakom en lucka bredvid framdörren. Är luckan dessutom bortkörd eller bortplockad så sitter ju nyckeln dessutom helt öppet. Visserligen spelar det ju ingen roll för funktionen om motorn redan är igång, men är den avstängd så kan man ju bli sittande. Brukar på min arbetsnyckelknippa alltid ha en reservströmbrytarnyckel utifall att.

Överlag är det nog bättre om man kunde ha huvudströmbrytaren lite mera dold och gärna kanske på förarsidan av vagnen så är den inte lika exponerad. Skulle inte heller skada om luckan kanske inte heller syntes så lätt. Scania Omni har en viss fördel där, men å andra sidan så tar strålkastare, kablar, blinkers mm. visst stryk av denna lösning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

Jag har funderat lite på de här tidigare och skulle föredra en lösning där det är en vipströmbrytare för själva strömmatningen men sen för att öppna framdörren måste man stoppa in plastnyckeln

Nico


Citat från: homer skrivet 24 februari 2008, 12:00:46 PM
Jag har funderat lite på de här tidigare och skulle föredra en lösning där det är en vipströmbrytare för själva strömmatningen men sen för att öppna framdörren måste man stoppa in plastnyckeln

Indirekt så finns ju redan den lösningen då alla förare ska vara tilldelade en fyrkantnyckel. Beroende på rastlokal/uppställningsplats (t.ex. Kista C) så brukar jag faktiskt ibland låsa alla dörrarna bara utifall att.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

På moderna bussar ska man ju inte ha motorn igång och sen dra ut nyckeln, någon som ofta görs på vinterhalvåret innan bussen ska ut på morgonen

Optimal

Har du motorn på och vrider på huvudströmsnyckeln, så händer inget.

Ersa

Denna lösning finns också på bussar utanför SL-land:
Huvudströmbrytare inne i bussen, helst på vänster del av panelen där ingen obehörig utanför grinden når den (eller ens vet hur den ser ut). Dörrknappen utifrån fungerar trots att huvudströmmen är avslagen, men bara då parkeringsbromsen är aktiverad.

Men har du bara motorn igång på vilken äldre Säfflevagn som helst spelar det ingen roll om någon snor den röda nyckeln. PC:n med larmknappen fungerar, och motorn snurrar på ändå tack vare att generatorn ger ström... ända tills du stänger av motorn.

Naturligtvis ska detta anmälas till TX samt polisen!  >:(

Frässe

Till Marc

Nej jag kört buss innan 1 sommar som  sommar jobb men det var färdtjänst och Swebus trodde kanske det var stora bussar
eftersom man hade sådana också.

Jag jobbar bara timtid senast runt jul - tretton-dagar ocg sedan mest uppehåll tills helgen och då
glömmer man en del rutiner och hur det funkar.
Jag har bara fått utbildning i linje stäckning.

Det är många på garaget som inte fått utbildning på bussar, radio och GPS.
Mest äldre som varit anställda innan.
Äldre förare kan gamla Scania/Volvo men inte Mercedes och nya förare kan Mercedes, MAN och inte gamla Scania o Volvo.

Men nya som utbildats för D-kort hos Swebus skola har bättre kunskap.
Synd att inte finns manual till radion. Har kollat INIT sajt men finns inga där.
Massa krångel att ha flera funktioner i buss pc då den ofta låser sig. Kommer då inte åt
varken skylten eller radion.

Tycker det är bättre att fråga kollegor än på dom hos Tx, radiobilen, väktare som är stressade och sura. Dom har behandlat mig illa tidigare. En gång då jag inte ville köra nattbus jobb Tx hotat att jag skulle sluta och lämna in min utrustning. Man har sagt om man tacka nej för mycket får man inte köra som sommar barn hektid då fasta förare har semester.

Men alla kollegor vet inte alltid eller talar inte om.





Til MrBuss
det var misstag att stänga av. Trodde dom skulle bli lugnare då och gå iväg.  Nyckel satt vid lucka vid framdörren och man ser inte då om någon tar den.


Till Homer
Man har sagt det är dyra böter för Swebus att ställa in tur och det var några som ville åka. Dom skulle med turen efter men åkte nu med mig. Kan kosta Swebus flera tusen att ställa in tur. Någon som vet hur mycket och om det skiljer mellan linje? Hart hört till 5000 i böter. Vi får därför aldrig ställa in turen.

Ersa

Det finns ingen arbetsgivare som kan kräva att en förare ska köra vidare efter att blivit drabbad av våld/överfall! Vad säger kollektivavtalen och facket om sånt?

homer

Spelar ingen som helst roll att det är dyra böter, hot och våld situationer kommer alltid i första hand om man så måste ställa in all trafik i en hel vecka
din arbetsgivare är inga puckon dom vet vad som gäller, man får väl fixa fram en annan förare, du ska inte ens behöva köra bussen till garaget om du inte vill

Magnus_J

frågar du hos din arbetsgivare kan du få ut SLs kompendie över hur radion fungerar.

vi fick den på linjeutbildningen.

Leif D

Det är ju fördjävligt att läsa detta som Fässe skriver, han verkar ju inte ha fått alls mycket utbildning på de han ska göra.
Inte ens elementär utbildning i hur radio och överfallslarm fungerar, samt vilka skyddsrutiner som finns och hur de hanteras.

Känns som om facket skulle behöva göra en koll på hur sånt här sköts faktiskt.

Efter hot och våld samt vid olyckor, ska väl all personal tas ur tjänst omedelbart, eller är det en regel som bara gäller inom spårtrafiken ?
;-)

Ersa

Jag tycker det verkar oerhört anmärkningsvärt att jag som dåvarande timtidanställd förare på en av Busslinks underentrepenörer "ute i skogen" verkar fått betydligt mer BussPC-utbildning av Busslink Norrtälje, än vad Fässe fått direkt av sin egen arbetsgivare!

Leif D

Citat från: Verspieder skrivet 24 februari 2008, 20:12:55 PM
Jag tycker det verkar oerhört anmärkningsvärt att jag som dåvarande timtidanställd förare på en av Busslinks underentrepenörer "ute i skogen" verkar fått betydligt mer BussPC-utbildning av Busslink Norrtälje, än vad Fässe fått direkt av sin egen arbetsgivare!

Tycker ju de där han skriver om att det kostar Swebus 5000kr om turen ställs in, säger det mesta.
Har man tutat i sina förare att de inte får ställa in turer, inte ens vid hot, våld och rån, för att det blir för dyrt ??   Tycker det verkar helt otroligt, men kanske är det så illa.....

;-)

Magnus_J

#28
Citat från: Leif D skrivet 24 februari 2008, 18:54:12 PM

Efter hot och våld samt vid olyckor, ska väl all personal tas ur tjänst omedelbart, eller är det en regel som bara gäller inom spårtrafiken ?

Som Krishanterare på Busslink RTL natt har vi alltid som rutin att plocka dessa förare direkt ur tjänst, oftast är det redan gjort från RTL när vi kommer fram med radiobilen, med andra ord fixar de det praktiska runt omkring. ersättare osv.

vad som sker efter det är en annan fråga, allt från skalan : föraren kan fortsätta eller sjukhusbesök/sjukskrivning.

dessutom har jag för mig att vite inte utgår vid hot/våld/olycka vid ställda turer.

sen ligger det ju lite i ens eget intresse som förare att veta HUR man ska larma mm, kan jag tycka utan att det för den del skall vara kritik mot frässe. Ser ju att många förare på egna garaget inte har riktig okej kunskap om hur radion fungerar och hur man larmar, även om de fått utbildning på det.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Magnus_J skrivet 25 februari 2008, 09:34:52 AM
dessutom har jag för mig att vite inte utgår vid hot/våld/olycka vid ställda turer.


Sådant brukar räknas som giltigt förfall för att en tur ställs in eftersom det är omständigheter som bussbolaget i princip inte kan påverka. Men det gäller naturligtvis bara berörd avgång och möjligen dess återgång, inte resten av förarens arbetspass det dygnet eller den veckan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)