Jag har fått sparken...

Startat av Niclas Rosenius, 11 februari 2008, 23:19:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius


   ... som motor i GUB 384.


    Hoppas hur det kan gå ibland.

   

   Tittut.

    Liten närbild på hålen på bägge sidorna.

   

   


    //Niclas

Nupski

Är det en MAN common rail maskin det där?

Möllers

fick du sparken efter du fotade motorn  ???

Niclas Rosenius

Citat från: Tomas skrivet 11 februari 2008, 23:33:17 PM
Är det en MAN common rail maskin det där?

  Nepp, det är en stående MB-motor i våra 382-385.

  //Niclas

Niclas Rosenius

Citat från: Mattias Möller. skrivet 11 februari 2008, 23:35:38 PM
fick du sparken efter du fotade motorn  ???

   Nä, det fick jag inte. Läs ordentligt så hajar du nog  ;)

   //Niclas

Hagri

Sitter den i MB buss eller en Neoplan?

Niclas Rosenius

Citat från: Hagri skrivet 12 februari 2008, 00:15:35 AM
Sitter den i MB buss eller en Neoplan?

   Den sitter i en Neoplan N4416 Centroliner, GUB har inga Mercedes bussar, bara små Sprinters till färdtjänstbussar.

   //Niclas

Hagri

Vad hadde den för mil på nacken?

Niclas Rosenius


bjalle


Hagri

Det kanske inte stämmer riktigt med tråden men jag kan inte låta bli att fråga om din lilla text under bilden
"En riktig Neoplan-fan".
Vad är det som du uppskattar hos märket?

Oskar A

Så här ser iallafall GUB 384 ut. Bilden är hämtad från hemsidan.

Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Niclas Rosenius

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 12 februari 2008, 00:26:20 AM
Vilket var iaf 100,000 mil för lite

  Det man får tänka på att en stadsbussmotor slits väldigt mycket mer än en motor som sitter i en buss som går mer på landsvägskörning. Visst är det ganska lite mil den har gått, men tyvärr så blir det så här ibland. Vad exakt som gått snett i motorn vet jag ej men skulle tippa på att nåt lager skurit av någon orsak.

  Man skulle iallafall kunnat fått ut dubbelt så mycket ur denna motor. Men det som talar emot detta är att motorn är ganska högvarvig och lite nervös i gången. Men när dessa bussar går som dom skall går dom som ett spjut.

  //Niclas

Niclas Rosenius

Citat från: Hagri skrivet 12 februari 2008, 00:27:18 AM
Det kanske inte stämmer riktigt med tråden men jag kan inte låta bli att fråga om din lilla text under bilden
"En riktig Neoplan-fan".
Vad är det som du uppskattar hos märket?

   Dels att köra dessa bussar. Dels designen på turistbussarna. Har redan från låg ålder varit intresserad av Neoplan-bussar. Kommer ihåg första gången jag såg en Spaceliner på 70-talet. Och Spaceliner är den av tursitbussmodellerna som jag kört mest genom våra vi hade på GUB förut.

   //Niclas

Niclas Rosenius

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 februari 2008, 00:37:47 AM
140 t mil utan motorbyte är i princip omöjligt idag om man ska behålla prestandan, håller maskinen 80 t mil ska man vara glad men ofta kan ett mindre fel uppträda som orsakar följdskador och totalhaveri om man kör för länge,
Skurna turboaggregat som orsakade totalras förekom tex i stora mängder på Volvo B10M (DH10 motorn) under ett par år på bussar som rullat kring 45-50 t mil.

//Lars

   Sen har ofta dagens stadsbussmotorer liten cylindervolym så att motor får jobba hårdare också och slit mer än en tex Sc gamla 11-liter 6:a som var en riktigt slitvarg.

   //Niclas