Blåbuss vid Cityterminalen idag (Bild)

Startat av Oskar A, 05 februari 2008, 23:05:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Peter Erret skrivet 07 februari 2008, 17:19:10 PM
Detta med avställda bussar i trafiken har hänt tidigare och kommer att hända igen.
"NY MORGONRUTIN" ;)
Kommer till jobbet, kollar i datorn, vilka bussar är jag tilldelad under dagen. Går in via nätet, antingen via tilldelad dator av företaget eller via min mobil och gör en fordonsfråga hos Vv för att se status på bussen. Om bussarna är ok, börjar dagens körningar. Vid avlösning så om inte denna buss var angiven på "morgonen" så gör jag en koll via mobilen hur statusen är. Om bussen på något sätt har anmärkningar så meddelas först trafikledningen och därefter kunderna om det inträffade. Väntar sedan till en ny buss framkörs eller åker/går till depån för att ta ut ny buss, innan den tilldelade bussen tas i trafik görs kontroll hos Vv.  :D Tror någon på denna rutin, inte gör jag  ;D

Då var det spikat! Min arbetstid börjar 06:09 imorgon och den allra första linjen jag kör avgår 06:30 från stadens centrum. Hur dags bör jag vara på jobbet, och framför allt undrar jag vilken tid jag ska ställa väckarklockan på? 04:00? För efter att jag har ätit frukost och rastat hunden har jag dessutom 10-15 min restid till arbetsplatsen. ;) Nu återstår bara hur man gör vid avlösning "på stan". Vågar jag lita på att min kollega kollat med Vägverket, eller ska jag göra Errets procedurförslag vid varenda avlösning, samtidigt som jag bråkar med alkolåset?  ;D

Ersa

Citat från: robbes skrivet 07 februari 2008, 14:32:33 PM
Om inte jag hade haft konkreta bevis och den tillgången till det jag har så skulle inte jag lagt ut något om den ej var avställd men tydligen är det mer rätt att diskutera ett typsnitt än att ett företag olagligt kört med buss och tillråga på allt med passagerare då den varit avställd det verkar ju vara hur fint som helst och rätt.

Stöter jag på konkreta bevis på att ett rullande bruksfordon är avställt antar jag att det skett pga något misstag, och då brukar jag kontakta trafikföretaget direkt. Detta oavsett vad det är för stort eller litet företag. Saknas det kontaktuppgifter för resp län eller stad blir det kontakt via huvudkontoret. Därefter låter jag bli att publicera saken vare sig på nätet eller på annat sätt, då jag inte ser något gott komma ur det.

Citat från: robbes skrivet 06 februari 2008, 21:47:45 PM
verspider det är så här att jag har kör inte uppgifterna från internet då det gäller bilregistret utan jag har avtal med vägverket sk bilhandlar avtal och det är så att i det så är det samma uppdatering som polisen har och det går med automatik då faxet sänds ut sätts det i trafik omgående i det systemet.

Du skrev in detta:

Regnr: EPA773 Färg: RÖD
Fabrikat: VOLVO B 10 MA
Årsmodell: 1997 Fordonsslag: BUSS
Fordonsdata
Fordonsstatus: Avställd (2007-11-23)

Hur ska alla vi andra veta att du har "bilhandlaravtal" när du publicerar uppgifter från just Bilregistrets lite långsamma hemsida? Det var precis det jag menade med "innan alla kort ligger på bordet". Till sist vill jag än en gång påminna om att jag aldrig påstod att uppgifterna om avställning var fel. Bara att vi just då inte visste tillräckligt för att döma på förhand.

robbes

Nej men ändå kommer du med antydnihngar att jag gjort något förhastat.

Jag dubbelkollar alltid med min direkt upp koppling mot cbr dock är det så mycket andra uppgifter där med så därför väljer jag att om ett fordon som detta är avställt ta och visa uppgiften från internet .


Och om du kunde läsa med så skrev jag att jag var i kontakt med NILS MALM med om att de körde med Avställda bussar.


Finns en sak till om man skall dra det i långbänk att fins andra ekonomiska fördelar att chansa på att ha fordonen avställda och chansa på att det ej upptäcks om det är några dagar etc. Nu inte sagt att det var så i detta fallet.


I just detta fallet så borde chauffören reagerad då det inte satt rätt skatyte kvitto på bussen utan ett gammalt ev skarapat sådant med och bara sänt i väg ett sms.

Så man kan ju börja i den änden att gammalt skattekvitto kolla upp fordonet.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

Citat från: Fredde_J skrivet 07 februari 2008, 11:53:54 AM
Eller hade hela SL annat snitt innan man installerade Buss-PC?



Swebus hade samma typsnitt även innan BussPC'n kom. (samma som nu alltså)

Bussmicke

Ingen aning men jag skulle vilja ha en Veoliavagn på denna körning på bild.
Hur länge skall detta pågå?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Citat från: Bussmicke skrivet 07 februari 2008, 22:24:17 PM
Ingen aning men jag skulle vilja ha en Veoliavagn på denna körning på bild.
Hur länge skall detta pågå?

Med tanke på diskussionen i tråden verkar det ju som man lånat in vagnen akut Så det kanske bara pågår tills man får loss vagnar från FAC
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: robbes skrivet 07 februari 2008, 22:13:09 PM
Nej men ändå kommer du med antydnihngar att jag gjort något förhastat.

Nej, jag skrev att man inte enbart kan lita på att hemsidan uppdateras snabbt, samt att "vi" (dvs vi alla på forumet) inte ska vara snabba på att döma ut uppgifter enbart från hemsidan.

Citat från: robbes skrivet 07 februari 2008, 22:13:09 PM
Jag dubbelkollar alltid med min direkt upp koppling mot cbr dock är det så mycket andra uppgifter där med så därför väljer jag att om ett fordon som detta är avställt ta och visa uppgiften från internet .

Och om du kunde läsa med så skrev jag att jag var i kontakt med NILS MALM med om att de körde med Avställda bussar.

Sedermera kom detta fram ja, men inte i ditt allra första inlägg. Och det var enbart det första inlägg jag kommenterade.

Bussmicke

Var på plats idag och naturligtvis var det ju skåpmat på turen. VH-led som man redan har sett så det räcker.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.