Dagens Rött på Blått..

Startat av Bussmicke, 05 februari 2008, 00:13:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Rosenius


Optimal


Niclas Rosenius

Citat från: Optimal skrivet 05 februari 2008, 00:23:39 AM
Och Etanolbrist  ;D

   Kan väl inte va så mycket Etanolbrist om man ersätter gasvagnar med etanolvagnar, eller?

   //Niclas

Svoca

Snarare bussbrist - gissa märke.

Niclas Rosenius

Citat från: Svoca skrivet 05 februari 2008, 04:03:48 AM
Snarare bussbrist - gissa märke.

   Jo, jag säger bara Volvo (suck)

    //Niclas

Cero

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 05 februari 2008, 00:27:52 AM
   Kan väl inte va så mycket Etanolbrist om man ersätter gasvagnar med etanolvagnar, eller?

   //Niclas

Fallet med linje 2 är snarare gasvagn (MAN/Volvo) ersatt med etanolvagn. Linje 4 har jag inte koll på om 5106 tillhör Hornsberg (i så fall ersätts etanol med etanol) eller Söder (vilket innebär att gasvagn ersätts).

Svoca

Helt rätt med märket på de avsaknade bussarna. Orsaken är alltså att det står för många trasiga bussar kvar på depåerna vid rusningstid. Då är men helt enkelt tvungen att sätta ut kortvagnar i stället för led. Tidvis har det varit mycket problem med gasbussar - läs Volvo. Framåt kvällen brukar kortbussarna bytas ut mot led när busstillgången
ökar efter rusningen. I bland händer det dock att det går någon kortbuss på ledbusslinje hela kvällen fram till ingång på natten.

Cero

Citat från: Svoca skrivet 05 februari 2008, 13:33:09 PM
Helt rätt med märket på de avsaknade bussarna. Orsaken är alltså att det står för många trasiga bussar kvar på depåerna vid rusningstid. Då är men helt enkelt tvungen att sätta ut kortvagnar i stället för led. Tidvis har det varit mycket problem med gasbussar - läs Volvo. Framåt kvällen brukar kortbussarna bytas ut mot led när busstillgången
ökar efter rusningen. I bland händer det dock att det går någon kortbuss på ledbusslinje hela kvällen fram till ingång på natten.

Är det ett biogasproblem eller är det problem med just volvobussarna? Det verkar som att det har varit mer problem generellt (dvs inte bara i Stockholm) med Volvos biogasbussar än med MAN och ändå köpte Busslink in fler volvobussar i senaste omgången blåbussar. Förefaller konstigt för en utomstående.

Svoca

Mestadels bussproblem, mycket fel på Volvobussar även om naturligtvis även MAN och Scania-etanol-led går sönder.
I bland även problem med biogasen. Kommande biogasbussar till Stockholms innerstad blir ju 30 st MAN boggie, lev. höst/vinter 2008. Någon buss lär komma redan i vår.

Cero

Citat från: Svoca skrivet 05 februari 2008, 15:17:17 PM
Mestadels bussproblem, mycket fel på Volvobussar även om naturligtvis även MAN och Scania-etanol-led går sönder.
I bland även problem med biogasen. Kommande biogasbussar till Stockholms innerstad blir ju 30 st MAN boggie, lev. höst/vinter 2008. Någon buss lär komma redan i vår.

Trevligt med mera MAN även om jag gärna hade sett Omnilink boggie. Förstår dock att man inte vill ha ytterligare en vagntyp och jag antar att MAN:arna är låggolv (dvs hela vägen) vilket ju inte Scania har på menyn.

Svoca

Vill minnas att jag hört att det blir lågentre-MAN, men ej helt säker på denna uppgift.

Niclas Rosenius

Citat från: Svoca skrivet 05 februari 2008, 15:31:45 PM
Vill minnas att jag hört att det blir lågentre-MAN, men ej helt säker på denna uppgift.

    Vad jag vet så har inte MAN nån lågentre boggie i programet, men jag kan ha missat det isåfall.

    //Niclas

Svoca

Står fast i vilket utförande bussarna blir - nämligen lågentre. Finns inte detta utförande av MAN-boggie, kan ju
uppgiften vara fel. Eller någon variant?

Ersa