Har ni det tråkigt i kväll?

Startat av Peter Erret, 02 februari 2008, 17:38:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Okey visste jag inte om.
Brykade köra Volvo System 2000 ofta boggie hoppas du kan filma en sån dom har vrål motor det hade swebus 3992  :o

Simon A

Nu kunde jag se färdigt hela filmen :) Trevligt och jag hoppas på fler filmer.

//Simon

bussgrabben


Peter Erret

Citat från: Simon A skrivet 03 februari 2008, 16:42:39 PM
Nu kunde jag se färdigt hela filmen :) Trevligt och jag hoppas på fler filmer.

//Simon
Tack Simon, tyvärr kommer det att ta någon vecka eller så, ligger för ankar.

Kent Skoog

Mycket trevligt, tack för det Peter.

Simon A

Citat från: Peter Erret skrivet 03 februari 2008, 17:28:32 PM
Tack Simon, tyvärr kommer det att ta någon vecka eller så, ligger för ankar.
Den som väntar på något gott heter det ju ;)

//Simon

Buss-Anders

Roligt att se en tur starta på ett garage utanför Stockholm.
Mycket trevligt att se Stockholms utkanter kontra centrum.
Roligt att försöka hänga med på Eniros karta. Någon gång hörde jag ju utropet.
Måste erkänna att jag ibland var lite väck exakt på var bussen befann sig på Värmdöleden.
Att hänga med fram till leden gick bra men att sedan exakt oriterna på den sig var svårare.
Sicklaskylten syntes ju ganska bra och Sofiakyrka hjälpte.

Vad var det för tur?
Det verkade ju nästan bara vara en tomkörning till Slussen,
fast visst passerade du två hållplatser?
När på dagen är denna körning?
Vad är det som händer när du kommer till Slussen och kör två nästan identiska varv?
I slutsekunderna kommer det fram en man som verkar vilja tala med dig.Trafikledare???

För en annan som arbetar på "landet" så är jag ju nyfiken på hufvustadens rutiner.

Gärna mera film och gärna med inlagda mellantexter så vi vet var vi är på filmen!

Mvh
Buss-Anders

Peter Erret

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 05 februari 2008, 00:56:25 AM
Roligt att se en tur starta på ett garage utanför Stockholm.
Mycket trevligt att se Stockholms utkanter kontra centrum.
Roligt att försöka hänga med på Eniros karta. Någon gång hörde jag ju utropet.
Måste erkänna att jag ibland var lite väck exakt på var bussen befann sig på Värmdöleden.
Att hänga med fram till leden gick bra men att sedan exakt oriterna på den sig var svårare.
Sicklaskylten syntes ju ganska bra och Sofiakyrka hjälpte.

Vad var det för tur?
Det verkade ju nästan bara vara en tomkörning till Slussen,
fast visst passerade du två hållplatser?
När på dagen är denna körning?
Vad är det som händer när du kommer till Slussen och kör två nästan identiska varv?
I slutsekunderna kommer det fram en man som verkar vilja tala med dig.Trafikledare???

För en annan som arbetar på "landet" så är jag ju nyfiken på hufvustadens rutiner.

Gärna mera film och gärna med inlagda mellantexter så vi vet var vi är på filmen!

Mvh
Buss-Anders


Resan var egentligen planerad som en tomkörning mellan Mölnviksgaraget och Slussen kl 14:30 (egentligen 15:13 enligt förarspecen men då jag skulle filma så blev tiden annorlunda), detta brukar göras genom att man vid Mölnviksrondellen direkt går ut på lv222. Jag valde i stället att köra Mölnviksgaraget - Gustavsbergs centrum (första filmen) fejkade sedan skyltning, tur 425 (följde dess linjesträckning) med yttre skyltning "Ej i trafik" för att få med hpl-utropen. Resan gick sedan via Gamla Skärgårdsvägen till Lagnövägen (hpl som passerades var Höjdhagen, Östra Ekedal, Eriksberg och Lagnövägen) och sedan via lv222 mot Skuru trafikplats som är navet (midjan) i vårat trafikområde (andra filmen) och sedan vidare mot Slussen på lv222 (hpl som passerades var Nacka trafikplats, Henriksdal och Londonviadukten) (tredje filmen). När man "angör" Slussen så körs ett varv till Avstigningsplatsen vid tunnelbaneingången och sedan så kör man runt för uppställning på "Sjöbergsplan", planen heter egentligen Guldfjärdsplan. Han som kommer emot mig är bara en förare som har brådis att tömma blåsan borta vid vår lokal som ligger bakom bussen. Som du förstår så var bussen tom på passagerare.

Martin Maltkvist

Citat från: Peter Erret skrivet 05 februari 2008, 21:51:06 PM
När man "angör" Slussen så körs ett varv till Avstigningsplatsen vid tunnelbaneingången och sedan så kör man runt för uppställning på "Sjöbergsplan", planen heter egentligen Guldfjärdsplan. Han som kommer emot mig är bara en förare som har brådis att tömma blåsan borta vid vår lokal som ligger bakom bussen. Som du förstår så var bussen tom på passagerare.
Varför ska man köra ett varv runt hållplatserna som på filmen?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Zella

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 05 februari 2008, 22:06:04 PM
Varför ska man köra ett varv runt hållplatserna som på filmen?

He he nån stans så måste ju dom kliva av  8) slussen är väll som Nils Ericson Terminalen i Gbg... hög belastning... Man släpper av sen kör man ett varv eller flera på ställerna för att sen få angöra och dra sig ut ur stan  ::) :-\

Synd att du inte kör i innestan "Erret" hade minsan varit lika trevligt...  :)

Peter Erret

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 05 februari 2008, 22:06:04 PM
Varför ska man köra ett varv runt hållplatserna som på filmen?
I Slussen finns det 4 tunnelrör. Sätt från "Sjöbergsplan", från vänster, inloppsröret (det rör som alla bussar kommer in ifrån Nacka/Värmdö), Värmdöröret (avgående bussar mot Värmdö), Nackaröret (avgående bussar till Nacka och Älta samt 420 och 422 som körs lokalslinga mot Värmdö) och sedan ankomströret (där även avgående bussar på linje 442, 443 och 449 körs ifrån). Då många av bussarna efterutfört uppdrag skall göra nya uppdrag utgående från Slussen så är det naturligt att man ställer sin buss på "Sjöbergsplan" för att sedan köra fram till den avsedda hållplatsen så att ny tur kan påbörjas ut mot de östra delarna av Stockholm. Var skulle annars bussarna vara uppställda?

Peter Erret

Citat från: Zella skrivet 05 februari 2008, 22:29:32 PM

Synd att du inte kör i innestan "Erret" hade minsan varit lika trevligt...  :)
Hade nog inte blivit lika många bilder att visa på detta forum, men det kanske var det du önskade?  ;)  ;D :-X

Martin Maltkvist

Citat från: Peter Erret skrivet 05 februari 2008, 22:36:36 PM
I Slussen finns det 4 tunnelrör. Sätt från "Sjöbergsplan", från vänster, inloppsröret (det rör som alla bussar kommer in ifrån Nacka/Värmdö), Värmdöröret (avgående bussar mot Värmdö), Nackaröret (avgående bussar till Nacka och Älta samt 420 och 422 som körs lokalslinga mot Värmdö) och sedan ankomströret (där även avgående bussar på linje 442, 443 och 449 körs ifrån). Då många av bussarna efterutfört uppdrag skall göra nya uppdrag utgående från Slussen så är det naturligt att man ställer sin buss på "Sjöbergsplan" för att sedan köra fram till den avsedda hållplatsen så att ny tur kan påbörjas ut mot de östra delarna av Stockholm. Var skulle annars bussarna vara uppställda?
Tack så mycket, nu klarnar det.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Buss-Anders

  :) Det var en bra förklaring så nu är det korvspad alltihopa.  ;D
     Kör du fler linjer som du kan filma så tror jag att de skulle vara uppskattat.
   Man lär sig saker bara av att titta hur du kör och var du lägger bussen före och efter rondeller och andra passager, eller rättare sagt det får mig att tänka efter hur jag själv kör. Jo jag känner ju igen mitt eget beteende  och min egen teknik i din körning så klart.

Men någon gång så skulle i alla fall jag som fortfarande räknar mig om inte som  färsking och gröngöling, så åtminstone fortfarande som nybörjare efter 1200 timmar och 3000 mil, få råd och tips av någon som åker med och finslipar ens körning.  Jag inbillar mig att jag har mera att lära....  ;)


Mvh
Buss-Anders

mjtag

Citat från: Peter Erret skrivet 05 februari 2008, 21:51:06 PM
Jag valde i stället att köra Mölnviksgaraget - Gustavsbergs centrum (första filmen) fejkade sedan skyltning, tur 425 (följde dess linjesträckning) med yttre skyltning "Ej i trafik" för att få med hpl-utropen.
Hej!
Filmerna var kanske inte så underhållande men intressanta att se, ser gärna fler.
Reagerade lite på ovannämnda mening. Kan man skylta upp destination på invändiga skyltar men ändå ha "ej i trafik" på de yttre destinationsskyltarna. Trodde buss pc skyltade upp samma på inre & yttre skyltarna, eller har jag missuppfattat nåt nu?
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram