Haur du sett Malmö?

Startat av CD, 15 januari 2008, 20:10:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

jag bryakde aldrig vara upptagen man.
Ska först köpa en kamera sen ska jag ditt och plåta bussar.
Jag tar bussen ditt då det fallet.

Jonas Gustafsson

Citat från: CD skrivet 15 januari 2008, 20:10:25 PM

Först kom en fd. 031:a

Ah, en gammal bekant som brukade gå på min "hemmalinje" 21/517, numera 59.
Veolia Partille har 5 stycken kvar (2142, 2146, 2147, 2150, 2151) av ursprungligen 11 (2141-2151), men de går vanligen på linje 240 till Lilla Varholmen.
Förutom den avställda 2149 finns väl resten i Skåne?
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

bjalle

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 17 januari 2008, 14:15:26 PM
Ah, en gammal bekant som brukade gå på min "hemmalinje" 21/517, numera 59.
Veolia Partille har 5 stycken kvar (2142, 2146, 2147, 2150, 2151) av ursprungligen 11 (2141-2151), men de går vanligen på linje 240 till Lilla Varholmen.
Förutom den avställda 2149 finns väl resten i Skåne?
//Jonas G

Repris från i våras:

Niklas Bygdestam

Citat från: Rickardo skrivet 15 januari 2008, 22:45:25 PM
Trevligt med lite färgvariation  ;D
Stadsbussarna var ju tänkt från början bli röda i Skåne när man tänkte rödgult (Skånes flagga) men ändrades att bli gröna (miljövänliga)
Om det är en förstärkning kanske inte bussen behöver gå hela sträckan vilket jag tror är fallet här.

Mvh Rickardo





Jag vet inte om det är sant men jag hörde en historia om just det där. Det påstods alltså att stadsbussar skulle vara röda i Skåne för att kombinationen av gula och röda bussar skulle bli riktigt skånskt (skånes flagga). Region Skåne hade just bildats med en logga som också är röd och gul. Men när man förde fram att bussar skulle vara röda i städer skulle Malmö ha protesterat för att de alltid hade haft gröna bussar och vägrade överge sin traditionella grönfärg. Då bestämdes det istället att stadsbussar skulle vara gröna och för att det sedan skulle låta "fint" kom någon på att prata om miljövänlighet ihop med grönfärgen

Någon skåning får rätta mig om jag har fel. Det här är bara vad jag har hört av några skåningar ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Vaddå? Har det funnits gröna stadsbussar i Malmö innan Skånetrafiken blev till? Var inte alla lilavita?

Peter L

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 19 januari 2008, 11:17:39 AM
Vaddå? Har det funnits gröna stadsbussar i Malmö innan Skånetrafiken blev till? Var inte alla lilavita?

Visst har det funnits gröna stadsbussar i Malmö. Det har visats bilder i detta forum på äldre stadsbussar i denna färg. Den lilavita färgen är väl något som Malmöhus Länstrafik införde?

Walter

Jodå dom har varit gröna i alla tider utom den lila/vita perioden.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niklas Bygdestam

Citat från: Peter L skrivet 19 januari 2008, 12:14:52 PM
Visst har det funnits gröna stadsbussar i Malmö. Det har visats bilder i detta forum på äldre stadsbussar i denna färg. Den lilavita färgen är väl något som Malmöhus Länstrafik införde?



De var gröna med någon sorts crèmefärg på överdelen. Det gröna var ganska mörkt grön. Kan man kalla det mossgrönt? När jag sett en bild på en Scania CR 76, CR 110 eller CR 111 från Malmö i grönt så tycker jag att de hade stora likheter med Uppsalas Scania CR 76, CR 110 eller CR 111 i Uppsalagrönt. Fast Malmögrönt var mörkare än den lite ljusare Uppsalagröna. Kanske någon här kan lägga upp en bild på en buss i Malmögrönt och en i Uppsalagrönt och precis samma bussmodell från samma tid så man får jämföra lite? :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Rickardo skrivet 15 januari 2008, 22:45:25 PM
Trevligt med lite färgvariation  ;D
Stadsbussarna var ju tänkt från början bli röda i Skåne när man tänkte rödgult (Skånes flagga) men ändrades att bli gröna (miljövänliga)
Om det är en förstärkning kanske inte bussen behöver gå hela sträckan vilket jag tror är fallet här.

Måla den vita randen gul på 4898 så får man ju en äkta skånebuss  ;)

Bussmicke

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 19 januari 2008, 11:17:39 AM
Vaddå? Har det funnits gröna stadsbussar i Malmö innan Skånetrafiken blev till? Var inte alla lilavita?

Du är välkommen in att utforska min hemsida.  ;)

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Tidigare hade Malmö Lokaltrafik en ljusgrönare nyans på sina bussar och cremefärgat tak.
Den här bilden ger inte denna färgsättning riktig rättvisa, men kanske ändå en uppfattning om skillnaden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Josef

Är det någon som har en gammal linjelista över Malmö, innan den senaste revideringen?

Erol

Är det ingen som har bild på en malmöspårvagn annars?? de är ju gröna med rätta färger har jag för mig.

Bussmicke

Citat från: Erol skrivet 20 januari 2008, 12:11:46 PM
Är det ingen som har bild på en malmöspårvagn annars?? de är ju gröna med rätta färger har jag för mig.

Här finns några bilder http://www.strahle.ws/display.asp?pageID=24
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 januari 2008, 12:03:19 PM
Tidigare hade Malmö Lokaltrafik en ljusgrönare nyans på sina bussar och cremefärgat tak.
Den här bilden ger inte denna färgsättning riktig rättvisa, men kanske ändå en uppfattning om skillnaden.



Det är den här varianten som jag tycker är väldigt lik Uppsalas bussar av samma typ från samma tid
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.