Huvudmeny

SL-linje 467

Startat av Fredde, 08 januari 2008, 12:54:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cero

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 15 januari 2008, 18:01:42 PM
Skulle inte SL frångå allt som fördyrar på det viset, tyckte jag läste nånstans att biogas resp etanolsatsningar var över?

SL har aldrig sagt att man ska frångå biogas eller etanol. Däremot vill man undvika fördyringar i form av udda specifikationer som gör att bussarna inte är användbara för annan trafik än den de ursprungligen beställts för. Oavsett om man bestämt sig att köpa en biogas-/etanol-/dieselbuss finns ju ett antal parametrar därutöver som kan göra den onödigt dyr att köpa, använda eller underhålla.

Vill minnas att Lars Ö gav mer exakta exempel på vad som kan fördyra i den diskussion vi hade i ämnet för någon månad sedan.

bjalle

Citat från: Cero skrivet 15 januari 2008, 20:25:41 PM
SL har aldrig sagt att man ska frångå biogas eller etanol. Däremot vill man undvika fördyringar i form av udda specifikationer som gör att bussarna inte är användbara för annan trafik än den de ursprungligen beställts för. Oavsett om man bestämt sig att köpa en biogas-/etanol-/dieselbuss finns ju ett antal parametrar därutöver som kan göra den onödigt dyr att köpa, använda eller underhålla.

Vill minnas att Lars Ö gav mer exakta exempel på vad som kan fördyra i den diskussion vi hade i ämnet för någon månad sedan.

Okej då var det jag som missförstod det hela

Fredde

Låt vara osagt vad drivmedlet blir, om nu så många är av andra åsikter i frågan. (hörde/läste jag så fel om etanol, möjligen?) Ska ta reda på det mera exakt... Men att det blir lite annat till upphandligen är framhävt från säkra källor, sades 2011-2012.

/F

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 januari 2008, 22:05:28 PM
En biogassatsning på Värmdö kommer om den blir av sannolikt att genomföras i samband med att kontraktet upphandlas

//Lars

Biogas på landet?
Är det vettigt?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Erret

Citat från: Fredde_J skrivet 14 januari 2008, 01:51:52 AM
MAN och Scania ska ersätta 46-serien i Björknäs. Så tolkade jag det.

Dock är det inte klart till 100% att denna linjen i Gustavsberg ska köras från Mölnvik (depån närmast). Men man kan ju hoppas, så den täcker upp för några delade tjänster. Ju fler sådan tjänster man blir av med, desto bättre.


/Fredde
Facket försöker att lägga 467:an ute vid Mölnvik vilket skulle innebära att Mölnvik behöver två bussar till denna linje. Är man smart så ser man till att det blir 2 Manbussar eller 2 Scaniabussar men som brukligt är inom trafikområdet så kastar man hit och dit med vagnarna.

Bussmicke

Så i slutändan kan vad som helst dyka upp på linjen?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Citat från: Bussmicke skrivet 16 januari 2008, 02:42:23 AM
Så i slutändan kan vad som helst dyka upp på linjen?

Förutom fjollboggi!

Fredde

Skulle gissa på två av 46-vagnarna som inte får rulla vidare på innerstadslinje 71.

/F