Huvudmeny

SL-linje 467

Startat av Fredde, 08 januari 2008, 12:54:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Så sant!

Ja, vem kommer nu bli först att fota denna, när den dyker upp? ;)

http://www.nvp.se/Varmdo/Varmdo/Gustavsbergarna-far-egen-busslinje/

/Fredde

Peter Erret

Första fotot, ja något datum för införandet av linjen finns inte angivet, antingen till sommarturlistan eller vinterturlistan men nog kommer jag att hålla koll.

Jag ser själv fram emot "sittplatsgarantin" och hur den är tänkt att fungera.

Ett scenario: Jag kommer med bussen, 474, till Värmdö marknad, sista hpl innan man kör ut på motorvägen mot Slussen. Jag har tre personer som står upp (inga sittplatser finns i bussen). Stannar bussen vid hpl, tar micken "Ni tre som står i bussen ombedes att stiga av, ny buss för er är beställd, var god vänta vid hpl". Att de får vänta tills nästa 474 på ordinarie tid berättas inte då reserver saknas eller tänker man stå med bussar (taxi eller "avlösningsbil") vid en så strategisk hpl för att köra dessa kunder.

Eller är tanken att då det finns stående i bussen så får den endast framföras i hasitghet understigande 70 km på motorvägen?

Troligen är inte denna idé genomtänkt av politikerna eller har du något svar på hur detta skall genomföras?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Erret skrivet 09 januari 2008, 03:16:41 AM
Första fotot, ja något datum för införandet av linjen finns inte angivet, antingen till sommarturlistan eller vinterturlistan men nog kommer jag att hålla koll.

Jag ser själv fram emot "sittplatsgarantin" och hur den är tänkt att fungera.

Ett scenario: Jag kommer med bussen, 474, till Värmdö marknad, sista hpl innan man kör ut på motorvägen mot Slussen. Jag har tre personer som står upp (inga sittplatser finns i bussen). Stannar bussen vid hpl, tar micken "Ni tre som står i bussen ombedes att stiga av, ny buss för er är beställd, var god vänta vid hpl". Att de får vänta tills nästa 474 på ordinarie tid berättas inte då reserver saknas eller tänker man stå med bussar (taxi eller "avlösningsbil") vid en så strategisk hpl för att köra dessa kunder.

Eller är tanken att då det finns stående i bussen så får den endast framföras i hasitghet understigande 70 km på motorvägen?

Troligen är inte denna idé genomtänkt av politikerna eller har du något svar på hur detta skall genomföras?

Man kan ju undra om de har åkt buss någon gång och därvid ägnat en tanke åt bussförarens situation när de tog det här beslutet. Ett strikt förbud mot ståplatser ställer bara till j***lskap för resenärer (och förare). Vad SL däremot borde göra är naturligtvis att ge entreprenörerna utrymme så att de kan planera så att man bara i undantagsfall behöver köra med ståplatser. Men det är nog så svårt att få folk att gå över till en annan buss även om de fått ståplats och även om den andra bussen redan står bakom. Många står hellre en halvtimme än att de kommer hem hem tio minuter senare.
Att sänka hastigheten till 70 km/tim på motorväg vid stående i bussen är jag mycket tveksam till. Detta innebär att bussarna kommer helt ur trafikrytmen och man behöver ju bara tänka sig vad som händer om de i högerfilen blir ikappkörda av ett annat tungt fordon som inte i tid hinner uppfatta att bussen går sakta. Jag tror att detta skulle skapa fler olyckor än vad det förhindrar. Och även om nu ingen olycka inträffar skapar det extra stor irritation hos resenärerna, som dessutom behöver stå ännu längre tid.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

#3
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 januari 2008, 09:55:22 AM
Nu kommer garantin inte att vara som någon garanti i ordets bemärkelse utan en målsättning, utbudet kommer att utökas på ett antal motorvägslinjer i rusningstid för att komma till rätta med andelen stående.

Som jag förklarat tidigare kommer man inte att placera ut ett hundratal förfogandebussar runt om i länet.

//Lars

Nu stod visserligen platsgaranti inom citationstecken men man behöver väl ändå hitta ett bättre uttryck. I övrigt låter det naturligtvis bara bra och är väl i enlighet med det jag skrev om hur jag tyckte det borde vara.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2008, 09:39:31 AM
Man kan ju undra om de har åkt buss någon gång och därvid ägnat en tanke åt bussförarens situation när de tog det här beslutet. Ett strikt förbud mot ståplatser ställer bara till j***lskap för resenärer (och förare). Vad SL däremot borde göra är naturligtvis att ge entreprenörerna utrymme så att de kan planera så att man bara i undantagsfall behöver köra med ståplatser. Men det är nog så svårt att få folk att gå över till en annan buss även om de fått ståplats och även om den andra bussen redan står bakom. Många står hellre en halvtimme än att de kommer hem hem tio minuter senare.

Det enda man kan göra är väl att planera upp reserver som står stand-by i samma stil som expressbussarna använder vid större helger. Men som Erret exemplifierar med Gustavsberg är det svårare att göra i lokaltrafik eftersom ett antal hållplatser passeras från det att utgångsterminalen lämnats och innan motorvägen nås. I sådana lägen får man väl dubblera turen, men vad kostar inte det?

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2008, 09:39:31 AM
Att sänka hastigheten till 70 km/tim på motorväg vid stående i bussen är jag mycket tveksam till. Detta innebär att bussarna kommer helt ur trafikrytmen och man behöver ju bara tänka sig vad som händer om de i högerfilen blir ikappkörda av ett annat tungt fordon som inte i tid hinner uppfatta att bussen går sakta. Jag tror att detta skulle skapa fler olyckor än vad det förhindrar. Och även om nu ingen olycka inträffar skapar det extra stor irritation hos resenärerna, som dessutom behöver stå ännu längre tid.


I fallet Nacka/Värmdö, som väl det här beslutet i första hand tar sikte på, tycker jag man bör planera seriöst för ett spårbundet alternativ istället för den mängd bussar som körs för att klara behovet. Jag har åkt regelbundet en del mellan Nacka strand och Slussen för något år sedan och med all respekt för förarna (många kör bra) och att vagnparken till delar är i ganska tveksamt skick känns inte resan nedför "kaffebacken" alla gånger helt trygg. Till del beror detta på valet att köra ledbuss på motorvägen, något som i mitt tycke alltid blir lite slingrigt, men också för att bussen som fordon av naturliga skäl inte uppför sig lika smidigt som en bil när den tvingas till inbromsningar, filbyten, etc, som ofta uppstår på den vägen när trafiken är lite tätare men ändå rullar i runt 90 km/h.

Marc

Funderingar från pennan...
Undrar hur länge SL envisas med att köra med lågentré även på landet?
En lågentréled rymmer färre platser än motsvarande normal-boggibuss och 25% färre än en normal ledbuss. Så på många håll pratar vi idag kapacitetsminskning sedan 2005, samtidigt som befolkningen bara ökar!
Många ute i trafiken verkar inte ha förstått detta, man ser enbart på bussens längd. För något år sedan var det helt omöjligt att få köra boggi på Nacka/Värmdös nattbussar, idag så går det i princip bara lågentréled...

Karsten

Citat från: Marc skrivet 09 januari 2008, 14:45:24 PM
Funderingar från pennan...
Undrar hur länge SL envisas med att köra med lågentré även på landet?
En lågentréled rymmer färre platser än motsvarande normal-boggibuss och 25% färre än en normal ledbuss. Så på många håll pratar vi idag kapacitetsminskning sedan 2005, samtidigt som befolkningen bara ökar!
Många ute i trafiken verkar inte ha förstått detta, man ser enbart på bussens längd. För något år sedan var det helt omöjligt att få köra boggi på Nacka/Värmdös nattbussar, idag så går det i princip bara lågentréled...


Har någon förklarat detta för SL?

yngrot

Jag har en känsla av att länsbolagen kräver lågentre/golv utan att tänka på att det ryms betydligt färre på låggolvsbussar. När Borås börja med lågentre blev det ca 20 färre passagerare per buss. Visst blir det smidigt för många att gå på med komforten blir ju sämmre.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Jo visst har du rätt i det. Men man undrar om länsbolagen funderat hur mycket mer det kostar med låggolv och alla andra krav som kommer?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Wolfie

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 januari 2008, 20:57:59 PM
Tillgängligheten är ju ett lagkrav

Och den kan lösas på andra sätt än med lågentré. Något man kanske skulle tänka på när man kommer ur innerstan och närförorterna.

Wolfie

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 januari 2008, 10:35:07 AM
Men de bussarna blir heller inte billigare i inköp och det största problemet blir användbarheten, vad som inte behövs är ytterligare en udda busstyp som bara kan användas på ett fåtal linjer/avgångar.

Jmf försöken med 4300-4302 i N/V

Jo, tänkte inte på prisdelen när jag svarade. Att man har vissa bussar som bara kan gå på vissa linjer har man ju redan. Så att istället för att göra mer och mer låggolv även på platser där det inte lika mycket behövs, (endast ett fåtal som behöver det och få anpassade hållplatser), men det är klart, inte blir det många linjer kvar då. Möjligtvis dem i Roslagen, delar av södertörn, Ekerö och Värmdö.

Jag undrar om man som förare inte skulle kunna gå med på lite krångel för en mycket bättre komfort och kapacitet, men det är klart, själv körde jag nästan bara låggolv och lågentré när jag körde i Hornsberg, så jag vet inte hur mycket jobb det är med någon form av hiss.

yngrot

Problemet för de som har svårt att komma in en normalgolvad buss löses inte enbart av lågentre det svåra är att överhuvudtaget att komma till hållplatsen. En rullstol eller rullator kräver ju rätt slät väg för att komma fram.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Peter Erret

enigt väluträttad källa så kommer de nya bussarna vara av märket Man och Scania. Välkomna till kaoset och hoppas att ni klarar servisen, minskar inställda turer etc.

För Swebus Nacka/Värmdö innebär det att utöver reservdelar till Volvo, att tillhandahålla även reservdelar dessa bussar, lycka till.

homer

Man och scania? hur många bussar kan behövas, max 2 eller 3 kan ja tänka mig

Fredde

MAN och Scania ska ersätta 46-serien i Björknäs. Så tolkade jag det.

Dock är det inte klart till 100% att denna linjen i Gustavsberg ska köras från Mölnvik (depån närmast). Men man kan ju hoppas, så den täcker upp för några delade tjänster. Ju fler sådan tjänster man blir av med, desto bättre.


/Fredde