60-tal i Sthlm (stor bild)

Startat av Skalman, 09 december 2007, 13:22:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Spårvagnslinje 10 Högalid- Ropsten lades ner i maj 1967,pga arbeten med den nya terminalen för tunnelbanan, Lidingöbanan och bussarna vid Ropsten, och kördes sedan med Metropol. Isåfall kan bilden vara tagen sommaren 1967, en söndagsmorgon kanske?
/Björn

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 december 2007, 09:41:18 AM
Spårvagnslinje 10 Högalid- Ropsten lades ner i maj 1967,pga arbeten med den nya terminalen för tunnelbanan, Lidingöbanan och bussarna vid Ropsten, och kördes sedan med Metropol. Isåfall kan bilden vara tagen sommaren 1967, en söndagsmorgon kanske?
/Björn

Fast redan innan dess, borde ha varit hösten 1966, skulle jag åka en sen kväll med linje 10 eftersom det var en av de spårvagnslinjer som jag då inte hunnit åka med. Då kom i stället en Scania-Vabis Metropol till min  stora besvikelse men den trevlige föraren mildrade besvikelsen något. Och han berättade att man då regelmässigt körde buss i stället på vissa lågtrafiktider. Om bilden är tagen en söndagsmorgon skulle det alltså kunna vara Metropol även före maj 1967. Om bilden är tagen sommaren 1967 tycker jag man borde se mer tecken på den förestående övergången till högetrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Jo, jag tycker också att det borde synas mer i form av övertäckta skyltar och nya vägmarkeringar isåfall. Och hur länge låg i egentligen slingan för spårvagnarna kvar vid Slussen?
/Björn

Ingwar Åfeldt

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 december 2007, 09:47:25 AM
Fast redan innan dess, borde ha varit hösten 1966, skulle jag åka en sen kväll med linje 10 eftersom det var en av de spårvagnslinjer som jag då inte hunnit åka med. Då kom i stället en Scania-Vabis Metropol till min  stora besvikelse men den trevlige föraren mildrade besvikelsen något. Och han berättade att man då regelmässigt körde buss i stället på vissa lågtrafiktider. Om bilden är tagen en söndagsmorgon skulle det alltså kunna vara Metropol även före maj 1967. Om bilden är tagen sommaren 1967 tycker jag man borde se mer tecken på den förestående övergången till högetrafik.

Nej, Metropolen kan inte vara en ersättningsbuss på linje 10. 10:an gick på det övre planet i bild, där den närmaste Capitolen syns. Jag kan endast se en Hötorgsskrapa i bakgrunden. Den första av dem invigdes 1960 och den andra 1962. Det skulle innebära att bilden togs 1960-61. Vändslingan i förgrunden för linje 13 och 16 har skinande rena räler vilket tyder på flitig användning. 13 och 16 lades ned i april 1964.

M v h
Ingwar

Cero

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 12 december 2007, 23:36:11 PM
Nej, Metropolen kan inte vara en ersättningsbuss på linje 10. 10:an gick på det övre planet i bild, där den närmaste Capitolen syns. Jag kan endast se en Hötorgsskrapa i bakgrunden. Den första av dem invigdes 1960 och den andra 1962. Det skulle innebära att bilden togs 1960-61. Vändslingan i förgrunden för linje 13 och 16 har skinande rena räler vilket tyder på flitig användning. 13 och 16 lades ned i april 1964.

M v h
Ingwar

Hötorgsskraporna invigdes 1960-66. Bygget påbörjades 1953. Wenner-Gren center i fonden byggdes 1959-61 och invigdes 1962. Om bilden är tagen tidigt sextiotal skulle mer än en Hötorgsskrapa synas eftersom åtminstone tre stycken måste ha varit resta då och byggkranar skulle synas på den fjärde. Detsamma med Wenner-Gren center. Jag tror snarare att bilden är tagen i sådan vinkel att de fem skraporna inte syns separata. Om bilden skulle vara tagen tidigt sextiotal blir det dessutom svårt att förklara den bruna Opellastbilen som jag nämnde i tidigare inlägg. Den modellen kom 1965.

/Cero

Björn Forslund

Då bör väl bilden vara tagen sommaren -65 eller -66, med tanke på att alla byggkranar på Hötorgsskraporna är nermonterade. Alla måste ju stå där, byggena på de övriga pågick ju samtidigt som den första var klar. Om Blitzen i utförandet på bilden kom -65 borde fotot vara från -66 eftersom bilen redan ser lite ankommen ut.
Metropolen, fanns det inte en linje 65 som dessa rullade på? Har för mig att jag sett bilder på Metropol vid Slussplan.

adeln

Är det någon som har en nytagen bild från samma vinkel?
Så kan man jämföra lite bättre. Förre och efter.

Ersa

Citat från: adeln skrivet 13 december 2007, 18:02:38 PM
Är det någon som har en nytagen bild från samma vinkel?
Så kan man jämföra lite bättre. Förre och efter.

Om någon kan ordna det, vore det ytterst trevligt.
Före- och efterbilder är underhållande.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 13 december 2007, 18:19:49 PM
Om någon kan ordna det, vore det ytterst trevligt.
Före- och efterbilder är underhållande.

Ganska nära i alla fall. Bilden är tagen i september 2006.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Roger Larsson

Trevligt bild. Mitt i bilden ser man en Duett som man nästan kunde tro kom från Räddningskåren. Känner dock inte till om/att RKN ägde någon Duett i skåputförande i Stockholm och dessutom var RKN nedlagd sedan ngt år tillbaka om vi skall tro att bilden är tagen -65 - -66.

Någon som känner till ngt mer företag som under dessa år körde med gul/röda fordon samt reklamtexten anbringad på det gula fältet?

Ingwar Åfeldt

Citat från: Björn Forslund skrivet 13 december 2007, 17:06:06 PM
Då bör väl bilden vara tagen sommaren -65 eller -66, med tanke på att alla byggkranar på Hötorgsskraporna är nermonterade. Alla måste ju stå där, byggena på de övriga pågick ju samtidigt som den första var klar. Om Blitzen i utförandet på bilden kom -65 borde fotot vara från -66 eftersom bilen redan ser lite ankommen ut.
Metropolen, fanns det inte en linje 65 som dessa rullade på? Har för mig att jag sett bilder på Metropol vid Slussplan.


Metropol gick aldrig på linje 65. Det var H15/H16 som gällde tills de ersattes med Capitol. De Metropoler du såg vid Slussplan måste ha varit linje 63 (till Gröndal). Det slår mig just att 63an gick den vägen som Metropolen i bilden går innan den svängde upp till det övre planet och sedan ut på Hornsgatan mot Hornstull.

Den Opel Blitz som finns med på bilden ser i mina ögon mer ut som den modell som tillverkades 1960-65. Det är svårt att avgöra p g a stolpen som skymmer motorhuven. Den modell av Ford Transit som syns under trappan slutade tillverkas 1965.

Hötorgsskrapan ser fortfarande mycket ensammen ut. Vore det fem så borde de andra fyra i alla fall skymta på bilden. På en bild från 1959 i boken Staden som försvann, finns det endast en Hötorgsskrapa.

M v h
Ingwar


Björn Forslund

Linje 63 var det nog ja...någon som vet hur länge Metropol rullade på den linjen?
Synd att varken spårvagnar på linjerna mot sydväst eller tunnebanetåg på TUB 2 syns, då hade allt varit enklare.
Den vita bilen i mitten då, det ser ut som en Fiat, någon som vet modell och när den började tillverkas?

Cero

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 14 december 2007, 08:52:44 AM

Den Opel Blitz som finns med på bilden ser i mina ögon mer ut som den modell som tillverkades 1960-65. Det är svårt att avgöra p g a stolpen som skymmer motorhuven. Den modell av Ford Transit som syns under trappan slutade tillverkas 1965.

Hötorgsskrapan ser fortfarande mycket ensammen ut. Vore det fem så borde de andra fyra i alla fall skymta på bilden. På en bild från 1959 i boken Staden som försvann, finns det endast en Hötorgsskrapa.

M v h
Ingwar


Blitzen skulle kunna vara den tidigare modellen du nämner. Stolpen stör som sagt och jag har studerat bilden en hel del för att försöka bedöma vilken modell det är. Det kan vara skuggor som gör att jag tycker fronten ser mer upprätt ut (vilket den var fr.o.m. 1965). Den ser också lite väl sliten ut för att vara en 65:a om året är -66 eller -67.

Beträffande hötorgsskraporna skulle jag vilja ha det till att man borde se kranar etc om bilden är från sent 50-tal/tidigt 60-tal. Detsamma avseende Wenner-Gren center. Det skulle vara intressant att se en nyare bild för att kunna avgöra vinkeln mot skraporna. Det är ju ganska mörkt ljus på dem på bilden och i vissa vinklar klumpar de ju ihop sig till en.

Citat från: Björn Forslund skrivet 14 december 2007, 10:32:52 AM

Den vita bilen i mitten då, det ser ut som en Fiat, någon som vet modell och när den började tillverkas?


Fiaten ser ut som en 1300/1500 som började tillverkas 1961 och förefaller kommit i uppdaterad version 1964. Det är svårt att avgöra vilken version det i så fall rör sig om.

Citat från: Roger Larsson skrivet 13 december 2007, 19:40:24 PM

Någon som känner till ngt mer företag som under dessa år körde med gul/röda fordon samt reklamtexten anbringad på det gula fältet?

Hade inte LM Ericsson bilar i gul/orange färgställning?

/Cero

Fredrik Klint

Citat från: Cero skrivet 14 december 2007, 10:52:56 AM
Den ser också lite väl sliten ut för att vara en 65:a om året är -66 eller -67.
/Cero

Den kanske ägs av Swebus? (skämt)

Vad är det för lastbil till höger om Opeln och den röd/blå Mercan?

Björn Forslund

Ja, det tänkte jag en viss herre med lastbilsfaiblesse skulle svara på, inte fråga om....

Det ser ut som en SLAB-bil av färgen att döma. Tycker nästan den ser ut som en frambyggd Ford av US-modell bortsett från den bulliga fronten.