60-tal i Sthlm (stor bild)

Startat av Skalman, 09 december 2007, 13:22:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skalman

Ett tidsdokument från Stockholm på 1960-talet (någon som kan bistå med
en närmare tidsbestämning? Eftersom de kör på fel sida borde det vara
före 1967 i alla fall...).

Bilden är tydligen för stor för forumet (eller så är det bara inställningarna
i min profil). Om bildstorleken måste ändras emottages tips om detta
tacksamt (meningen är ju att hela bilden ska synas!)



Foto: B. Carlsson

Johan Hansson

#1
Nostalgi bild.
Vacker bild från Stockholm
Var själv inte född är när bilden togs.
(Bör flyttas till "Ordet är fritt" då det inte finns någon buss på bilden.)
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Skalman

> (Bör flyttas till "Ordet är fritt" då det inte finns någon buss på bilden.)

Om man ser hela bilden så finns där minst 2 bussar...

robbes

Citat från: Johan H skrivet 09 december 2007, 13:31:28 PM
Nostalgi bild.
Vacker bild från Stockholm
Var själv inte född är när bilden togs.
(Bör flyttas till "Ordet är fritt" då det inte finns någon buss på bilden.)


Troligen ser du ej hela bilden då den är så stor så att du antagligen får byta tema så du får scrolllisterna o kan manövrera bilden.

Men bussar finns det bland annat en Büssing som åker bakom den gula volvo f83an.

Jag ser själv 3 bussar o en spårvagn ser det ut som

Johan Hansson

Skalman, Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag missat bussarna i bilden!
Denna bild är självklar här i Bussnack.

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Skalman

> jag missat bussarna i bilden!

Inga problem, jag borde väl ha grejat till bilden så att den hade
ett sådant format att alla kunde se den - som det blev nu så
syntes ju inte en enda av bussarna, så din reaktion var nog
helt riktig...

Kan någon svara på vilken storlek bilden ska ha för att man ska
kunna se hela även med "default-tema"?

Cero

Citat från: Skalman skrivet 09 december 2007, 13:22:57 PM
Ett tidsdokument från Stockholm på 1960-talet (någon som kan bistå med
en närmare tidsbestämning? Eftersom de kör på fel sida borde det vara
före 1967 i alla fall...).

Foto: B. Carlsson

Intressant och trevlig bild. Att tidsbestämma den är inte helt lätt. Slingan till vänster i bild där linjerna 16 och 17 mot Mälarhöjden respektive Fruängen vände tycker jag ser relativt öde ut. Tunnelbanans spår för tub2/röd linje förefaller färdigbyggda. Det daterar i så fall bilden till senare än våren 1964. Den enda bil jag kan se som begränsar årtalen något är den beige lastbilen med grönt kapell mitt i bild. Det ser ut att vara en Opel Blitz i den version som kom 1965 och kom den som 65-års modell var det på hösten. Detta känns som en högsommarbild. Det syns inga förberedelser för högertrafiken, så om mina antaganden stämmer skulle jag vilja påstå att bilden är från sommaren 1966.

Bussarna är två Scania Vabis Capitol (den på bron och den borta vid Gamla stans t-bana) samt en Scania Vabis Metropol som är på väg in under viadukten vid Slussen.

/Cero

homer

Väldigt lite trafik på den tiden, kolla bara på centralbron, nästan tom jämfört med idag. för vi kan väl anta att bilden är tagen någongång mitt på dagen

Staffan Sävenfjord

Citat från: Skalman skrivet 09 december 2007, 15:03:50 PM
Kan någon svara på vilken storlek bilden ska ha för att man ska
kunna se hela även med "default-tema"?

Tyvärr. Det går inte att svara på eftersom det beror på vilken skärm och vilken upplösning på denna var och en har. En sådan här bild vore det dessutom fel att göra för liten, eftersom den är så detaljrik och kräver en viss storlek.
Det enklaste är att den som inte ser hela bilden byter till ett tema där man kan scrolla. Det står bland de översta fästade inläggen hur man gör.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon A

Härlig bild! Inte min stad inte mitt decenium men likväl älskar jag den här bilden. Ser gärna fler såna i framtiden här på bussnack :)

//Simon

bjorn_k

Wow! Många fler sådana bilder vill vi(jag) se!  ;D ;D

HJP

Citat från: Skalman skrivet 09 december 2007, 13:22:57 PM
Ett tidsdokument från Stockholm på 1960-talet (någon som kan bistå med
en närmare tidsbestämning? Eftersom de kör på fel sida borde det vara
före 1967 i alla fall...).


Foto: B. Carlsson



****
Tack för den fina bilden  :)

Nog tycker jag att dom kör på rätt sida, vi hade ju vänstertrafik på den tiden  ;)

HJP

Ersa

Storleken är perfekt. Som Staffan säger vore det bara tråkigt om sådana bilder förminskades ner till "ointressant storlek".

Ingwar Åfeldt

En helt underbar bild med många detaljer! Tack för den! Att bestämma årtalet är kanske lite knepigare. Spårvagnen som skymtar är sannolikt linje 1 eller 6 (enkelvagn) så frågan är när de lades ned. 1964? Kan dock vare en enkelvagn på linje 8, men det är mindre sannolikt. Metropolbuss på en innerstadslinje? Det kan dock vara en tombuss på väg någonstans. Jag kommer inte ihåg om det fanns Metropol stationerade i Söderhallen. Capitolen närmast kameran kan vara linje 65 eller 66. De utgick från Brunkebergstorg.

M v h
Ingwar

Niclas Rosenius



    Helt underbar bild. Riktigt roligt att se hur det såg förr. Man var ju inte så stor vid den tidpunkten. Det är ju en hel del mer trafik i dagsläget på dessa gator  :D

    //Niclas