Nettbuss väljer Volvo i Västsverige

Startat av Staffan Sävenfjord, 31 maj 2016, 07:28:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Vilka stationeringsorter gäller i Fyrbodal?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Antenna

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 juni 2016, 21:37:05 PM
Det har m.ao inte blivit någon större förbättring sedan produktionen avvecklades i Sverige? Kvalitén och standarden på bussar byggda i Säffle var ju under många år katastrofalt låg, tyvärr är det ju fortfarande så att man säljer merparten av sina enklare modeller till stora koncerner där det inte finns samma intresse att följa upp vad man egentligen fått jämfört med hos mindre och medelstora bussåkare.

Hade man haft samma kvalité på lastvagnssidan hade man nog inte haft många kunder kvar idag.

Min erfarenhet är att Volvos "åttanior" (8900) inte har sämre kvalité och livslängd jämfört med andra motsvarande linjebuss-fabrikat. Faktum är att du får en bra buss för pengarna.  Det finns naturligtvis fabrikat som ligger snäppet högre kvalitets- och livslängdsmässigt men då kostar det oxå.  Normalt är det så att större bussföretag skriver kravspecifikation och handlar/väljer efter rykte, erfarenhet, eftermarknadsservice och sin egen budget.

För Nettbuss del handlar det nog mer om vem som säljer till vem och till vilket bolag Nettbuss vill att pengarna ska gå till. Minns tillbaka till Nettbuss före namnbytet dvs Orusttrafiken, då var det bara Autosan som gällde under en tid. Det är enkelt att via (allabolag), (merinfo), etc  se vilka styrelsepersoner som kretsar kring Nettbuss såsom partners och leverantörer:  Ex.vis Team Verkstad Sverige AB, Vinga Bus Partner AB, Nettbuss Stadsbussarna AB, Terminal G AB, K-Wash AB, etc. Då förstår man varför det bara blir Volvo-bussar just nu.

S Svensson

Jag slog för några veckor sedan in:
EXW201 Nettbuss röd-lila
EXW035        "       Lerum
YAU430                 Lerum
YAU439                 Uddevalla(fyrbodal)
YAU394                 Lerum
YAU395                 Lerum
YAU420                 Lerum
YAT273                 Uddevalla (fyrbodal)
YAT278                 "
YAT278                "
YAT283                "
YAT293                "
Påförda (påställda; i trafik) 2016-05-26. När jag tittade efter fler hittade jag inga mera.
Nettbuss kommer att köra med 4 bussar lördag 18 juni. Övriga tas ner till Göteborg för avrustning 06-18. Autosanbussarna lär vara sålda till Polen. Några uppgifter vad som gäller för Uddevalla OAB har jag fn inte. Ett stort antal bussar har utannonserats. Vad gäller Söne i Göteborg AB har även där några annonsrats ut. Ingen har lämnat uppgift om att bussr tas över av ny entreprenör varken i Uddevalla eller Stenkullen.

Ruggugglan

Trevliga bussar i stadstrafik kanske. På landsvägen är de inga höjdare; 100 blås på motorvägen känns ganska svajigt i dessa. Vill ha tillbaks högentré-bussarna!

Ersa

Jag vill helst inte ordmärka, men det vore trevligare om vi kunde använda ord som "höggolv" och "högentré" till de högsta turistbussarna. Inte till lågbyggda linjevagnar med 2-3 låga trappsteg innanför dörren.

Svenn Erik Nielsen

Hej alle:

70650  EXW201 Nettbuss röd-lila
70230  EXW035        "       Lerum
70259  YAU430                 Lerum
70153  YAU439                 Uddevalla(fyrbodal)
70227  YAU394                 Lerum
70228  YAU395                 Lerum
70255  YAU420                 Lerum
70147  YAT273                 Uddevalla (fyrbodal)
70148  YAT278                 "
70149  YAT283                "
70150  YAT293                "

Svenn Erik

Hannes L

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 11 juni 2016, 10:45:06 AM
Nettbuss nya bussar:

Stenungsunds Express
70256-70258, 70260
Låt mig gissa att även dessa skall till Lerum, efter det att Stenungsund övergår till Bivab nästa söndag.

Bussmicke

Vem hos BiVAB skulle köra i Stenungsund nu igen?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Knallhatt

Tjörns Omnibus kommer att köra Tjörn och Stenungsundsexpressen. Sandarna Transporter kommer köra Orust.

Bussmicke

Stenungsunds Express var väl Nettbuss?

Skickat från min SGP771 via Tapatalk

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

vraket

Citat från: Bussmicke skrivet 13 juni 2016, 08:10:19 AM
Stenungsunds Express var väl Nettbuss?

Skickat från min SGP771 via Tapatalk

Ja

Bussmicke

Vad är då Stenungsundsexpressen som Tjörn skall köra? Känns som ett klargörande behövs.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Knallhatt

Stenungsundsexpressen är den del av fd. Röd Express som avknoppades när Röd Express ändrades för flera år sedan.
Stenungsundsexpressen går, som namnet antyder, mellan Stenungsunds station via Stora Höga - Jörlanda - Kode - Kungälvsmotet - Hjalmar Brantingsplatsen till Nils Ericson Terminalen i Göteborg.

Den upphandlades tillsammans med Tjörn

Jonas Gustafsson

Knallhatt förstod nog inte riktigt Bussmickes fråga. Det som är problemet är att det i tråden förekommer två olika uppgifter om vem som ska köra Stenungsundsexpressen från 19/6.

Nettbuss kör Stenungsundsexpressen NU (vilket kanske var det vraket menade?) men vad jag förstår ska Bivab genom Tjörns Omnibustrafik ta över 19/6.

//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Knallhatt

#29
Just nu är det mycket riktigt Nettbuss som kör Stenungsundsexpressen, från sommarskiftet den 19 juni är det BIVAB (fd. Buss i Väst) som tar över den nyupphandlade trafiken på Tjörn, Orust och Stenungsundsexpressen.

På Tjörn och på Stenungsundsexpressen är det som sagt Tjörn Omnibus som kör och Orust är det Sandarna Transport.

Resterande del av Stenungsund, stadstrafiken mm., upphandlades tidigare och berörs inte nu.

Tillägg: till detta har man köpt Volvo 8900LE och Irizar i3 City (5st)