Provkörning av buss i Lunda

Startat av Bussterminalen, 11 januari 2016, 11:39:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussterminalen

Ändrade ämnesnamnet från Testkörning till Provkörning

Tänkte informera er om att vi fått in en Scania Citywide Hybrid som har det framtidsklingande inventarienumret "9000".
Den skulle varit i trafik idag men hade något strul med Accessmaskinen.
Reg: EPC473

Denna bild ligger uppe i 48 timmar från nu 11/1 ca 13:00.
Uppdaterat: Denna bild ligger uppe i 29 dagar från nu 14/1.


Bussmicke

Intressant, hur länge ska den rulla där?
Nån speciell linje?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussterminalen

Det är inget datum sagt men det heter "en månad kanske längre".
Den kommer att gå på bl.a. 116, 118, 119, 155.
Inget i Brommakrokarna eller 115 som går i Vällingby eftersom den är för hög för viadukten i Råcksta.

Vi har den på Accessaktivering på garageplan i Lunda i detta nu då den har stått för länge utanför signalområdet.
Förhoppningsvis kommer den ut i trafik inom ett par timmar.

Bussterminalen

Hittade en sida att temporärt ladda upp bilder på.
Den ligger uppe i 48 timmar från nu.

bussexperte

Jag undrar mej lite at där kommer fortfarende nya hybridbussarna at testas ? Framtiden är 100% elbussen och där finns nu en stor antal olika alternativt ocksa med max. 100 mil per upladdning.

http://www.autoblog.com/2015/11/06/brighsun-launches-electric-bus-australia-600-mile/

Dessutom finns olika modeller fra BYD, Ebusco, VDL, Solaris m.fl. . I Kina finns redan olika serier med flera hundra bussarna under leverans. Om man beställar en serie far man ocksa bra pris per styck fra elbussen. Och elbussen har langt livstid och kostar minimalt underhall.

En buss med 2 olika driftsystemen kan ej bli framtiden och är dyrt i underhall och service. Jag persönligen tror ocksa ej pa framtiden för biogausbusserna eller likasom systemer... .

Lars-Håkan_E

Citat från: bussexperte skrivet 11 januari 2016, 13:34:01 PM
Jag undrar mej lite at där kommer fortfarende nya hybridbussarna at testas ? Framtiden är 100% elbussen och där finns nu en stor antal olika alternativt ocksa med max. 100 mil per upladdning.

http://www.autoblog.com/2015/11/06/brighsun-launches-electric-bus-australia-600-mile/

Dessutom finns olika modeller fra BYD, Ebusco, VDL, Solaris m.fl. . I Kina finns redan olika serier med flera hundra bussarna under leverans. Om man beställar en serie far man ocksa bra pris per styck fra elbussen. Och elbussen har langt livstid och kostar minimalt underhall.

En buss med 2 olika driftsystemen kan ej bli framtiden och är dyrt i underhall och service. Jag persönligen tror ocksa ej pa framtiden för biogausbusserna eller likasom systemer... .

Mer än ca 40 mil per uppladdning ska man inte räkna med i verklig drift, de påstådda 100 milen gällde f.ö en normalgolvsbuss med allt under golvet packat med batterier, se även kommentarerna på länken :-)


Bussterminalen

@busserperte

Min spontana reaktion på det är att vi inte har samma klimat som i Australien och blir det -20 grader så är det bra med diesel som back-up.
Men då kan jag också tillägga att jag inte har någon som helst kunskap i de olika drivmedlen, kanske funkar batteri bra även då.

En liten notis är att vi inte ska ha den själva utan vi testar den för Arriva England.
Även fast din nästa bil du tänker köpa är testad på alla sätt och vis så vill du väl ändå provköra innan du köper den. Det kanske är svar på din första fråga.

Ändrade ämnesnamnet från Testkörning till Provkörning

För övrigt har vår linje 157x döpts om till 159. Den går exakt samma sträckning men oftare.
Orsaken till bytet är dels att folk klev på fel buss. 157:an och x:et gick ganska långt ifrån varandra på slutet av linjerna.


Bussmicke

Den ska väl testas på flera garage?

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Det här var en intressant buss! En Scania Citywide Hybrid. Ska denna buss vara ett försök att t ex konkurrera med MAN:s elhybridbussar som rullar omkring med "fenor på taket"?

Jag förstår att detta är en prototyp. Ägs den alltså fortfarande av Scania?

Är bussen helt unik? Eller finns det fler? Det kanske finns några till som provas i andra länder?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

bussexperte

Rullar stadsbussarna i svenska byer mer än 30/40 mil per dygn ?

Jag tyckar at f.eks. Västeras gar rätt vägen at byte hela flottan sa snabbt som möjligt till 100% elbusserna.
Och naturligtvis fungerar det likasom dieselbussarna ocksa i kalt vinterklimat - sammas som sparvogn och trädbussarna.
Och där finns ocksa redan idag möjligheter at byggs in en högre antal av batterier ocksa för längre distanser.

Bussterminalen

Bussen ska endast köras i vårt garage.
Den ägs av Scania, sedan vet jag inte mer.

Övriga frågor hänvisar jag tråkigt nog till våra fordonsansvariga, förslagsvis via Arrivas huvudkontor.

Björn Lövdahl

Körde man inte ett litet längre test av Dieselhybrider från Scania i Huddinge/Botkyrka för ett par års sen?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Lars-Håkan_E

Citat från: bussexperte skrivet 12 januari 2016, 13:19:57 PM
Rullar stadsbussarna i svenska byer mer än 30/40 mil per dygn ?

Jag tyckar at f.eks. Västeras gar rätt vägen at byte hela flottan sa snabbt som möjligt till 100% elbusserna.
Och naturligtvis fungerar det likasom dieselbussarna ocksa i kalt vinterklimat - sammas som sparvogn och trädbussarna.
Och där finns ocksa redan idag möjligheter at byggs in en högre antal av batterier ocksa för längre distanser.

I en 12 meters låggolvsbuss finns det ytterst begränsad plats för batterier, fler batterier ger också sämre prestanda p.ga ökad vikt.
Batteribussar är säkerligen ett bra alternativ i omlopp som körs i rusningen 0600-0900 och 1500-1800 där man kan kompletteringsladda dagtid, de bussomlopp som rullar ut runt 0430 och rullar in runt 0100 är med dagens teknik svåra att sätta rena batteribussar på, allrahelst i kallt klimat där batterikapacitet även konsumeras till värme (om man inte använder sig av bränsledriven värmare)


Fredde

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 13 januari 2016, 11:03:42 AM
Körde man inte ett litet längre test av Dieselhybrider från Scania i Huddinge/Botkyrka för ett par års sen?

Jo visst, tror det är dessa du syftar på:


Fd Nobina 8302 i Södertälje 2014-02-17.

Joakim Wahlberg

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 januari 2016, 12:38:06 PM
Det här var en intressant buss! En Scania Citywide Hybrid. Ska denna buss vara ett försök att t ex konkurrera med MAN:s elhybridbussar som rullar omkring med "fenor på taket"?

Jag förstår att detta är en prototyp. Ägs den alltså fortfarande av Scania?

Är bussen helt unik? Eller finns det fler? Det kanske finns några till som provas i andra länder?
Finns en Scania Citywide-hybridbuss i Södertälje också och har gjort ett tag nu...

Har tyvärr bara en motljusbild på den publicerad på nätet för tillfället.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)