Veckans första tur på linje 621 med full linjesträckning 18 maj 2015

Startat av Mikael T Nilsson, 18 maj 2015, 13:43:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer en bild på veckans första tur på linje 621 med hela linjesträckningen från Danderyd (Danderyds sjukhus-Åkersberga-Vettershaga-Norrtälje). Endast två turer trafikereras med full linjesträckning från Danderyd till Norrtälje helgfri måndag-fredag.

Nobina 7605 är väl den enda av Norrtäljes vagnar i 76xx-serien som inte är stationerad i Rimbo?
Är 7605 stationerad i något annat satellitgarage i Norrtäljeområdet?

Skulle förresten inte 7605-7608 fräschas upp och få svart färgsättning kring strålkastarna i fronten?
Eller gällde det endast Rimbos vagnar?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Karsten


Mikael T Nilsson

Citat från: Karsten skrivet 18 maj 2015, 14:35:29 PM
Nåja, det går väl ändå en tur 22:15 också?

Tack! Den missade jag. Ändrat i ursprungsmeddelandet. Det är i alla fall väldigt sällan linje 621 numera trafikerar Danderyds sjukhus helgfri måndag-fredag.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Återstår att se exakt när det blir, men att 621 skall avkortas till enbart  delen Norrtälje-Åkersberga verkar vara mer eller mindre klart nu.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 18 maj 2015, 15:22:11 PM
Återstår att se exakt när det blir, men att 621 skall avkortas till enbart  delen Norrtälje-Åkersberga verkar vara mer eller mindre klart nu.

Aha, så det verkar vara klart nu. Jag vet att frågan diskuterats ganska länge nu, sedan linje 626 (Ljusterölinjen) fick utökade turer till/från Danderyds sjukhus för några år sedan.

Under t ex 80-talet trafikerade samtliga turer på linje Danderyd (och Stockholm/Tekniska högskolan) med undantag för en tidig morgontur mellan Norrtälje och Åkersberga stn som Norrtälje ansvarade för.

Det fanns även en linje 621X som trafikerade Tekniska högskolan-Åkersberga stn under tidigt 80-tal.
Som komplement till ordinarie tur från Tekniska högskolan gick under 80-talet i eftermiddagsrusningen ibland en extravagn med ändhållplats Skånsta (norr om Åkersberga C). Det fanns speciella linjeskyltar/papp med texten "621 Skånsta" som användes på den tiden. Så på den tiden verkade sträckan mellan Tekniska högskolan och Åkersberga vara viktig för just linje 621.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 18 maj 2015, 13:43:03 PM
Nobina 7605 är väl den enda av Norrtäljes vagnar i 76xx-serien som inte är stationerad i Rimbo?
Är 7605 stationerad i något annat satellitgarage i Norrtäljeområdet?

Skulle förresten inte 7605-7608 fräschas upp och få svart färgsättning kring strålkastarna i fronten?
Eller gällde det endast Rimbos vagnar?

Idag:
7605 DHF930, Norrtälje
7606 WRT581, Rimbo
7607 ANL765, Norrtälje
7608 DHF849, Rimbo

Alla fyra har fått (eller är på väg att få) 5V USB-uttag i takpanelen, så de hamnar i samma nivå som 799x. Hittills har bara de som fått en välbehövlig omlackering av hela fronten och bakstammen fått svart omkring strålkastarna.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 19 maj 2015, 12:10:56 PM
Idag:
7605 DHF930, Norrtälje
7606 WRT581, Rimbo
7607 ANL765, Norrtälje
7608 DHF849, Rimbo

Alla fyra har fått (eller är på väg att få) 5V USB-uttag i takpanelen, så de hamnar i samma nivå som 799x. Hittills har bara de som fått en välbehövlig omlackering av hela fronten och bakstammen fått svart omkring strålkastarna.

Tack för uppgifterna! Både 7606 & 7608 trafikerade linje 639 i morse och om jag minns rätt så hade åtminstone 7606 svart omkring strålkastarna.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Hej,

Lite kompletterande info. Det verkar som att turen på linje 639 med ankomst Tekniska högskolan ca kl. 7:50 ingår i omloppet där dagens första tur på linje 621 från Danderyd ingår. Det verkar alltså som att man väljer att tursätta Volvo 8900-boggivagnar så mycket som möjligt, även när det är Norrtälje som trafikerar turerna på 639:an. På turerna som Rimo och Hallstavik har på 639:an gäller ju Volvo 8900 så långt det är möjligt.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Norrtäljedepån kör inga 639, vad jag vet. Hallstaviksdepån har haft sina 8900 öronmärkta för 639 ända sedan 7605-7608 kom dit. Numera har fyra av de fem 799x övertagit denna roll.

eldani

Citat från: Ersa skrivet 21 maj 2015, 15:45:55 PM
Norrtäljedepån kör inga 639, vad jag vet. Hallstaviksdepån har haft sina 8900 öronmärkta för 639 ända sedan 7605-7608 kom dit. Numera har fyra av de fem 799x övertagit denna roll.

Vad Jag så kör Norrtäljedepån visa morgon av turer från Hallstavik på vardagar. Om han står vid Hallstaviks busstation som dom kommer med skyltning ej i trafik som jag vet att dom bussarna är i Norrtelje för det mesta. Sen kör också Fridströms  i Rimbo visa turer från Hallstavik på vardagar. Sen är det lika från Stockholm mott Hallstavik. När dom kommer till Hallstavik så skyltning ej i trafik och kör till backa till sena depåns Norrtälje eller Rimbo.

Med vänlig hälsning Daniel

Ersa

Jo, någon skolförstärknig på morgonen har Norrtäljedepån kört i några år nu, men att det numera även körs enstaka eftermiddagsavgångar var nytt för mig.
Fridströms har tre st B9S som går heltid mellan Stockholm-Hallstavik varje vardag, samt minst en av dem varje helgdag, så det skulle jag nog vilja påstå vara mer än "vissa turer". :P Att alla bussar tomkör söderut från Hallstavik på kvällen är trist. Jag skulle nog hellre vilja se linjelagda 639-kvällsavgångar från Hallstavik enbart till Rimbo istället. Dvs "kortlinjer" på bara 5 mil.

eldani

Att Fridströms kör helger från Hallstavik det var nytt för mig. Jag vet att dom hade helgdag av gångar under sommar tabellen.
Tack för den info Ersa
Med vänlig hälsning Daniel

Ersa

Du har rätt! Det var förra sommartidtabellen som spökade, och som jag blandade ihop med höst-vinter-vårtiderna!  :P

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 21 maj 2015, 15:45:55 PM
Norrtäljedepån kör inga 639, vad jag vet. Hallstaviksdepån har haft sina 8900 öronmärkta för 639 ända sedan 7605-7608 kom dit. Numera har fyra av de fem 799x övertagit denna roll.

Aha, då förstår jag. När du skriver "Norrtälje" i din placeringslista över 7605-7608 menar du Norrtälje (inkl. satellitdepåer). Då är alltså 7605 stationerad i Hallstavik som har en tur på 639 till Sthlm för att därefter köra norrut som linje 621 från Danderyd.

Tack!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Nej, med flera mil mellan depåerna försöker jag hålla isär dem. Då jag skriver att Hallstavik kör en avgång, så menar jag att den är tänkt att gå med en Hallstaviksbaserad förare/omlopp. T.ex att Blidödepån kör morgonens 654 medan Hallstaviksdepån kör eftermiddagsturen på 653.
Bussindividerna flyttas dock runt en hel del, förutom fyra av fem 799x som skall vara baserade i Hallstavik så ofta som möjligt och öronmärkta för 639.