Huvudmeny

Keolis 7103

Startat av 1896, 08 juli 2014, 07:56:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Åkte med denna MAN igår på linje 474, satt längst bak, alltså vid motorn, det var inte utan att man började att undra om något skulle explodera i det närmaste, vart tog -80 talets strävan efter tysta bussar vägen ?  ???

Ersa

Det är ju 2014 nu, så det är väl ungefär 1½ decennium sedan prioriteringen av buller på lokaltrafikbussar försvann, eller åtminstone tonades ner rejält. I mångt och mycket var Scania MaxCi och Carrus Vega de sista gediget byggda svenska bussarna utan missljud som skrammel och rassel, med låg ljudnivå från motorn, inte så extremt mycket datorer, noder och elektronik, och ändå med full tillgänglighet för rörelsehindrade.

Brollan

Citat från: Kung Vasa skrivet 08 juli 2014, 07:56:03 AM
Åkte med denna MAN igår på linje 474, satt längst bak, alltså vid motorn, det var inte utan att man började att undra om något skulle explodera i det närmaste, vart tog -80 talets strävan efter tysta bussar vägen ?  ???

Kommer nästa år ;)

http://www.gp.se/nyheter/val2014/riksdagsvalet/1.2423903-de-vill-tysta-ner-stan-med-nya-bussar

Björn Ax

Jag förstår inte denna besatthet av batterier. Batterier är inte lösningen. Finns alldeles för många dåliga sidor av batterier för att det ska vara ett substitut till bensin/diesel.

Lite on topic då kanske. :D
Isoleringen i dagens bussar sparas det nog in på ganska rejält. Allt för att spara pengar. Tyvärr har nog alla busstillverkare känt av att om man gör en buss så bra som den kan vara så blir den också dyr att sälja och då vill ingen köpa när det finns billigare alternativ tyvärr.

Lars-Håkan_E

Den första "tysta bussen" Scania CR 111 var ju inte tyst för passagerarna utan för omgivningen.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 juli 2014, 11:46:47 AM
Den första "tysta bussen" Scania CR 111 var ju inte tyst för passagerarna utan för omgivningen.

Scania CN inkl MaxCi var då väldigt tyst för resenärerna, åtminstone de i bussens främre halva.

Niclas Rosenius


   Problemet med MAN-gasbussar är just det höga ljudnivån även framme i förarbåset. Som passagerare är det väldig hög ljudnivå längst bak.

   Tacka vet jag dieselbussarna som går mycket tystare.

   Håller med Björn om att lösningen med batteri är en dålig utväg, helelektriskt är bättre. Många av batterierna är tillverkade i Kina och om man nu skall se på helheten i tillverkningsprocessen när det gäller miljöpåverkan så är det en dålig lösning.

   //Niclas

1896

Sanslöst, det ska väl inte behöva skramla i öronen en kvart efter att man klivit av en modern buss.  ::)

roggek

Citat från: Björn Ax skrivet 08 juli 2014, 11:46:00 AM
Lite on topic då kanske. :D
Isoleringen i dagens bussar sparas det nog in på ganska rejält.

jag har hört att verkstadspersonalen rycker bort isoleringen runt motorn/motorrummet för att den sitter i vägen vid service...
Men det kanske är en skröna... ::)

Björn Ax

Citat från: roggek skrivet 08 juli 2014, 15:02:14 PM
jag har hört att verkstadspersonalen rycker bort isoleringen runt motorn/motorrummet för att den sitter i vägen vid service...
Men det kanske är en skröna... ::)

Ja det är nog en skröna. Visst kan den vara i vägen ibland men att slita bort den och sen inte sätta tillbaka den är nog inte accepterat på något företag. Jag skulle iaf bli lite sur om jag ägde bussar och någon verkstadskille gjorde så.

Lars-Håkan_E

Citat från: roggek skrivet 08 juli 2014, 15:02:14 PM
jag har hört att verkstadspersonalen rycker bort isoleringen runt motorn/motorrummet för att den sitter i vägen vid service...
Men det kanske är en skröna... ::)

Visst har man på vissa modeller tagit bort delar av plåtarna under motor o växellåda på en del företag, men dessa påverkar bara det utvändiga bullret.

Adrian Langemar

Citat från: Kung Vasa skrivet 08 juli 2014, 07:56:03 AM
Åkte med denna MAN igår på linje 474, satt längst bak, alltså vid motorn, det var inte utan att man började att undra om något skulle explodera i det närmaste, vart tog -80 talets strävan efter tysta bussar vägen ?  ???
Det är någonting konstigt med det här. Själv har jag åkt många gånger med Keolis MAN-bussar i 70xx/71xx-serien och de är de tystaste ledbussarna i hela Keolis SL-trafik.

homer

Mycket skit kan man säga om MAN gasledbussar men tysta fram är de iallafall

5783

Åkte 7108 idag på 165. Kylaren gick rätt hårt men absolut inget större problem.

Lars-Håkan_E

Detta kan ju bero på igensatta kylare också vilket gör att fläktarna måste gå på högvarv