De äldre bussarna på linje 16?

Startat av Daniel Eriksson, 17 oktober 2013, 22:56:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

Citat från: Gunnar skrivet 20 oktober 2013, 21:14:11 PM
Problemet i detta fallet heter miljözon, vilket de första dubbelledarna snart faller för.

Det borde väl gå att åtgärda med motorbyte?

Daniel Eriksson

Citat från: Walter skrivet 18 oktober 2013, 18:25:42 PM
Låter mycket otroligt att Västtrafik skulle överge 24m koneptet i Göteborg. Dessa ägs väl inte av entreprenören? Betvivlar uppgiften. Det anskaffades ju t.om nya inför senaste avtalet.

Ingen som påstått att konceptet ska överges. Däremot byts de gamla 24-modellerna ut (de med stående motor i främre delen) mot nya 24-metare med motorn bak. (Jag kan inga namn på modeller)
/Daniel

Jo

Citat från: Daniel Eriksson skrivet 27 oktober 2013, 06:52:32 AM
Ingen som påstått att konceptet ska överges. Däremot byts de gamla 24-modellerna ut (de med stående motor i främre delen) mot nya 24-metare med motorn bak. (Jag kan inga namn på modeller)
/Daniel

Motor och drivning på släp nummer två menar du? Blir det överhuvudtaget körbart?

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

danneh

Alternativet jag kan komma på borde ju vara Van Hools AGG300? Vet dock inte om vart motorn är placerad på den.

Cyklisten

Van Hool dubbelled har samma motorplacering som Volvo. Bakmotor går nog bra om man fixar kardandrivning för andra axeln  ;D ;D

danneh

Eller så blir det helt enkelt vanliga ledbussar?

Bussfanatikern

Ska man byta ut alla dagens 24-metare på en gång eller vartefter dom faller för miljözonsåldern?

Daniel Eriksson

Citat från: danneh skrivet 19 oktober 2013, 20:00:47 PM
Om Veolia skulle ersätta några 24m:are är det väl de med äldsta med dörrställning 1-2-2-2 som försvinner?
Citat från: John P skrivet 19 oktober 2013, 22:46:16 PM
Eftersom 24m-ledbussarna är såpass udda och andrahandsmarknaden i prencip  är noll  så borde det väll vara värt att kosta på dessa bussar en rejäl renovering när de börjar bli slitna ?
Tänker mig något i stil med den renovering som Nobina har låtit göra på sina Carrus Vega som används för Dalatrafik.  ( Motorbyte, nya textilier och ytskikt renoverad transision m.m...)
Citat från: Cyklisten skrivet 20 oktober 2013, 00:00:48 AM
Konstigt att de ska säljas, vad är maxålder hos Västtrafik? Annars går det säkert bra att bygga om dessa till vanliga B9S och använda mittdelen för att plocka reservdelar mm. Så det borde inte vara så svårt att sälja dem vidare.
Citat från: danneh skrivet 27 oktober 2013, 20:56:15 PM
Eller så blir det helt enkelt vanliga ledbussar?
Citat från: Bussfanatikern skrivet 29 oktober 2013, 01:33:04 AM
Ska man byta ut alla dagens 24-metare på en gång eller vartefter dom faller för miljözonsåldern?

Flertalet av de gamla 24-metarna är redan bytta till helt nya 24-metare.
/Daniel

AdmirT

Inv nr på de nya? Vad händer med de gamla?
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Bussmicke

Man har väl inte bytt,  man har utökat det?

Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Skulle 801-804/4100-4103 försvunnit?  Vad ersatte dem?  Nummer?

Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Johan B

Citat från: Bussmicke skrivet 04 november 2013, 14:31:56 PM
Skulle 801-804/4100-4103 försvunnit?  Vad ersatte dem?  Nummer?

Bussmicke
www.bussmicke.se

Såg 4103 senast i lördags på 16 så... ;)

Greger Larsson

Citat från: Daniel Eriksson skrivet 04 november 2013, 13:39:10 PM
Flertalet av de gamla 24-metarna är redan bytta till helt nya 24-metare.
/Daniel

Nja, Daniel det här stämmer väl inte? Varför inte det, jo:
-Samtliga av de äldre 24-m bussarna är i trafik enligt bilregistret
-Några nya 24-metersbussar från Volvo har inte levererats efter att Säfflefabriken stängts
-Någon 24-m buss med bakmotor finns inte på marknaden

Bussfanatikern

#29
Man har ännu inte bytt ut några av dagens 24-metare men däremot så tillkom det 10 stycken i form av 4111-4120 för två år sen.
Det behövs dock redan fyra nya bussar från och med 2015 eftersom 4100-4103 som är från 2006 bara får rulla till och med 2014 då dom fyller åtta år, vilket ju är den högsta tillåtna åldern för trafik inom miljözonen.
4104-4110 som är ett år yngre får rulla till och med 2015 så från och med 2016 behövs det ytterligare sju nya bussar.
4111-4120 får enligt dagens bestämmelser rulla till och med 2019 innan dessa behöver bytas ut.

Jag tycker dock att man borde göra ett undantag och ge dispens för dessa bussar att få rulla inom miljözonen i ytterligare två år, alltså tills dom blir 10 år. Detta eftersom dom är avsedda för en specifik linje med många resande och kanske därför inte kan utnyttjas på några andra linjer och flyttas ut till ytterstan när dom blivit åtta år. Dessutom är dom ju både dyrare och svårare att köpa in än vanliga 18-metare.