Keolis 9956 och 9957...

Startat av Fredrik Klint, 18 januari 2013, 06:55:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

...svängde nyligen ner i Nybodadepån. Den sistnämnda en tyskreggad MAN med dörrar 2-2-0, länge sedan stadsbussar i Stockholm saknade bakdörr. Lite H59 vibbar :-)

Mikael T Nilsson

Trevligt! Tack för info. Kanske de ska stationeras i Nyboda istället för innerstaden?
Har 9956  (Volvo) lackerats om till SL-lack?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

#2
De tankas där.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andreas91

Är det de omtalade testbussarna (hybriddrivna?) som har anlänt? :)


Fredrik Klint

Och för en halvtimme sen ungefär syntes 9957 vid Odenplan (ej i trafik).
Båda är röda men åtminstone Volvon är klistrad, inte målad.

Fredrik Klint

Och nu sågs den i trafik på linje 53. Bild kommer senare.
Någon som vet ifall 9956 också rullar i trafik idag, linje?

Bussmicke

Rullade på 40 i morse

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Klint


9957 i Nyboda imorse.


9956 i Nyboda...


Och 9957 senare på dagen i trafik.

Bussmicke

Trevligt, åker 9956 på linje 53 nu..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Klint

Trevligt var ordet, ser fram emot bilder  :)

Mustman

"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Bussmicke

Ska fixa bilder idag eller i morgon
//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Citat från: Fredrik Klint skrivet 18 januari 2013, 15:51:07 PM
Och 9957 senare på dagen i trafik.

Kul att de skojar med reggen, dvs. M (för München) + AN, så att de får dit firmanamnet. Vet inte om även siffrorna kan tydas på något vis här?

Å andra sidan kostar det bara drygt en hundring för att själv få välja tecken och detta är ju så nära man kan komma en privat reg.skylt i Tyskland om jag inte missminner mig.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Precis så. Bokstäverna till höger om kontrollmärkerna finns det möjlighet för fordonsägaren att ändra.
Då registreringsnumren och skyltarna tillhör ägaren (och inte följer med fordonet vid ägarbyte ens inom samma stad) är det ju vanligt att företag har gott om egna skyltar. T.ex har MAN fått till det perfekt med "M-AN", medan Setra i Ulm har "UL-S" på alla sina egna bussar.

Bokstaven/erna till vänster om kontrollmärkerna är geografiskt område, och kan inte ändras. Hur det är med sifforna vet jag inte, men jag har för mig att inte heller går att ändras av fordonsägaren.