Nobina Upplands nya VanHool Astromega! (bilder)

Startat av Jacob, 24 maj 2012, 14:26:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

#30
Testade några varianter för att se hur det skulle se ut med nånting på tomrummet där bak, men jag håller med Lövdahl, originalet ser faktiskt riktigt bra ut. Är nog för att man är van vid att dubbeldäckare ar någonting där.

Citat från: Setra Tok skrivet 26 maj 2012, 16:04:42 PM
Trevligt med nya Van Hool i bygden:) Stilrena o snygga bussar! Men hade ju varit lite ballt med Nya Skylinern istället ;D

Inte en S431:a då? ;)



Men Skyliner hade varit läckrast :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Björn Lövdahl

Skulle va intressant att veta prisskillnaden mellan en Astromega och en 431a
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Greger Larsson

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 26 maj 2012, 21:01:09 PM
Skulle va intressant att veta prisskillnaden mellan en Astromega och en 431a

Varken Setran eller Skylinern finns i 15 m längd. Skulle man jämföra en 14m van Hool i renodlat turistutförande med 431:an är nog prislappen ganska så lika.

the0fiskis

#33
Citat från: Jacob skrivet 26 maj 2012, 17:22:21 PM
Detta kanske skulle kunna vara nåt :)



//Jacob
skulle kanske passa med bara ul loggan och texten samarbete med... typ där dem undre fönstern börjar ska försöka fixa en bild :)
edit bild

UglyJazz

Det saknas inte två extraljus. Det saknas två lååånga kromade starkhorn.
Extraljus saknas det åtta till elva st av...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Björn Lövdahl

Citat från: the0fiskis skrivet 26 maj 2012, 22:43:50 PM
skulle kanske passa med bara ul loggan och texten samarbete med... typ där dem undre fönstern börjar ska försöka fixa en bild :)
edit bild


Håller fast vid mitt förra uttalande...
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Niclas Rosenius

Citat från: Greger Larsson skrivet 26 maj 2012, 22:06:30 PM
Varken Setran eller Skylinern finns i 15 m längd. Skulle man jämföra en 14m van Hool i renodlat turistutförande med 431:an är nog prislappen ganska så lika.

  Precis, sedan är det väl bara Beulas Jewel och VDL Synergy som går att få i 15 meters utförande förutom Astromega.

  Viseons LLD finns ju bara i 13 o 14 meters utförande men man vet aldrig vad dom kan bygga om man får frågan att bygga tillräckligt med antal fordon för att utveckla en 15 meters version.

  //Niclas

CS

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 maj 2012, 00:53:58 AM
  Precis, sedan är det väl bara Beulas Jewel och VDL Synergy som går att få i 15 meters utförande förutom Astromega.

  Viseons LLD finns ju bara i 13 o 14 meters utförande men man vet aldrig vad dom kan bygga om man får frågan att bygga tillräckligt med antal fordon för att utveckla en 15 meters version.

  //Niclas

Sen är det väl inte bara längden som är problemet utan takhöjden på varje våning som huvudmännen väl kräver ska vara runt 1,85. Det är betydligt mer än vad de flesta turistversionerna har eftersom totalhöjden då sticker en bra bit över 4m, något som är över max tillåten höjd på många ställen i Europa och därför inte så intressant.

Jag anar att det är lättare för en tillverkare att förlänga en buss en meter än att höja takhöjden. En högre höjd borde väl innebära att man måste göra om en massa tester för överrullning, lutning osv?