Nobina Upplands nya VanHool Astromega! (bilder)

Startat av Jacob, 24 maj 2012, 14:26:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Åkte till Scania idag för att se om dubbeldäckarna hade kommit, men icke. Träffade Soe som sa att han också väntade på dubbeldäckarna. Men med två nya OmniLinkar på bild (kommer i annan tråd) gick jag bort mot busshållplatsen. Väl på busshållplatsen vände jag mig om mot nya depån och där - en dubbeldäckare som rullade runt ute på depån! Blev en rejäl språngmarsch och in på receptionen och frågade om tillstånd att gå in. Killen i disken verkade lite virrig och jag beslöt därför att gå in på depån och fråga de som satt i dubbeldäckaren om jag fick fota, blev mycket varmt välkommen ombord och började samtala med de tre trevliga herrarna som satt där i :) en fjärde kom också och anslöt sig. Nå väl, här är de efterlängtade bilderna!

Övervåning

Stolarna är VanHools egna och de är mycket bekväma, med rejäl bakåtlutning, i alla fall längst fram till höger där uppe. Snygga träpaneler på bussens innerväggar och de känns otroligt lyxiga! Norrtäljes VDL Synergy är skräp jämfört med dessa flaggskepp! ;)









Nedervåning







Förarplats





Exteriör

Bengt ville ställa sig framför bussen :)


en vanlig bild




















Det var det jag hade att bjuda på!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Muk

Härligt! Nu är det bara att vänta på trafikstart så att de blir lovligt byte i trafik.  :)

Bussmupp

Jaha ja, så UL har skaffat dubbeldäckare. Där ser man. Vart är det tänkt att dessa ska rulla?

Jacob

Citat från: Bussmupp skrivet 24 maj 2012, 14:43:03 PM
Jaha ja, så UL har skaffat dubbeldäckare. Där ser man. Vart är det tänkt att dessa ska rulla?

Uppsala <-> Västerås

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Bussmupp

Hmm. Får se om man provar på att åka eller bara fotar dem.

Carl Eric

De var allt snygga, men att man inte har kostat på sig toalett är för mig en gåta!  ???
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!


Jocke Selling

Citat från: Jacob skrivet 24 maj 2012, 14:26:51 PM
Åkte till Scania idag för att se om dubbeldäckarna hade kommit, men icke. Träffade Soe som sa att han också väntade på dubbeldäckarna. Men med två nya OmniLinkar på bild (kommer i annan tråd) gick jag bort mot busshållplatsen. Väl på busshållplatsen vände jag mig om mot nya depån och där - en dubbeldäckare som rullade runt ute på depån! Blev en rejäl språngmarsch och in på receptionen och frågade om tillstånd att gå in. Killen i disken verkade lite virrig och jag beslöt därför att gå in på depån och fråga de som satt i dubbeldäckaren om jag fick fota, blev mycket varmt välkommen ombord och började samtala med de tre trevliga herrarna som satt där i :) en fjärde kom också och anslöt sig. Nå väl, här är de efterlängtade bilderna!

Bengt ville ställa sig framför bussen :)


//Jacob

Haha. Vicken poser den där Becke  8).

Trevligt, hade nästan tänkt ringa dig och meddela att den fanns där. Mina bilder togs redan 09:15  :P. Men plikten möjliggjorde inte att hinna lägga ut något snabbt. Dessutom fotade jag den redan i början av Maj nere i Belgien.

Citat från: Carl Eric skrivet 24 maj 2012, 15:06:52 PM
De var allt snygga, men att man inte har kostat på sig toalett är för mig en gåta!  ???

Svaret är ju att man får det man beställer. UL vill ha 84 sittplatser och ingen toa. Två är dock beställda med toa, för att kunna merutnyttjas utanför UL-trafiken.


Kan dessutom skryta med att ha provkört, det var en lätt klaustrofobisk upplevelse  ;D

//Jocke


Jocke Selling

Skulle de vara stulna ? Eller kan någon ha specat annorlunda än vad du skulle ha gjort  ;).

//Jocke


Ulf Berlin

Verkar i huvudsak samma vagnstyp som Nobina kör hos SL till Norrtälje ::)/Ulf

Mattias Petersson

Fina dom var passar bra i gula färgen, visst finns det extra ljus där framme dom som sitter i mitten.
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Ersa

#13
Citat från: Ulf Berlin skrivet 24 maj 2012, 17:47:47 PM
Verkar i huvudsak samma vagnstyp som Nobina kör hos SL till Norrtälje ::)/Ulf

Nja, inte direkt. VDL med föregångare har väl aldrig direkt legat uppe i samma kvalitetsklass som VanHool?

Citat från: Mattias Petersson skrivet 24 maj 2012, 17:52:49 PM
Fina dom var passar bra i gula färgen, visst finns det extra ljus där framme dom som sitter i mitten.

Lite klent med bara två extraljus. Fyra st hade varit lagom, och sex st optimalt. Men det lär nog vara ett genomtänkt beslut.

Tonniiie

Citat från: Ersa skrivet 24 maj 2012, 17:53:58 PM

Lite klent med bara två extraljus. Fyra st hade varit lagom, och sex st optimalt. Men det lär nog vara ett genomtänkt beslut.

Håller med lite där. Hade varit ännu snyggare om man hade blockat bort UL-loggan och hängt ett par strålkastare i en båge  ;D