Som bussförare på Nobina i Uppsala...

Startat av Jocke Selling, 17 april 2012, 18:19:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

kommer man från sommaren att kunna pysa runt i dessa som äntligen dykt upp, själv blir jag nog kvar på kontoret - men många gamla kollegor får ett rejält lyft på sin vagnspark:


7531


7532


7534

En 7533 hade också kommit med redan körts inomhus.

Och för de som ska köra buss på Någon annan Nobina depå I Uppland väntar en drös såna här:


Ett större antal levereras inom kort

//Jocke

Mattias Petersson

Fina bussar ni har fått i Uppsala nu, vi i skåne kommer få ligga dana såna tror jag.
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

DEB

Snygga och fräscha! :D Kommer dessa sättas i trafik innan entreprenörskiftet i juni, och om ja, när beräknas de vara i trafik?
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Bussnissen

Det är kul för förarna i Uppsala. I Umeå sitter vi bara och kör gammalt uttjänt skrot som nätt och jämnt håller ihop.
Då tänker jag förstås på 53XX och 57XX serien.

Jacob

Oj oj oj!! Får ta mig ner på håltimmen imorgon. Vilka Volvobussar är levererade? 7566 och 7567?

Vänsterspegeln på Scaniorna ser lite konstig ut.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Bussmicke

Sjukt snygga bilder

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jocke Selling

Tack för beröm BM till att börja med.

7566 är den enda Volvon som kommit nu, men i Säffle vill man gärna skapa utrymme så redan nästa vecka väntas en större leverans.

Beträffande vänsterspegeln har jag också reagerat. Den spegeln är ju en klassisk evighets fråga. Den sitter aldrig bra vart den än sätts. Nu lär solgardinen inte kunna nyttjas, och sänker man spegeln så kommer många förare att inte kunna se saker i den döda vinkel som de får. Jag utgår från att man ändå har vägt för och mot och haft förarepresentanter med i den utvärderingen. Kanske har solgardinen modifierats för att man ska kunna se spegeln, eller är man så smarta?

Om något sätts i trafik före avtalet går igång är osäkert. Rent logistiskt skulle det vara fördelaktigt då UL har begränsad tillgång på Almexplattor, och således skulle behöva de som idag sitter i befintlig vagnpark. Annars riskerar skifteshelgen att bli jäktig för de som ska montera dessa plattor  ;D.

Jacob

Citat från: Jocke Selling skrivet 17 april 2012, 19:35:11 PM
7566 är den enda Volvon som kommit nu, men i Säffle vill man gärna skapa utrymme så redan nästa vecka väntas en större leverans.

Då har du alltså missat min tråd ;)

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=52244.0

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Tonniiie

Jadåå :) Mera Scania. Det gillas!

Tack för dessa bilder Jocke. Underbart.

MVH Tonnie Schouten

Jocke Selling

Citat från: Jacob skrivet 17 april 2012, 19:45:45 PM
Då har du alltså missat min tråd ;)

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=52244.0

//Jacob

Nejdå, men jag räknar den inte som levererad, då den gick tillbaka till fabrik för återstående jobb samma dag. Det ser jag mer som en förhandstitt  ;D

Jacob

Jaha, haha det hade jag inte väntat mig :P

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jocke Selling skrivet 17 april 2012, 20:17:55 PM
Nejdå, men jag räknar den inte som levererad, då den gick tillbaka till fabrik för återstående jobb samma dag. Det ser jag mer som en förhandstitt  ;D

Va? En Säffle som behöver återvända till fabrik för återstående jobb? ;)

Snygga bilder i övrigt, och jättekul med trafikstarten i Uppland. Och intressant att få se hur OmniLinkarna klarar sig ute i skogarna. Nåt jag länge funderat över är hur OmniLinken förhåller sig på landsbygdsvägar jämfört med motsvarande Scalor.

Vore även kul om Norrtälje kunde få ärva några halvgamla UL-bussar i samband med att de fasas ut. T.ex alla gula Vegor. Vad är högsta tillåtna ålder för fordon i trafik på detta nya avtal som Nobina kör igång i sommar?

bjorn_k


Björn Ax

Ser underbart ut. Är det nobina som beställt med extraljus eller är det standard?

Eftersom dom aldrig haft det på någon annan buss i Uppsala så undrar jag. :)

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 17 april 2012, 22:56:48 PM
Ser underbart ut. Är det nobina som beställt med extraljus eller är det standard?
Eftersom dom aldrig haft det på någon annan buss i Uppsala så undrar jag. :)

Om de är extrabeställda utöver standard får vi lov att tacka och bocka för dem! :)
Gissningsvis kostar det inte många kronor per buss att beställa dessa när man ändå handlar fabriksnytt. Det är eftermontage som brukar kosta pengar.