Spärrat och blockerat på SL-bussar

Startat av bjorn_k, 17 mars 2012, 09:30:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjorn_k

5512 mötte jag i Rimbo på förmiddagen. Måste vara skönt med styrande sista axel :) hann tänka "den kommer klättra" innan jag observerade utsvängande bakdel.

Ersa

Citat från: bjorn_k skrivet 17 mars 2012, 09:30:58 AM
5512 mötte jag i Rimbo på förmiddagen. Måste vara skönt med styrande sista axel :) hann tänka "den kommer klättra" innan jag observerade utsvängande bakdel.

Skönt att kunna manövrera åtminstone en som en vanlig 12-meters, utan att behöva hålla ut onödigt mycket som med de övriga.

Synd att ingen buss är "komplett". Dvs att inte ett enda exemplar har alla funktioner ospärrade. Dvs styrbar tredjeaxel (enbart 5512) samt medföljande instrumentbräda (enbart 5517) på alla 55xx.
Nåja, numera har till en början 5517 & 5520 fått lagade rattnav så att blinkersspaken hoppar tillbaka av sig själv efter sväng. Samt att 5512-5521 nu även fått yttre dörrknappar eftermonterade, så att man kan stänga framdörren utifrån med motorn igång. Sakta men säkert börjar de få viss utrustning som räknas som standardutrustning på alla bussar utanför Stockholms län. Synd bara att det är för dyrt att bygga styrbar tredjeaxel, medföljande instrumentbräda och montera luftstol på varenda en. Då hade de blivit nästan lika trevliga som 006x.

Lars-Håkan_E

"Medföljande" instrument som du kallar det hade hela serien som nya, det var dina kollegor i sydöst som ordnade så att dessa togs bort.

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 17 mars 2012, 10:36:56 AM
"Medföljande" instrument som du kallar det hade hela serien som nya, det var dina kollegor i sydöst som ordnade så att dessa togs bort.

De flesta Norrtäljeförare har vetskap (och en hel del åsikter) om att alla tänkbara bra funktioner och smidiga hjälpmedel spärrades eller togs bort på bussarna i sydöst.

Lars-Håkan_E

Och då kan man ju undra varför kraven på sin arbetsplats kan skilja sig så mycket mellan två trafikområden som båda trafikerar ungefär samma typ av områden?

Det är ju sånt här som driver upp kostnaderna

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 17 mars 2012, 10:55:34 AM
Och då kan man ju undra varför kraven på sin arbetsplats kan skilja sig så mycket mellan två trafikområden som båda trafikerar ungefär samma typ av områden?

Det är ju sånt här som driver upp kostnaderna

För att dagens län är så stora till ytan att de olika kulturella skillnaderna inom länen ibland är rätt stora. Norrtälje har i regel mer gemensamt med Uppsala län, än med Botkyrka. Vilket inte SL riktigt insett. Nu ska det t.ex bli krav på att eftermontera "Råstabroms" på alla gamla dörrbromsförsedda bussar i Norrtälje. Det är väl en bra säkerhetsfunktion, även om jag anser att Roslagsförarna (liksom UL-förarna nån enstaka mil härifrån) redan vet vart parkeringsbromsen sitter, och har kunskap att använda den. Dörrbroms och Råstabroms är mig veterligen inget krav i UL-trafiken.

Det jag menar är att jag fortfarande har en tilltro till att mina kollegor klarar av att köra buss i linjetrafik utan att SL tvingar på dem en massa spärrade hjälpfunktioner och extra säkerhetsbromsar.

Lars-Håkan_E

Nu är det ju inte SL som kräver att en det ena en det andra ska spärras eller tas bort utan förarkollektivet, och inte i Botkyrka utan där bussarna var placerade som nya, d.vs i Björknäs m omnejd.

Just dörrbroms är ju något som i princip är standrd hos de trafikhuvudmän som använder sig av SLTF:s kravlista i Buss 2000 vid sina upphandlingar, även i UL Trafiken lär det vara ett krav framöver.
Sedan är ju dörrbroms och dörrautomatik inte samma sak som några tycks tro.

KG

Bara jag som inte gillar medföljande instrumentbräda? Jag ser inte alla varningslampor då jag har ratten i "min" position...

Ersa

Citat från: KG skrivet 17 mars 2012, 14:35:11 PM
Bara jag som inte gillar medföljande instrumentbräda? Jag ser inte alla varningslampor då jag har ratten i "min" position...

Volvopanelen som kom 2002 är helt klart inte direkt optimal hur man än försöker att ställa in den, spärrad som ospärrad. Men då fanns den heller inte direkt många år på marknaden innan den fick bytas ut mot ytterligare en nyare modell. Jag föredrar både föregångaren som fanns från kring 1985 fram till 2001, samt efterföljaren med sina "satelliter". Båda med pedal för att ställa in ratten.

Denna tråd är f.ö. nu delad från tråden om blå dubbeldäckare på SL 639.

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 17 mars 2012, 11:47:08 AM
Nu är det ju inte SL som kräver att en det ena en det andra ska spärras eller tas bort utan förarkollektivet, och inte i Botkyrka utan där bussarna var placerade som nya, d.vs i Björknäs m omnejd.

Björknäsförarna får själva svara på varför sådant blev av. Vi har ju flera av dem på detta forum.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 17 mars 2012, 15:14:48 PM
Råstabroms?

Först kom dörrbromsen som var tänkt som en säkerhetsåtgärd. Denna ledde dock till slut till att förarna vande sig så mycket vid denna broms att de aldrig drog åt parkeringsbromsen. Och då dörrbromsen släpper då strömmen stängs av har flera bussar hamnat på rull och vissa av dem har dessutom kört över sina förare med dödsfall som följd.
Därför uppfann man "Råstabromsen" som en ytterligare säkerhetsåtgärd till den första säkerhetsåtgärden. Den ska förhindra att bussen rullar även om parkeringsbromsen inte dragits åt.

Däremot är det ytterst få tunga fordon utan dörrbroms som lastbilar och turistbussar som brukar rulla iväg.

Krille

Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2012, 14:46:35 PM
Björknäsförarna får själva svara på varför sådant blev av. Vi har ju flera av dem på detta forum.

Gör det någonting att bussarna är utrustade med "Råstabroms"?
Är det negativt på något sätt? Låter så på ditt resonemang.

/K

Ersa

Citat från: Krille skrivet 17 mars 2012, 17:17:25 PM
Gör det någonting att bussarna är utrustade med "Råstabroms"?
Är det negativt på något sätt? Låter så på ditt resonemang.

/K

Det är väl mest kostnaden att eftermontera sådan utrustning som är tråkig. Idag har väl ingen av bussarna det. Men räddar det liv är det självklart bra.

homer

Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2012, 14:46:35 PM
Björknäsförarna får själva svara på varför sådant blev av. Vi har ju flera av dem på detta forum.

alla 55 vagnar hade instrumentbräda och ratt som satt ihop som 5517 fortfarande har. Anledningen var att dem skakade något fruktansvärt när man körde, därför "spärrades" dom, dvs man frikopplade ratten och satte upp själva instrumentpanelen på nån sorts stativ som dock blev alldeles för vågrätt (jämför gärna själv med 6130-6131 om du ser dem)

yttre framdörrstängning har jag för mig bussarna hade när dem var nya, men kanske togs de av någon anledning bort i botkyrka vad vet jag...

och ang, styrbar boggi axel var de nog något som önskades när bussarna var nya, men 5512 var en demobuss som facket fick provköra och godkände, när sen swebus kom med resterande vagnar var den saken bortspecad, om de var av kostadsskäl eller något annat kan jag inte svara på....