Snö under busshjulen, Gävle

Startat av enjoyable, 07 december 2011, 18:32:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Citat från: Carl Eric skrivet 08 december 2011, 17:19:14 PM
Vilket företag är det som kör i Gävle? Tycker att förarspecen liknar Nobinas...

Carl Eric, vad står det i fronten på samtliga bussar? ;)

Angående speglarna. De som 221 har ser inte snygga ut, förbaskat klumpiga på en stadsbuss. Men jag kan förstå att de är bra. På GUBs MAN-bussar är speglarna ett mellanting mellan de "dåliga" och de klumpiga. Armen är densamma och spegeln i samma storlek som den klumpiga, se bild:

Bild från nyleveransen 2009


Ser helt klart snyggast ut. Stilrent, nätt och funktionellt :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

JDS

Citat från: Jacob skrivet 09 december 2011, 00:02:02 AM
Citat från: Carl Eric skrivet 08 december 2011, 17:19:14 PM
Vilket företag är det som kör i Gävle? Tycker att förarspecen liknar Nobinas...
Carl Eric, vad står det i fronten på samtliga bussar?

Det står "Stadsbussarna" vilket är ganska intetsägande, det skulle kunna stå på vilken stadsbuss som helst i Sverige.

Men det rör sig tydligen om Stadsbussarna i Sverige AB, som är ett dotterbolag till Nettbuss AB.

http://allabolag.se/5565760401

Taunusch

Citat från: enjoyable skrivet 07 december 2011, 18:32:46 PM
Ja, då har jag känt på första snön under busshjulen. Gick kanonbra förutom att jag sista turen låg 15 minuter sen, menmen, under rusningstid och skolor slutar så är de något man får räkna med :)

Det är riktigt resonerat!

Att du kommer fram, trots försening i halt väglag, är ett kvitto på att du tagit ansvar för dina passagerare och kört försiktigt. Fortsätt så!  :)

enjoyable

Citat från: AO skrivet 08 december 2011, 23:39:23 PM
De som sitter på kortvagnarna går att ställa om från förarhytten och de som sitter på ledvagnarna och gasbussarna måste man själv ut och ställa om för hand eller? Ser så ut iaf  :)

Det stämmer inte. Vi kan ställa om speglarna från hytten i samtliga bussar.

enjoyable

Citat från: Taunusch skrivet 09 december 2011, 00:22:43 AM
Det är riktigt resonerat!

Att du kommer fram, trots försening i halt väglag, är ett kvitto på att du tagit ansvar för dina passagerare och kört försiktigt. Fortsätt så!  :)

Det är roligt med snö. Hela körningen blir mycket mer utmanade :)

AO

Förarplatsen är ju rätt mycket lägre i MAN-lederna och gasbussarna än de övriga. Vad är bäst ur förarsynpunkt?

enjoyable

Citat från: AO skrivet 09 december 2011, 16:49:19 PM
Förarplatsen är ju rätt mycket lägre i MAN-lederna och gasbussarna än de övriga. Vad är bäst ur förarsynpunkt?

Jag kan nog tycka att "de övriga" är mycket bättre. Man kommer upp lite mer och får bättre sikt. Dessutom gillar jag inte riktigt när kunderna som kliver på "tittar ner" på mig. Jag vill "titta ner" på kunderna istället. Däremot gillar jag ledvagnarna bäst. Dom är starka, smidiga i växellådan och går fruktansvärt bra på vägarna.

yngrot

Håller med Ida att det känns mycket bättre när man sitter lite högre då kommer man i samma nivå som de som går på bussen
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Danne B.

Trevliga bilder! En eloge för att du fotar bussen även på insidan och på förarplatsen! Det är inget man är bortskämd med på det här forumet... ;)

Kör försiktigt i halkan.

//Danne

enjoyable

Igår fick jag känna på halkan med ledbuss. Dessa MAN som vi har här har ju drivningen i bak. Dessa är åxå ruskigt starka så för mycket gas i en sväng gör att dom släpper direkt. Igår vad de väldigt moddigt på vissa ställen. Bussen tom och jag var bara tvungen att testa lite grann och direkt så släppte mittaxeln och bussen gled till. Det låter kanske lite fel, men de kittlade lite extra i magen ;D Dock är de inget jag sitter å gör med passagerare i, vore dumt att äventyra deras säkerhet på det sättet. Även om bussen bara gled till så kan de mycket väl skrämma upp en stackars passagerare nästa gång..

enjoyable

Citat från: Danne B. skrivet 09 december 2011, 21:54:27 PM
Trevliga bilder! En eloge för att du fotar bussen även på insidan och på förarplatsen! Det är inget man är bortskämd med på det här forumet... ;)

Kör försiktigt i halkan.

//Danne

Tack så mycket!
Igår körde jag när de värsta snöfallen kom i Gävle. Det var moddigt kan jag säga! Men dessa kortvagnar vi har här går ju riktigt bra i snö. Tog de jättelugnt in på hållplatserna och körde jättelugnt i övrigt. Kändes bra. Jag är riktigt nöjd över min prestation under gårdagen!

AO

Du låter som en väldigt bra förare! :) Tycker du att det är några skillnader i köregenskaperma mellan 12 meters MAN bussarna med lågentré och gasbussarna med låggolv? Hur är de i jämförelse med Omnilinkarna?

enjoyable

Citat från: AO skrivet 11 december 2011, 14:59:31 PM
Du låter som en väldigt bra förare! :) Tycker du att det är några skillnader i köregenskaperma mellan 12 meters MAN bussarna med lågentré och gasbussarna med låggolv? Hur är de i jämförelse med Omnilinkarna?

Jag kan säga att Omnilinkarna känner man att de är lite mer kvalité i grejerna, däremot upplever jag dom som mycket trögare och framförallt tyngre. Då kan jag jämföra MAN Gas med våra Scania Gas och MAN är mycket piggare i motorn och dörrarna är snabbare vilket jag tycker är viktigt. Däremot går Omnilinkarna väldigt bra på vägarna, men kan inte påstå att våra MAN är så mycket sämre dom. Växlingarna på Omnilink är väldigt ryckiga och bromsarna ojämna, men rutinerade förare i branschen säger att det beror på att dom är nya. Tydligen var våra MAN likadana när dom var nya.

enjoyable

Jag är lite av en perfektionist. Jag kan väldigt lätt bli frustrerad om jag känner att körningen blir ryckig. Det har hänt att jag kopplat ur retarden då jag vid vissa fall upplevt att den gör mina inbromsningar mycket dåliga. Det är inget jag gör ofta, men på vissa bussar fungerar inte den som önskat.

Danne B.

Citat från: enjoyable skrivet 11 december 2011, 15:18:40 PM
Jag är lite av en perfektionist. Jag kan väldigt lätt bli frustrerad om jag känner att körningen blir ryckig. Det har hänt att jag kopplat ur retarden då jag vid vissa fall upplevt att den gör mina inbromsningar mycket dåliga. Det är inget jag gör ofta, men på vissa bussar fungerar inte den som önskat.

Jag kan trösta dig med att man som förare upplever alla ryck eller liknande mycket mer än vad passagerna gör.

//Danne