Snö under busshjulen, Gävle

Startat av enjoyable, 07 december 2011, 18:32:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

enjoyable

Ja, då har jag känt på första snön under busshjulen. Gick kanonbra förutom att jag sista turen låg 15 minuter sen, menmen, under rusningstid och skolor slutar så är de något man får räkna med :)

Tänkte lägga ut lite bilder som jag knäppte under dagen.
Hämtade buss ur garaget imorse. Stadsbussarna 208 fick jag äran att plocka ut. Begav mig mot Karskär och Korsnäs.
Suddig bild, men svårt att få till inställningarna. Jag väntar in tiden för avgång.


Dagen rullar på bra. Snön börjar falla och jag får känna på lite halka. Tog de lugnt och ingen skada skedd.
Efter första matrasten blev jag satt på en boggiebuss. Egentligen gillar jag inte dessa bussar då dom känns för stora för våran lilla stad. Men kan faktiskt inte låta bli att le lite åt körningen för bussen gick hiskelit bra på snön.


Slutligen klev jag på linje 3 ute vid Biltema. Ca 10 minuter hade jag tillgodo innan avgång. Spenderade tiden med att fota lite.




Tänkte åxå lägga ut lite bilder jag knäppt tidigare under min hittills korta busskarriär.




Hoppas bilderna är bättre nu. Tips mottages gärna :)

Stefan P

Hej

Fina bilder, jag undrar vad lådan med tre knappar är till för på den femte bilden?

mvh Stefan P

enjoyable

Vissa av våra bussgator är bomförsedda, vilket vi då öppnar med hjälp av den vänstra knappen. Vi kan även styra några av trafikljusen med hjälp av knapparna. :)

bisquit

Citat från: enjoyable skrivet 07 december 2011, 18:44:09 PM
Vissa av våra bussgator är bomförsedda, vilket vi då öppnar med hjälp av den vänstra knappen. Vi kan även styra några av trafikljusen med hjälp av knapparna. :)

Oj styra trafikljusen. Sådant borde man ju ha här nere i Närke..  :P

bjorn_k


Carl Eric

Vilket företag är det som kör i Gävle? Tycker att förarspecen liknar Nobinas...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Peter Öden

Hej !

Det är ju Stadsbussarna som kör tätortstrafiken i Gävle !

Mvh Peter Ö

Möllers

Hilma fin Scania Scala nu har i Gävle den passar bra i den lacken enjoyable  :)
Du får ta nån bild på nya scania Omnilinkarna som kom inte så lägge sen i gävle.

New_options

Är det ericsson C700 som är komradio i de där?

enjoyable

Citat från: Carl Eric skrivet 08 december 2011, 17:19:14 PM
Vilket företag är det som kör i Gävle? Tycker att förarspecen liknar Nobinas...

Precis som någon innan nämnt, det är Stadsbussarna som kör stadstrafiken. Däremot är specarna uppbyggt på samma sätt som Nobinas.

enjoyable

Citat från: Mattias Möller. skrivet 08 december 2011, 17:36:04 PM
Hilma fin Scania Scala nu har i Gävle den passar bra i den lacken enjoyable  :)
Du får ta nån bild på nya scania Omnilinkarna som kom inte så lägge sen i gävle.

Bild på Omnilinkarna ska fixas. Scalorna är rätt mäktiga att köra, men som sagt, dom känns lite i största laget för vår stad. Men kan inte låta bli att gilla hur fantastisk smidiga dom är ändå. Styrningen i bak gör ju sitt så man lär sitta å passa arslet lite för rätt som det är så drar det iväg.

enjoyable


homer

221 har fått fina speglar, men varför har övriga MAN snikvarianten?

enjoyable

Citat från: homer skrivet 08 december 2011, 20:33:32 PM
221 har fått fina speglar, men varför har övriga MAN snikvarianten?

Alla våra MAN Lion's City kortvagn har riktig bra speglar. Våra gasbussar, ledbussar och Scaniorna har helt andra speglar som jag tycker är helt värdelösa.

AO

Citat från: enjoyable skrivet 08 december 2011, 20:47:44 PM
Alla våra MAN Lion's City kortvagn har riktig bra speglar. Våra gasbussar, ledbussar och Scaniorna har helt andra speglar som jag tycker är helt värdelösa.

De som sitter på kortvagnarna går att ställa om från förarhytten och de som sitter på ledvagnarna och gasbussarna måste man själv ut och ställa om för hand eller? Ser så ut iaf  :)