Solaris på väg tillbaka i Sthlm?

Startat av bysenbus, 03 juli 2011, 23:40:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Citat från: Jim skrivet 07 juli 2011, 22:25:52 PM
Om det är Keolis som har Solaris i gbg är jag inte förvånad. Dom gillar att beställa bussar med en s***ns stark retarder för att antagligen spara pengar på ordinarie bromsar. Efrer jag fått både låsning av bakhjul på vintern och på våren på grus, har jag börjat stänga av den när knapp finns. För då kan man iallafall bromsa utan att åka igenom rutan.

Det är det inte.

/Ted

Ersa

Jag hann provköra en Urbino i Söderhallen innan de sattes i trafik, tillsammans med en instruktör. Den hade en pedalställning som gjorde att man fick vinkla fötterna lite underligt och var svår att bromsa mjukt med. Men det var ju bara en kortare tur runt kvarteret så jag kan inte döma den från det tillfället. Den var dock väldigt lättstyrd.

Däremot var det stor skillnad på den kortvagnen och kort/ledvagnarna i Umeå som man smög runt med i tre timmar i sträck utan att ha bromsbekymmer, och inte fick man det minsta ont i axlar eller leder. Här kunde man nästan skippa en föraravlösning och köra nån timme till. Efter att ha tomkört en av Urbinoledvagnarna till garaget tvärs genom hela stan hittade jag en ölburk vid sätena längs bak. Ståendes upp. (Det har hittills aldrig hänt i en Säffle) Efter 2-3 timmars körtid i en Umeå-B9S var man helt slut i axlarna pga att fjädringen inte klarade av att dämpa alla smällar från gropar och vägbulor, samt att ratten var så stor och tungstyrd att man inte kunde sitta bakåtlutad samtidigt som man vred runt den.

Man får väl bara acceptera att Solaris Urbino är väldigt olika runtom i Sverige.
Från Umeå har den mesta kritiken gällt bromsar som tagit för mycket på framaxeln, procentuellt. Inte ett ljud om pedaler eller styrning.
Från Stockholm gällde kritiken först pedaler och bromsar. Därefter bussen som rusade. Dock sas inget om att de var tungstyrda.
Från Göteborg finns även pedalkritik samt att boggibussarna säga vara tungstyrda.
Från Linköping hörs även prat om tungstyrda boggibussar.
Från Skellefteå och Skåne är det helt tyst både i media samt här i forumet. Varför?

Optimal

Citat från: Ted S skrivet 07 juli 2011, 22:30:27 PM
Det är det inte.

/Ted

Hur kommer det sig att bara busslinks är så. Varken Nobina, Arriva eller Biv eller vad företaget heter är så hopplösa. Visst jag tycker bredställ är kul, men inte trafikanterna. Men då är det felrapport som gäller som vanligt antar jag.

Johan B

Citat från: Jim skrivet 07 juli 2011, 23:32:15 PM
Hur kommer det sig att bara busslinks är så. Varken Nobina, Arriva eller Biv eller vad företaget heter är så hopplösa. Visst jag tycker bredställ är kul, men inte trafikanterna. Men då är det felrapport som gäller som vanligt antar jag.

Busslinks vagnar är väl de enda i jämförelsen som är Urbino låggolv med Iveco-motor? Kan det vara så att det i sin tur gör att de sitter andra komponenter än i boggi med Cummins-spis och att de komponenterna inte håller samma klass?

Ted Selander

Jag svarade bara på frågan "Om det är Keolis som har Solaris i gbg är jag inte förvånad." Det är det alltså inte.

/Ted

Optimal

Jaha. Det missade jag. Trodde du ade retard
er i helhet. Men då är det fler företag som gillar starka retardrar  ;D

mushkot

Citat från: Jim skrivet 08 juli 2011, 12:13:32 PM
Jaha. Det missade jag. Trodde du ade retard
er i helhet. Men då är det fler företag som gillar starka retardrar  ;D
Kom ihåg att retardern primärt uppfanns av säkerhetsskäl, för att förhindra varmgång av bromsar! Sen att ha en retarder som är FÖR stark tror jag knappast är något som bussbolagen specar fram, det går att göra en retarder som på första läget tar ganska löst, medan den på sista läget tar väldigt hårt. (jo, jag har kört sådana bussar!)

Niclas Rosenius

 
  Retadern kan justeras in efter behag.

  Våra Neoplan 383-385 tar retadern ganska hårt från första början. Lite jobbigt när man skall fkrsöka bromsa mjukt. Men enligt uppgifter från verkstaden så är det bara att ta sig tid att justera in den.

  //Niclas

yngrot

Jo det går säkert att justera även på Solaris vad gäller retarder  dock håller jag med Forthemoment om att vinkel blir helt fel på de Solaris som Veolia har i Gbg .. 

Lite OT men jag minns när vi fick MaxCi i Borås de var väldigt hårda i retarder men efter lite justering vart de bättre.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

M

Citat från: yngrot skrivet 08 juli 2011, 16:46:15 PM
Jo det går säkert att justera även på Solaris vad gäller retarder  dock håller jag med Forthemoment om att vinkel blir helt fel på de Solaris som Veolia har i Gbg .. 

Visst går det att justera, är ju datorstyrt på både Voith och ZF. Det är ju de lådorna som är absolut vanligast. Problemet är att man har inte lyckats bra med "brake blending" med andra ord retardens sammarbete med EBS systemet.

/M