En Malågodsare/Vilhelminatradare har rullat ut..

Startat av Greger Larsson, 09 januari 2011, 13:04:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Åkarns Kalle

PDS421 är såld och ägs fr.o.m. 2011-01-10  av en privatperson i Sollentuna
Undrar om den får leva vidare som buss får ej den känslan :'(

http://www.ratsit.se/BC/ReportSmall.aspx?ID=JkoKJpfK03TA_jyV3AjPVuq6fmTL5-Kt9khsal9Tbf8

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Ersa

Den lär kunna registreras om till tung lastbil på papperet, ja. Men i praktiken lär den inte behövas byggas om speciellt mycket, då den redan är "färdigbyggd" för transport av t.ex personbilar eller annat. Godsbussar är ju mer eftertraktade ju större godsutrymme de har. Marcussons skulle få över 100 000 kr i inbyte för sin gamla diligens på Wist, så jag antar att PDS421 såldes för en ännu högre summa än så. Kanske köparna rentav stod i på kö redan innan nyår och bara väntade på att denna skulle bli arbetslös och till salu.

Synd bara att det något högre andrahandsvärdet gör att det blir svårare för "bevarare" och andra föreningar att matcha buden.

Greger Larsson

Enligt vad som sagts tidigare var bussen "tjingad" av en rallyåkare så det var väl bara en formsak att den gick via Wist efter avtalsperiodens slut.

Christian Ljunggren

Citat från: RoggaBoy skrivet 12 januari 2011, 15:11:41 PM
Det är KR 60 som rullar på linjen som vikarie. Det är säkert någon som har den på bild, men skillnaden är att dekalen "Länstrafiken Z" är borttaget på sidorna så klart.


KR 60 gick som ny Östersund-Funäsdalen/Funäsdalen-Sveg-Ljusdal o åter
i par med 56, tror jag det var.
När 88:an kom så ersatte den 5x-bussen och när sedan 89:an kom, så
flyttades 60 till linjen Östersund-Valsjöbyn, där den gick kvar fram till sommaren
2010. Därefter har jag även sett 60 på linje 45 Östersund-Arvidsjaur vid något
tillfälle.

/Christian

Christian Ljunggren


RoggaBoy

#20
Åkte den senast idag och den blir vikarie länge! Efter att den nya bussen var beställd så ändrades storlekskraven på godsutrymmet till att det skulle vara större än vad som var skrivt i avtalet, så en ny buss är beställd igen.

Claes


Har visat bild på dessa två tidigare men vart nyfiken och fundersam när jag läste denna tråd. Om godsbussar är så eftertraktade och värda sin vikt i guld undrar man ju lite varför dessa två har stått avställda i Luleå i över 10 år. Stort godsutrymme och Scania V8 motor i dem, om de har öppningsbarsida är jag osäker på.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 januari 2011, 23:40:13 PM
Skillnaden är att dessa är byggda på förlängda lastbilschassier och utförda enbart för att komma runt lagkravet för buss.

För att lagligt kunna köra 90 km/t istället för 80 km/t på alla 90- och 110-vägar?

Pickos

Citat från: Ersa skrivet 19 januari 2011, 04:00:05 AM
För att lagligt kunna köra 90 km/t istället för 80 km/t på alla 90- och 110-vägar?

Jag vill minnas att det var 70 km/h som gällde för lastbilar när dessa byggdes.
1:a Korinthierbrevet 10:15

Åkarns Kalle

Fordonen ägs ju fortfarande av ett Bilspediton/Schenker åkeri
så har det överhuvudtaget varit frågan om nån försäljning?

Dom kanske står som resever eller väntan på att bli veteraner ;)

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Claes

Bussarna togs i trafik i April 1990 och är byggda på Scania R143 chassin. Var 70 km/h för lastbilar och 90 km/h för bussar när de var nya. Bussarna har varit avställda sedan 1997 och ägs för närvarande av en person som varit död i några år :o

Christian Ljunggren

Citat från: Claes skrivet 19 januari 2011, 12:02:25 PM
Bussarna togs i trafik i April 1990 och är byggda på Scania R143 chassin. Var 70 km/h för lastbilar och 90 km/h för bussar när de var nya. Bussarna har varit avställda sedan 1997 och ägs för närvarande av en person som varit död i några år :o


De tillhörde väl Reinold Öhmans Åkeri i Piteå, men det är väl konkursat sedan
länge nu.

/Christian

groenis

det fanns väl ett "Norrlandsmonster" till, en flyttbuss som blev ombyggd med container fästen.

Är det någon som har bild på den?

/Lennart

Åkarns Kalle

#29
OCM595 har haft 5 ägare här följer de tre senaste:

2010-01-04 Vikström Olov Valdemar, Gammelstad = Valle Wikström delägare Wikströms Åkeri AB
ett stort känt Norrlandsåkeri Bilspedition Schenker

1999-02-23 Wikström Solveig Margareta, Gammelstad gift med Valle Wikström hon är avliden
fordonen stod på henne efter hennes död MEN det beror NOG på dödsboets utredning

1997-02-15 Schenker Åkeri AB Göteborg


/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.